7950 överklockningproblem bl.a

Permalänk
Medlem

7950 överklockningproblem bl.a

Nu ger jag snart upp på detta kort, blir inte klokare vad jag än gör.

För det första, om jag kör kortet oklockat så får jag stora stabilitetsproblem om jag inte i AMD overdrive ändrar power controll settings till +20%.
Problemen kan vara random crasher i spel, spel som fryser och vanlig hederlig bluescreen. WTF är detta, vill kortet ha mer ström än det ska ha eller vadå?

För det andra så verkar kortet inte gå att överklocka alls, vilka program jag än använder, (trixx/afterburner etc)
Provat att klocka lika mycket som de som testat kortet på review siter har gjort, både med och utan att höja volten.
Problemen som uppstår överklockat är att vilket spel jag än startar så blir det "graphic driver has stopped responding and has recovered)
dvs så går inga spel igång. I wow exempelvis så hinner man inte ens till login skärmen.

Kortet jag har är ett Sapphire hd 7950 OC.

Testat med alla utgivna drivrutiner.

Är kortet helt fubar eller kan det vara nått annat som spökar, nätagg etc?

Övrigt i riggen är:
Nätagg: 500w seasonic m12
cpu: i7 920 (oklockad)
6gb corsair minnen

Permalänk
Medlem

Ingen som ha nått att komma med?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av acceMOJS:

Ingen som ha nått att komma med?:D

Jag har ett lika dant kort som dig.. Mitt fungerar prickfritt om jag inte klockar det (bara fabriksklocken). Höjer jag frekvensen en aning utan volten så kraschar spelen och/eller drivrutinerna. Har dock inte orkat pilla med det då kortet gott och väl räcker för mina behov.. Hoppas du löser ditt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av acceMOJS:

Nu ger jag snart upp på detta kort, blir inte klokare vad jag än gör.

För det första, om jag kör kortet oklockat så får jag stora stabilitetsproblem om jag inte i AMD overdrive ändrar power controll settings till +20%.
Problemen kan vara random crasher i spel, spel som fryser och vanlig hederlig bluescreen. WTF är detta, vill kortet ha mer ström än det ska ha eller vadå?

För det andra så verkar kortet inte gå att överklocka alls, vilka program jag än använder, (trixx/afterburner etc)
Provat att klocka lika mycket som de som testat kortet på review siter har gjort, både med och utan att höja volten.
Problemen som uppstår överklockat är att vilket spel jag än startar så blir det "graphic driver has stopped responding and has recovered)
dvs så går inga spel igång. I wow exempelvis så hinner man inte ens till login skärmen.

Kortet jag har är ett Sapphire hd 7950 OC.

Testat med alla utgivna drivrutiner.

Är kortet helt fubar eller kan det vara nått annat som spökar, nätagg etc?

Övrigt i riggen är:
Nätagg: 500w seasonic m12
cpu: i7 920 (oklockad)
6gb corsair minnen

Attt kortet krashar i stock är inget bra tecken. Hade det hänt mig hade jag begärt att få ett nytt. Så jag hade gjort tester (kanske prova i en annan dator om möjligt) för att verkligen fastställa att det är kortet som orsakar krasherna, och inte något annat. Sen hade jag kontaktat återförsäljaren.

Sen är det så att alla kort klockar olika bra. Du kan inte bara smälla på samma inställningar som t.ex Sweclockers kom upp i och förvänta dig att det ska fungera. Det är lite av ett lotteri när man köper grafikkort och processorer. Du bör köra vanliga hederliga steg när du överklockar, och prova dig fram genom små justeringar åt gången.

Men som sagt, jag hade först och främst bekräftat att kortet krashar i stock, sen hade jag fått det utbytt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Det krashar som sagt i stock om jag inte i AMD overdrive ändrar power controll settings till +20% av någon anledning.
Om jag gör det flyter allt hur bra som helst, OCCT i 3h bland annat.

Permalänk
Medlem

ASIC-Värde/quality ligger på 81,2 om det kan vara till nån hjölp..

Permalänk
Skrivet av acceMOJS:

ASIC-Värde/quality ligger på 81,2 om det kan vara till nån hjölp..

är inte 20% i power control stock? iallafall för mig

Permalänk
Medlem

Har själv ett Sapphire 7970 och precis som dig så kan jag inte överklocka nånting utan att drivrutinerna kraschar. Dock funkar det fint i stock utan nåt pill. Får väl vänta in nya drivisar och prova att klocka igen annars är det väl bara att ge upp det.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Sapphire kort har lägre spänning med högre frekvens än AMDs referens. Det kan vara så att spänningen inte är stabil, prova att höja spänningen till 1,07 och i settings under after burner välj "force constant voltage".

Jag skulle byta ut kortet. Det ska inte vara ostabilt med de frekvenserna.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 840 Pro +
Seagate Barracuda 4TB med Primocache | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7