AMD Phenom II X4 960T upplåsning av kärnor.

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 960T upplåsning av kärnor.

Tjenare!

Tänkte testa låsa upp mina två extra kärnor i min 960T BE(?). Men har hört att man kan tappa temperatursensorn när man gör detta, men betyder det att jag föralltid kommer förlora temp. sensorn, även om jag skulle dra tillbaka den till en 960T med 4 kärnor? Alltså, kommer temp. sensorn "gå sönder"? Har tittat runt på forumet men inte hittat något, och vill inte göra det om jag kommer tappa temp. sensorn helt, eller om det finns risk för det.

Sen en fråga till, beställde via inet där det är en 960T Black Edition, men enligt CPU-Z är det bara en 960T? Ska det vara såhär eller?

Tack på förhand
Liqqan

Permalänk
Medlem

Nej, temp sensorn kommer inte gå sönder. Det gjorde den åtminstone inte för mig,
så fort jag väljer att stänga av "core unlocker" eller vad det heter kan jag läsa av temperaturen på kärnorna igen.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II x4 960t BE @ x6 3,6GHz | Antec Kühler H2O 620
Corsair 8GB 1600Mhz 1,35v @ 1,5v 8-9-8-24 1t | NZXT Hale 850w | Gigabyte 580 @ 911/1822/2095 1,1v
Creative Soundblaster X-Fi | Antec p182

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ett snabbt svar! Ska pröva på att låsa upp till 6 kärnor för att se om det fungerar nu på direkten då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

Tjenare!

Tänkte testa låsa upp mina två extra kärnor i min 960T BE(?). Men har hört att man kan tappa temperatursensorn när man gör detta, men betyder det att jag föralltid kommer förlora temp. sensorn, även om jag skulle dra tillbaka den till en 960T med 4 kärnor? Alltså, kommer temp. sensorn "gå sönder"? Har tittat runt på forumet men inte hittat något, och vill inte göra det om jag kommer tappa temp. sensorn helt, eller om det finns risk för det.

Sen en fråga till, beställde via inet där det är en 960T Black Edition, men enligt CPU-Z är det bara en 960T? Ska det vara såhär eller?

Tack på förhand
Liqqan

960T heter just black edition på lådan men inte i bios eller i cpu-z om jag minns rätt...

och temperatur läsaren går inte sönder utan den ger lite märkliga temperaturer bara

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ah, okaj, tack för det också. Nu har jag ännu en fråga, när jag försökte låsa upp mina kärnor (har en knapp på moderkortet som gör det) så startade datorn, kom till den svarta skärmen som kommer upp när man stängt av datorn genom att dra ut elkablen/hålla inne power on/off knappen.

När denna kom upp stod det nåt om ny programvara (antagligen att processorn räknas som 1605T) och sen hade jag två val, antingen starta windows normalt, eller starta windows reparations-något. När jag tog starta windows normalt försökte den boota upp, men startades om och kom till samma skärm. Antar att jag har defekta kärnor då, eller kan det vara något annat fel?