Gainward GTX 570 Phantom VS MSI Radeon 6970 Lightning

Trädvy Permalänk
Medlem
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Gainward GTX 570 Phantom VS MSI Radeon 6970 Lightning

Goddag!

Jag har fastnat för 2 olika alternativ på GPUer, som jag finner instessant till mitt kommande inköp.
Dator står på i snitt ~15timmar varje dygn (~105 Timmar /Veckan).
Datorn används till gamla spel, men även BF3, vilket uppdateringen är syftad mot.
Kortet skall vara tyst och ha en viss överklocknings potential.
Dessa kort som jag har kollat på ligger ganska nära varandra i pris, men vad jag har läst så skall Phantom kortet vara näst intill knäpptyst under Load/Idle, men gällande MSI kortet så har jag fattat det som att det låter en del under load. (Stock, icke överklockat)
Ändamålet med detta inköp, är att kortet skall vara tyst, och hög presterande, detta kort kommer troligen följa med mig ett bra dag framöver.
Jag kan även tillägga att jag icke är någon sorts "Fanboy" av något slag, dock så har jag kört med ATI/AMD Sedan en mycket längre tid, och Nvidia tåget har jag aldrig riktigt hoppat på. Upplösning som används för spelande för tillfället är 1920x1080. 1 kort till för SLI/CrossfireX är ett alternativ i framtida bruk.
Skillnader:

Nvidia Kortet
*Cuda & Physx
*Nvidia 3D vision Surround (Dock så krävs det 2 kort i SLI)
*SLI (Scalable Link Interface)
*1280MB Vram

AMD Kortet
*Eyefinity
*CrossFireX
*Allmänt stöd för upp till 4 skärmar
*2048 MB Vram

Den stora skillnaden mellan dessa kort enligt min egna erfarenhet är även drivrutinerna, själv älskar jag AMD's CCC. Men som sagt, vem har sagt att Nvidias kontrollpanel inte är minst lika älskvärd?
Korten nedan är dem jag har fastnat för:

Gainward GTX 570 Phantom 2894:- Ink frakt

MSI Radeon 6970 Lightning 3020:- ink frakt

Rösta på, och vänligen motivera era svar i tråden!
Tips uppskattas.

Mvh,
Patrik

Edit: Kan tillägga att vänta till ~20 mars för 78xx riktiga lansering är inget alternativ, då kortet skall vara inköpt innan den inkommande helgen.

Slutsats:
Köpet som blev var GF110 kortet. (GTX 570)
Själv har jag nästan alltid använt mig utav AMD/ATI och ville helt enkelt prova någe nytt. Med tanke på detta kortets recensioner så tycker jag själv att jag gjorde ett bra köp, med tanke på mina "krav".
Ni som sitter i samma sits som mig kanske har nytta utav detta, Lycka till.

Mvh,
Patrik

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -