Freenas 8 guide på svenska?

Permalänk
Medlem

Freenas 8 guide på svenska?

Finns det någon bra Freenas 8 guide på svenska? Hittar bara gammla guider. Vill lära mig hur jag kan göra speglingar av två diskar på ett enkelt sätt? Och kanske använa en tredje att backupa till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket aktuell information på svenska vad jag sett, mest information och svar på sina frågor får man oftast på forums.freenas.org men det är tyvärr på engelska förutom de sektioner som finns för tyska, franska och spanska tror jag det är.

Permalänk
Medlem

Okej men ingen som har lust att förklarar lite hur man gör enklast för att göra speglingar av två diskar på ett enkelt sätt? Och kanske använa en tredje att backupa till?

Permalänk
Medlem

RAID 1 är spegling, vilket verkar vara det du är ute efter.
Backup till en tredje låter ju bra, men lite riskabelt att ha på samma system kanske (?).
Har inte min FN burk inkopplad just nu, men visst 17 kan man välja svenska som språk i FN-8 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

RAID 1 är spegling, vilket verkar vara det du är ute efter.
Backup till en tredje låter ju bra, men lite riskabelt att ha på samma system kanske (?).
Har inte min FN burk inkopplad just nu, men visst 17 kan man välja svenska som språk i FN-8 ?

Ja kanske ej är bra att ha backup på samma disk. Men bättre än vad det är nu.. Är på jobbet jag har nytta av freenas och försöker mig på att kunna använda freenas istället för windows xp som server Vi har en ca 15 arberststationer med windows 7 som jobbar mot den just nu.

freenas går att få på svenska men är ju svårt ändå när man aldrig jobbat med att spegla hårddisk och så. backup har jag jobbat mycket med då jag nu gör backup då och då av servern med hjälp av en extern disk jag kopplar i då jag gör det.

Permalänk
Medlem

jag kan göra en enklare guide i kväll när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

jag kan göra en enklare guide i kväll när jag kommer hem

Tack skulle vara jätte snällt av dig

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du sätter dig in i hur det fungerar innan du stoppar upp denna maskin i produktion. Låter som att du inte riktigt är med på noterna

Vet du vad du skall göra för att säkerställa datan om en disk går sönder? Eller att FreeNAS-operativet skulle "bli korrupt" så att du blir tvungen att återställa datan genom extern maskin?

Målar bara upp ett scenario som exempel, men oftast är det väl att föredra att den personen som ansvarar för backup och redundans vet vad han pysslar med då det inte är kul att förlora data när olyckan är framme.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Rekommenderar att du sätter dig in i hur det fungerar innan du stoppar upp denna maskin i produktion. Låter som att du inte riktigt är med på noterna

Vet du vad du skall göra för att säkerställa datan om en disk går sönder? Eller att FreeNAS-operativet skulle "bli korrupt" så att du blir tvungen att återställa datan genom extern maskin?

Målar bara upp ett scenario som exempel, men oftast är det väl att föredra att den personen som ansvarar för backup och redundans vet vad han pysslar med då det inte är kul att förlora data när olyckan är framme.

Förstår hur du menar och det är ingen jag kommer sätta bruk på bra länge. Den är bara på test stadigt än så länge Jag laborerar och grejar för att lära mig hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Om freenas skulle krascha borde man väl kunna plocka upp filerna med en live cd som kan läsa zfs ? Känner ni till någon sån live cd? Jag menar som te.x när windows krascha tog jag fram en ubuntu live cd och plocka ut det jag ville ha kvar. Jag menar måste ju kunna göra på samma sätt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickej79:

Om freenas skulle krascha borde man väl kunna plocka upp filerna med en live cd som kan läsa zfs ? Känner ni till någon sån live cd? Jag menar som te.x när windows krascha tog jag fram en ubuntu live cd och plocka ut det jag ville ha kvar. Jag menar måste ju kunna göra på samma sätt här?

Vid installationskrasch:
Man kan backupa sin konfiguration till fil, gör detta efter varje förändring av konfigurationen innan eventuell krasch så du har en aktuell konfig.
Om installationen kraschat så påverkar det normalt sett inte din data då installationen ligger på en separat enhet.
Kör in installations CD:n och installera på ett nytt USB minne, förutsätter att du ska installera på USB då det är det rekommenderade förfarandet.
Sen importerar du din konfig i den nya installationen så ska det vara uppe igen. Om inte så finns det oftast sätt att importera din ZFS pool ändå, men då är det lite mer handpåläggning.

Vid diskkrasch(er):
Om fler diskar än du har redundans för kraschar så blir du av med din data, så NEJ du kan inte plocka ut enstaka filer från en enskild disk i en ZFS pool då datan ligger utspridd på flera diskar beroende på vilken redundansnivå du kör på. Tappar du t.ex 2 diskar samtidigt i en RAIDZ pool så har du blivit av med din data.

Och som så många andra sagt tidigare, RAID/redundans på disknivå är ingen ersättning för backup.

Allt detta är sådant som du bör/ska testa att simulera samt dokumentera innan du sätter en sådan här miljö i produktion, så du vet exakt förfarande om/när något går snett.

Permalänk
Medlem

Går alltid att ominstallera freenas och importera poolen om bara freenas-operativet går åt skogen. Går därimot poolen åt helvete är det svårare att göra nå.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Avstängd

Engelska är för open source som Latin för katolicismen. Börja där, sedan kan du labba med open source på arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Går alltid att ominstallera freenas och importera poolen om bara freenas-operativet går åt skogen. Går därimot poolen åt helvete är det svårare att göra nå.

Vad menas med poolen då?

om det ändå är så känsligt kan man ju lika bra köra windows xp som man gör i dag. och vad är för vits med speglad hårddisk om det ändå inte går att få tillbaka något om hårddisken havererar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Engelska är för open source som Latin för katolicismen. Börja där, sedan kan du labba med open source på arbetsplatsen.

Det jag gör nu är ju att leka i virtualbox med det hela och testar olika saker med freenas.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS
Tips är att läsa på där.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.