Cooler Master tar upp vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master tar upp vattenkylning

Kompakta vattenkylningssystem är ett populärt alternativ till traditionella luftkylare. Nu hakar Cooler Master på trenden i samarbete med Alphacool.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur kylarna presterar!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt nice, gillar att man har möjligheten att byta som man vill och att man kan skruva loss

Permalänk
Medlem

Ser mycket bättre ut! Kanske så pass att man kan dumpa sin "riktiga" vattenkylning, eftersom jag ändå bara kyler CPU'n med den.

Permalänk

Bara jag som tyckte att radiatorn såg ganska tjock ut?

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Såg lovande ut med vattenkylningen var kompakt sluten men ändå möjlighet att plocka isär, tummen upp.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Kul att någon vågar använda nåt annat än Asetek, är väl det som dom flesta kör med?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Bara jag som tyckte att radiatorn såg ganska tjock ut?

Såg nästan ut som en liten kylare till bilen

Permalänk
Medlem

Såg jävligt bra ut. Kalla mig tokig men presterar den "avsevärt" mycket bättre än H100 så är jag nog villig att byta ut bara för att. xD

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Wow. En tillverkare som vågar släppa ett komplett förfyllt vattenkylningssystem som man kan modifiera

Inte för att jag kommer slänga mig över det men jag har väntat länge på att någon skulle ta detta steget.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det här var riktigt kul att se! dock var blocken inte allt för snygga.. :/

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Då borde ju iaf pumpen klara av en del.
Blir ju en perfekt lösning på den som är lite inne på vattenkylning men vill starta litet först, sen adderar du bara in mer på de befintliga systemet och wipps så har du ett komplett RIKTIGT vattenkylning till hela datorn

Vapor kylaren ser intressant ut, men detta betyder väl att ens processor alltid kommer ligga på en utsatt temperatur(?) istället för som med luft att den ökar och sjunker.

Go Cooler Master som släpper riktig vattenkylning

Permalänk
Skrivet av shadowjolt:

Bara jag som tyckte att radiatorn såg ganska tjock ut?

Såg ut att vara som de tjockare vanliga radiatorerna så runt 60mm tjock.
Ska dock bli spännande att se hur bra blocket/pumpen presterar och hur mycket det låter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Kul att någon vågar använda nåt annat än Asetek, är väl det som dom flesta kör med?

Ja typ 99% de andra som säljer kompakta är från Azetek.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av shadowjolt:

Bara jag som tyckte att radiatorn såg ganska tjock ut?

Den är ju lika tjock som vanliga radiatorer, det är Asetek som använder tunna radiatorer. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Cooler Master levererar som vanligt! Jag är dock en inbiten Cooler Master fantast!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

köpa kitet och sen peta dit ett gpu block i loopen kanske? om pumpen klarar det så hade detta lätt vart en grym lösning!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av norrby89:

köpa kitet och sen peta dit ett gpu block i loopen kanske? om pumpen klarar det så hade detta lätt vart en grym lösning!

Det borde inte vara något problem i alla fall. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vapor kylaren ser intressant ut, men detta betyder väl att ens processor alltid kommer ligga på en utsatt temperatur(?) istället för som med luft att den ökar och sjunker.

Nä, det är som med heatpipes. När temperaturen ökar, så ökar också andelen gas, och trycket ökar. Det ger en högre mättnadstemperatur. Alltså blir det varmare när det blir varmare, och kallare när det blir kallare

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk

Haha! Legendarisk freezeframe på Emil Precis när han ska sätta tänderna i den osynliga hamburgaren.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Spännande, men de ser ut att sätta höga prislappar på de nya produkterna.

Permalänk
Medlem

Prislappen är ju inte alls hög. Inte eftersom det motsvarar pump+radiator+block+slang+vatten.
Att jämföra detta med "vanliga" kompakta vattenkylningslösningar är som att jämföra äpplen och päron. Detta ska givetvis jämföras med traditionell vattenkylning och då är prissättningen på den här produkten väldigt bra.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Låter ju riktigt nice, skäligt pris och så verkar de ha tänkt efter vad det är vi konsumenter vill ha och kan få oss att föredra deras kylare framför Corsairs och Antec's. Har en Kühler som jag gärna skulle vilja byta ut. Jag menar, det går ju inte ens att lufta den? Den älskar att knarra luftbubblor =/

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Då kanske man ska köpa en och byta vätskan till novec 7000 då slipper man ju vara rädd för att det ska läcka och få väldigt låga temps med tanke på att vätskan börjar koka redan vid 34 så då borde det inte bli så mycket varmare än så. http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=66666UuZjcF...
Blir dock ganska dyrt men det kan det vara värt.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14932-zotac-vapor-phaze-koka...
Blir ungefär som i videon som jag länkade ovanför förutom att man slipper kladda ner hela datorn och ha ett vattentätt chassi.

Permalänk
Medlem

Hoppas pumpen är riktigt tyst.

Permalänk
Medlem

Gillar iden med vattenkylningen men luftkylaren verkar inte vara helt fel heller.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

undra om man skulle kunna få in den där pumpen i ett silverstone sg07/sg08 chassie med en 180mm rad och fläkt i toppen....

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Inaktiv

Första tanken när jag såg rubriken var att det förmodligen var ytterliggare en variant av samma grejer som fanns ute. Likväl visar det sig att det är något nytt och som dessutom ser intressant ut. Att den kommer fylld från butik ser jag som en stor fördel. Blir intressant att se recensioner på denna.

Permalänk
Medlem

@Admo

Om du tänkt att köra in en vätska med syfte att koka i ett kylsystem som inte är byggt för det kommer du att få problem, i bästa fall dålig kylning, i värsta fall spränger du något (troligtvis en rörkoppling) med tryckökningen.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Den är ju lika tjock som vanliga radiatorer, det är Asetek som använder tunna radiatorer. ^^

Jo man har ju vant sig vid klena Corsair och Antec radiatorer vilket har fått mig att tro att den storleken är standard alltså tunna som ett knäckebröd

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415