Matt Dillon har upptäckt obskyr CPU-bugg i familjerna 10h och 12h

Permalänk
Medlem

Matt Dillon har upptäckt obskyr CPU-bugg i familjerna 10h och 12h

Matt Dillon kommenterar nyheten #1 #2

För den som drabbas, dags att uppgradera till Bulldozer?

Permalänk

Läste efternamnet fel o_O

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem

Ehmm.. va? Vilka processorer gäller detta, kunde inte läsa mig till detta. Antagligen för dum men skulle du kunna förtydliga för en vanlig dödlig?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av solslidan:

Läste efternamnet fel o_O

Haha läste du oxå Matt Damon och tänkte WTF han är överallt ^^

Kort översättning, det gäller alla AMD processorer av Opteron familjen dvs hela vägen upp till Phenom II, dock är detta problem enbart bundet till äldre versioner av GCC och en specifik form av optimering av recursion (med pops från stack om jag inte såg fel) i specifika fall (får vad jag läste) och verkar som att det bara är vid själva komplieringen och inte exeveringen (dock inte läst igenom alls), för vanliga dödliga kommer man aldrig påverkas av detta och inte ens om du programmerar lär du stöta på det.

Mer eller mindre är det att han gått över en 1'000'000 kvm åker och snubblat över en liten sten som inte borde vara där.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Haha läste du oxå Matt Damon och tänkte WTF han är överallt ^^

Haha jaa, Matt Damon är ju som den där jävla fågeln på Kalle Ankas julafton xd

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem

Trodde det var den här mannen ni talade om:http://www.imdb.com/name/nm0000369/

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Trodde det var den här mannen ni talade om:http://www.imdb.com/name/nm0000369/

var precis vad jag tänkte när jag läste! Den där mary??

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Trodde det var den här mannen ni talade om:http://www.imdb.com/name/nm0000369/

Haha honom kommer man ju knappt ihåg ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kort översättning, det gäller alla AMD processorer av Opteron familjen dvs hela vägen upp till Phenom II, dock är detta problem enbart bundet till äldre versioner av GCC och en specifik form av optimering av recursion (med pops från stack om jag inte såg fel) i specifika fall (får vad jag läste) och verkar som att det bara är vid själva komplieringen och inte exeveringen (dock inte läst igenom alls), för vanliga dödliga kommer man aldrig påverkas av detta och inte ens om du programmerar lär du stöta på det.

Tror inte det där är riktigt vad han skriver.

Citat:

The specific compiled version of the fill_sons_in_loop code, through a very specific sequence of consecutive back-to-back pops and (near) return instructions, can create a condition where the processor incorrectly updates the stack pointer.

Dvs, det är en hårdvarubugg i själva CPUn som dock bara triggas av en väldigt specifik sekvens av microkod.

Detta bör troligtvis kunna fixas med hjälp av förändringar i kompilatorer och därefter omkompilerad kod som inte genererar just denna sekvens av microkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Haha läste du oxå Matt Damon och tänkte WTF han är överallt ^^

Kort översättning, det gäller alla AMD processorer av Opteron familjen dvs hela vägen upp till Phenom II, dock är detta problem enbart bundet till äldre versioner av GCC och en specifik form av optimering av recursion (med pops från stack om jag inte såg fel) i specifika fall (får vad jag läste) och verkar som att det bara är vid själva komplieringen och inte exeveringen (dock inte läst igenom alls), för vanliga dödliga kommer man aldrig påverkas av detta och inte ens om du programmerar lär du stöta på det.

Mer eller mindre är det att han gått över en 1'000'000 kvm åker och snubblat över en liten sten som inte borde vara där.

Mange tack

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold