Apple lanserar Ipad med Retina Display

Permalänk
Medlem

Här är en bra jämförelse : http://www.engadget.com/2012/03/07/new-ipad-competition-specs/

D.v.s nya IPaden är inte WOW utan möjligen Nice.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Här är en bra jämförelse : http://www.engadget.com/2012/03/07/new-ipad-competition-specs/

D.v.s nya IPaden är inte WOW utan möjligen Nice.

jo, Apples uppdateringar är sällan revolutioner om det inte rör sig om en helt ny produktkategori. Istället nöjer de sig med halvstegsevolution av sina produkter som ofta leder till meh hos mer rationella personer som inte är Applebots. Varför har de ex. inte uppgraderat ansiktskameran? den ligger på samma nivå som mobiltelefoner låg på i början av 2000-talet.
t.om. jämfört med min iPad 1 så är denna uppdatering inget att hetsa upp sig över

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jo, Apples uppdateringar är sällan revolutioner om det inte rör sig om en helt ny produktkategori. Istället nöjer de sig med halvstegsevolution av sina produkter som ofta leder till meh hos mer rationella personer som inte är Applebots. Varför har de ex. inte uppgraderat ansiktskameran? den ligger på samma nivå som mobiltelefoner låg på i början av 2000-talet.
t.om. jämfört med min iPad 1 så är denna uppdatering inget att hetsa upp sig över

Hade hellre sett att de ägnat tid att fixa bättre ljud istället om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Hade hellre sett att de ägnat tid att fixa bättre ljud istället om jag ska vara helt ärlig.

+1 för ljudet. Skulle verkligen må bra av mer kräm i högtalaren då den många gånger låter för lågt även på max volym. Ska bli roligt att se benchmarks mot andra plattor.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

+1 för ljudet. Skulle verkligen må bra av mer kräm i högtalaren då den många gånger låter för lågt även på max volym. Ska bli roligt att se benchmarks mot andra plattor.

Har den bra ljud finns det ingen mening med att köpa till nya högtalare och vikten skulle gå upp snabbt. Samt kostnaden för tillverkningen. Tror dom vill satsa på bästa möjliga vinstmarginal utan att vara sämre än konkurrenterna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ljud i hemmet löser man med wifi till airport express, ljud i bilen löser man med bluetooth till bilens musikanläggning. Kan inte bli bättre!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Destromath:

Om man inte bryr sig om speccs så spelar det ingen roll vilken platta man köper, kan säga som så att kamera etc på ipaden inte står en chans mot konkurenterna, sedan är den överlag inte imponerande på något sätt. Att Ipaden skulle vara överlägset bästa plattan du kan köpa är ju årets största skämt, tror du skall kolla lite närmare på android marknaden då och se hur mycket längre fram dom ligger i utvecklingen.

Jag har tittat närmare på android marknaden, eftersom jag ogillar Ios.

Med det sagt vill jag påpeka att det inte finns någon Android platta som du kan köpa som klår denna, gå o lek fanboy någon annanstans.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jo, Apples uppdateringar är sällan revolutioner om det inte rör sig om en helt ny produktkategori. Istället nöjer de sig med halvstegsevolution av sina produkter som ofta leder till meh hos mer rationella personer som inte är Applebots. Varför har de ex. inte uppgraderat ansiktskameran? den ligger på samma nivå som mobiltelefoner låg på i början av 2000-talet.
t.om. jämfört med min iPad 1 så är denna uppdatering inget att hetsa upp sig över

Och vad menar du är "revolution" hos de andra tablet:sen i länken om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Ja de är ju kul att de vågar dissa Samsung när det är Samung som just tillverkar processorn(Apple A5X) i The New Ipad ..

Det dom dissar är Samsung-plattan. Sen om det sitter samsung skärm, samsung CPU, samsung CPU, Samsung tillverkad "home-knapp" spelar ingen roll eftersom det inte är samma bolag som tillverkar dessa prylar!

Sen kan man väl också säga att Samsung förlorar en riktigt stor kund (en av dom största) om dom slutar sälja till Apple. vad händer då? Jo Apple lägger det åt sidan och låter en annan tillverkare tjäna några "fjuttiga" miljarder.. Som Samsung tackade nej till.. eller?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Revolutionerande är antagligen när man kommer med något som inte borde ha släppts förens om ett par år och det kan man väll inte påstå att denna uppdatering är? Som vi sett så är Asus med sin kommande platta på samma spår vilket inte gör Apple ensamma.

IPhone(1) får man väll räkna som en revolutionerande produkt men det var då det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caveo:

Så sant. Det vore ju som att sälja en iPad 2 och säga att den har 3g. Folk skulle ju bli väldigt förvirrade

Det råder tydligen en allmän förvirring kring 4g enligt denna artikel.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Revolutionerande är antagligen när man kommer med något som inte borde ha släppts förens om ett par år och det kan man väll inte påstå att denna uppdatering är? Som vi sett så är Asus med sin kommande platta på samma spår vilket inte gör Apple ensamma.

IPhone(1) får man väll räkna som en revolutionerande produkt men det var då det.

Är det min kommentar du syftar på så ja, jag håller med dig. iPad (3) är ett bra steg framåt men definitivt inte revolutionerande.

Dock låter det på dammskog som att Apple på något sett skulle presentera produkter som, jag citerar "ofta leder till meh hos mer rationella personer som inte är Applebots". Så det jag undrade var vad bland de andra produkterna du länkade till gör att de inte skulle anses "meh hos mer rationella personer"?

Apple har, som jag ser det, mer press på sig när de levererar något (något som de själva dock är bra på att bygga upp med sitt hemlighetsmakeri). iPad (3) är som sagt ett stort steg framåt med mycket ny hårdvara men ändå säger många att det bara är en iPad 2S och inte värd att kalla iPad 3...vilket den nu ifso inte heter då men du fattar hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

De förutsätter att man håller iPaden på 15 tums avstånd jämfört med 10 tum för iPhone.

Vem håller en telefon endast 10" från ögonen? Inte ens iPhones har så små skärmar att man måste se ut som en närsynt utan glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vem håller en telefon endast 10" från ögonen? Inte ens iPhones har så små skärmar att man måste se ut som en närsynt utan glasögon.

Jag håller den så ibland. 25,4cm är inte extremt nära på något sätt.
Good, håller du den ännu längre bort så ser du inte enskilda pixlar heller...
Oavsett så är det inga problem.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Är det min kommentar du syftar på så ja, jag håller med dig. iPad (3) är ett bra steg framåt men definitivt inte revolutionerande.

Dock låter det på dammskog som att Apple på något sett skulle presentera produkter som, jag citerar "ofta leder till meh hos mer rationella personer som inte är Applebots". Så det jag undrade var vad bland de andra produkterna du länkade till gör att de inte skulle anses "meh hos mer rationella personer"?

Apple har, som jag ser det, mer press på sig när de levererar något (något som de själva dock är bra på att bygga upp med sitt hemlighetsmakeri). iPad (3) är som sagt ett stort steg framåt med mycket ny hårdvara men ändå säger många att det bara är en iPad 2S och inte värd att kalla iPad 3...vilket den nu ifso inte heter då men du fattar hoppas jag

Jag förstår men vad är det som är så fruktansvärt stort steg ifrån ex den platta som Asus publicera nu senast? De borde väll ändå gå att jämföra trotts att ingen av dem är släppta?

Det är ett stort steg ifrån iPad(2) men annars verkar de ligga i linje med marknaden på ett unjefär.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag förstår men vad är det som är så fruktansvärt stort steg ifrån ex den platta som Asus publicera nu senast? De borde väll ändå gå att jämföra trotts att ingen av dem är släppta?

Det är ett stort steg ifrån iPad(2) men annars verkar de ligga i linje med marknaden på ett unjefär.

Jag har aldrig påstår att det är något fruktansvärt stort steg mellan iPad(3) och ASUS kommande Infinity 700. Det är inte jag som anser att uppdateringarna är "meh".

Jag tycker det är bra uppdateringar, åtminstone ASUS:en och iPad(3) som båda kommer med högupplösta skärmar vilket definitivt ligger högst på min personliga viktigt-för-en-tablet-lista nu.

Hur de står sig mot varandra återstår att se. Skall bli intressant att se hur ASUS:en med Tegra 3 klarar den höga upplösningen. Tegra 3 har inte direkt imponerat på mig i de benchmark som hittills gjorts. Även batteriet skiljer ju väldigt mycket mellan dess två om de siffror i din länk från engadget stämmer. Dock kan det vara så att SoC:en och/eller skärmen i ASUS:en drar mindre ström så den därför klarar sig med ett mindre batteri. Antar att vi får vänta och se helt enkelt

Permalänk
Medlem

Konkurrenterna har inte hunnit komma till iPad 2's klass, och då släpper apple iPad (3). Konkurrenterna hamnar ännu mera efter. Deras ca 60% av surfplattemarknaden lär ju inte sjunka nu direkt:) De flesta vill ha en gedigen kvalitetsprodukt med enkelt och snabbt OS, de har Apple fattat!

Permalänk
Medlem

Ryktas om Samsung Galaxy Tab 11.6 med 2560 x 1600 och Exynos 5250 chipet 2GHz dual-core.

http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-tab-11-6-with-a-2560-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Konkurrenterna har inte hunnit komma till iPad 2's klass, och då släpper apple iPad (3). Konkurrenterna hamnar ännu mera efter. Deras ca 60% av surfplattemarknaden lär ju inte sjunka nu direkt:) De flesta vill ha en gedigen kvalitetsprodukt med enkelt och snabbt OS, de har Apple fattat!

Den enda värda uppgradering är ju skärmen. Blir att byta ut min iPad när Windows 8 krm istället. Först då får man en bra surfplatta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Jag tycker hårdvaran är solid, problemet är att det underliggande OSet gör plattan till lite av en gimmick ett halv arbetsverktyg.
Om de drar in OSX med support för desktop appar så hade jag kunna tänkt mig att köpa en Ipad, men så länge det är ett uppskalat mobilt os så är det inget för mig.

Vi tycker självklart inte att hårdvaran är dålig men de har helt enkelt inte utvecklat mjukvaran nog för att få den där WOW faktorn. De verkar ha inriktat sig på att skapa appar istället för att bättra på det underliggande OSet vilket är väldigt väldigt dumt i mina ögon. Jag trodde verkligen att de skulle satsa hårt på IOS till iPad releasen men det här är ju under all kritik allt de visade var Appar.....

Desktop-appar på en iPad?
Det kommer inte hända i första taget.
Trodde den diskussionen var förbi för länge sedan.
Då får du allt ha större och kraftigare (och mer strömslukande) enheter. Men det kommer väl sådant nu med Windows 8.

Men poängen med ett mobilt OS är ju att det ska vara avskalat och resurssnålt.
GUI:t ska vara anpassat för touch och gärna olika beroende på skärmens stolek (telefon kontra tablet).

Sen har de ju Apple gjort saker med det underliggande OS:et. IOS 5.1 släpptes ju nu också och IOS 6 lär vara under full utveckling.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av zillio:

Det dom dissar är Samsung-plattan.

Fast *egentligen* var det väl mer specifikt en Twitter-app till Android dom dissade... Inte Samsung eller Android, utan snarare (den bristande) kvaliteten på apparna i Android. Så fattade i alla fall jag det.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Desktop-appar på en iPad?
Det kommer inte hända i första taget.
Trodde den diskussionen var förbi för länge sedan.
Då får du allt ha större och kraftigare (och mer strömslukande) enheter. Men det kommer väl sådant nu med Windows 8.

Men poängen med ett mobilt OS är ju att det ska vara avskalat och resurssnålt.
GUI:t ska vara anpassat för touch och gärna olika beroende på skärmens stolek (telefon kontra tablet).

Sen har de ju Apple gjort saker med det underliggande OS:et. IOS 5.1 släpptes ju nu också och IOS 6 lär vara under full utveckling.

Jag tror att det ärr något sånt här han är ute efter och det är han inte ensam om.

Permalänk
Medlem

såååå jävla ironiskt.

bara några timmar efter att jag skriver att jag inte ska köpa en ipad tre så blir det inbrott i min lägenhet och de snor vad om inte min ipad......

sååå
när kan man börja beställa ipad tre i sverige?
finns ju inte på applestore just nu vad jag ser, bara ipad 2 till det gamla (?) priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

såååå jävla ironiskt.

bara några timmar efter att jag skriver att jag inte ska köpa en ipad tre så blir det inbrott i min lägenhet och de snor vad om inte min ipad......

sååå
när kan man börja beställa ipad tre i sverige?
finns ju inte på applestore just nu vad jag ser, bara ipad 2 till det gamla (?) priset

Lanseringsdatum den 23:e.... Förhandsbokning kanske i nästan vecka om du har tur.

Permalänk
Avstängd

Satt precis och läste detta: http://alltommac.se/nyheter/hogst-osakert-med-4g-for-svenska-...

Får jag fråga varför de ens lanserar 4G versionen i Europa, jag tog för givet att det skulle komma en EU version. Någon som har andra uppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Satt precis och läste detta: http://alltommac.se/nyheter/hogst-osakert-med-4g-for-svenska-...

Får jag fråga varför de ens lanserar 4G versionen i Europa, jag tog för givet att det skulle komma en EU version. Någon som har andra uppgifter?

Tack för länken. Jag är glad om vi får 20-40mbit. Det är ju ändå en stor förbättring mot 7mbit som den har idag!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

såååå jävla ironiskt.

bara några timmar efter att jag skriver att jag inte ska köpa en ipad tre så blir det inbrott i min lägenhet och de snor vad om inte min ipad......

sååå
när kan man börja beställa ipad tre i sverige?
finns ju inte på applestore just nu vad jag ser, bara ipad 2 till det gamla (?) priset

IPad har väl gps? Förhoppningsvis stöldskyddade du den.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

IPad har väl gps? Förhoppningsvis stöldskyddade du den.

jag har nu ställt in den så att den ska raderas så fort den får internetkoppling

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jag har nu ställt in den så att den ska raderas så fort den får internetkoppling

Raderas? Du ska ha gps igång sen ska du hem till killen och ge han en rejäl omgång .
Eller så ringer du polisen och med dom går hem till killen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Pimpim666:

Raderas? Du ska ha gps igång sen ska du hem till killen och ge han en rejäl omgång .
Eller så ringer du polisen och med dom går hem till killen.

Om jag minns rätt får inte polis gå in i ett hus utan papper på det (husrannsakan) , även om man är "säker" på att produkten är i huset/lägenhet, MEN om polismannen ser produkten i frågan kan de ha rätt att kräva ägarbevis/kvitto - dylik och ingripa.

Men som du sa i början; Knacka på och ge honom en klapp i arslet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 