Permalänk
Inaktiv

jämförelse AMD/Intel

Vet inte var jag skulle skriva detta någonstans, but here we go:

Vilken processor är bäst utav AMD och Intel?

T.ex. Hur bra är en AMD bulldozer processor jämfört med i5

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

där kan du börja och sen bläddrar du framåt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hjälpsam

Intel ha de snabbaste processorerna på konsumentmarknaden just nu.

AMD ger i allmänhet bättre pris/prestanda i segmentet 800-1800kr.

Det är extremt generaliserat, sedan är det skillnad från program till program vilket som levererar bäst.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190058:

Vet inte var jag skulle skriva detta någonstans, but here we go:

Vilken processor är bäst utav AMD och Intel?

T.ex. Hur bra är en AMD bulldozer processor jämfört med i5

Det hänger en del på vad du ska göra med datorn, men oftast är intel snabbare.
I spel märks det inte så ofta skillnad, utan då spelar grafikkortet en större roll.
Finns dock undantag...

Sen är det ju vilken budget du har också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Entusiast

Jag vill först varna för eventuellt kommande fanboys, troll och annad "slödder" som har en förmåga att få alla "X vs Y" trådar att bokstavligen explodera. Försök att ignorera dessa och ta åt dig av vettiga kommentarer istället.

Nog om det. Till sak:
AMDs processorer har varit ett utmärkt val där man får "mest prestanda per krona", men på sistone är så inte fallet.
Orsaken till detta är Intels senaste prisdumpingar och att moderkorten för Intel-plattformar har blivit billigare.
Det finns just nu, i skrivande stund, ingen anledning att välja AMD för budget-system, än mindre för topp-prestanda.

Intel sitter just nu på både topp-prestanda-tronen och mest prestanda per krona. AMD ligger hopplöst efter, och måste svara med motsvarande prissänkningar eller rycka fram ett ess ur rockärmen.

Men...

Det finns dock ett fall där en AMD-processor, med integrerad grafik, passar bättre: HTPC och liknande.
Ett tyst system, där man inte vill ha ett separat grafikkort, men ändå vill ha bra grafikprestanda, så är AMD's processorer bättre än Intels. Inte för processorn i sig, utan för att AMD's integrerade grafik är "ljusår" bättre än Intels motsvarande integrerade grafik.

Så kort och gott:
Bygger du en kompakt och tyst HTPC: Välj AMD's processorer med integrerad grafik, samt moderkort som klarar detta.
Alla andra typer av system: Intels processorer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag vill först varna för eventuellt kommande fanboys, troll och annad "slödder" som har en förmåga att få alla "X vs Y" trådar att bokstavligen explodera. Försök att ignorera dessa och ta åt dig av vettiga kommentarer istället.

Nog om det. Till sak:
AMDs processorer har varit ett utmärkt val där man får "mest prestanda per krona", men på sistone är så inte fallet.
Orsaken till detta är Intels senaste prisdumpingar och att moderkorten för Intel-plattformar har blivit billigare.
Det finns just nu, i skrivande stund, ingen anledning att välja AMD för budget-system, än mindre för topp-prestanda.

Intel sitter just nu på både topp-prestanda-tronen och mest prestanda per krona. AMD ligger hopplöst efter, och måste svara med motsvarande prissänkningar eller rycka fram ett ess ur rockärmen.

Men...

Det finns dock ett fall där en AMD-processor, med integrerad grafik, passar bättre: HTPC och liknande.
Ett tyst system, där man inte vill ha ett separat grafikkort, men ändå vill ha bra grafikprestanda, så är AMD's processorer bättre än Intels. Inte för processorn i sig, utan för att AMD's integrerade grafik är "ljusår" bättre än Intels motsvarande integrerade grafik.

Så kort och gott:
Bygger du en kompakt och tyst HTPC: Välj AMD's processorer med integrerad grafik, samt moderkort som klarar detta.
Alla andra typer av system: Intels processorer.

Vet man även att man ska använda program som trådar väldigt bra så kan en bulldozer faktiskt vara väldigt prisvärd och prestera liknande en 2600k!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Varför frågar folk ens denna frågan.. Oändlig diskussion som aldrig slutar med något vettigt. Intel fanboys vs AMD fanboys.

Förövrigt finns det nog 100 trådar om just detta :/

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rydisen:

Vet man även att man ska använda program som trådar väldigt bra så kan en bulldozer faktiskt vara väldigt prisvärd och prestera liknande en 2600k!

Det är sant. Men med tanke på att prestandan bara närmar sig Intels, och inte förbi, lutar det fortfarande åt Intel med nuvarande prissituation.
I just det här fallet är det ett svårt val, men med tanke på hur få program/spel som är så effektivt trådade, att dem kan nyttja en bulldozer fullt ut, eller ens till 70-80% effektivitet.

Multicore-processorerna är lite före sin tid måste jag nog säga. Program och spel för konsumenter är inte tillräckligt effektiva för detta ännu.

EDIT: Personligen hade jag valt en bulldozer för mitt Linux-användande och arbete.
Men än så lände duger mitt AMD quadcore phenom-system fullgott och ger mig riktigt bra prestanda för det jag pysslar med.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Vet man även att man ska använda program som trådar väldigt bra så kan en bulldozer faktiskt vara väldigt prisvärd och prestera liknande en 2600k!

Ja ge gärna några exempel på program där Bulldozer så fantastiskt ligger i framkanten på prestandatronen.

Permalänk
Avstängd

Men kolla benchmarks Amd är sämre därför av priset billigare amd suger inte men inte lika bra som intel jag säger köp intel om du har cash 2#"#"#¤%#¤%#¤%#%% a

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande litar på forumfanboys när det finns 100-tester som är mycket mer objektiva än vad detta forum någonsin kommer att vara. Kolla tester och kolla gamla trådar. Är supertrött på alla HD7950 vs GTX580, AMD vs Intel-trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Ja ge gärna några exempel på program där Bulldozer så fantastiskt ligger i framkanten på prestandatronen.

Om du kollar tester så finns det en hel del flertrådade benchmarktester där Bulldozer presterar liknande 2600k. Däremot är CPUN överlag inte lika bra som 2600k

Permalänk
Inaktiv

k, skall tittas lite mer på, tackar!