Minnesmängd vid flera skärmar och ett krävande spel vs pixel rate

Permalänk

Minnesmängd vid flera skärmar och ett krävande spel vs pixel rate

Tänkte höra om någon vet om en bra artikel eller själv har ett bra svar på min fråga:
Om man vill spela ett krävande spel på bra grafikinställningar idag och har stor skärmyta, >4Mpixel, är det då vitigt med mycket grafikminne eller bör man se mer på pixel raten på grafikkortet?

Tanken är på ett grafikkort i 2000kr klassen.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
99:e percentilen

Om du ska spela i 5760x1080 behöver du mycket grafikminne, men det räcker inte med det om du t ex vill spela Battlefield 3. För att få tillräckligt med GPU-kraft får du antingen gå upp till 79xx eller köpa två 6950 eller liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Om du ska spela i 5760x1080 behöver du mycket grafikminne, men det räcker inte med det om du t ex vill spela Battlefield 3. För att få tillräckligt med GPU-kraft får du antingen gå upp till 79xx eller köpa två 6950 eller liknande.

Ok men om jag skulle köpa ett lite billigare grafikkort, säg max 2500kr, och vill spela på hög upplösning. Vad är då viktigast att tänka på, att skaffa mycket minne på kortet eller att ta ett kort med hög pixelrate i sin prisklass?
Vet att jag bör ha ett kraftigare kort för att kunna spela på max i krävande spel och att mycket grafikminne kan vara bra, men det du skrev var inte riktigt svar på min fråga.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |