Första intryck mekaniskt tgb, MK-85 Pro in this case

Permalänk
Medlem

Första intryck mekaniskt tgb, MK-85 Pro in this case

Lite hypat är det nog , detta med tgb är ytterst subjetivt så läs inte fan på väggen nu..

Har ett MK-85 Pro

det som jag stör mig på är:

  • Man inte vet när aktiveringspunkten kommer

  • Det går inte att vila fingrarna på tangenterna, ofta som ett oavsiktligt tryck kommer efter som dom jag har (röda) är lätt- tryckta

  • Tgb är högt, konstruktionen av mekaniska tangenter gör dom högre änn rubberdome

  • Trotts handledsstöd så är det irriterande svårt att "veta" vart handen skall ligga, det blir nått slags hälftenavhälftenpå på handledsstödet, har storlek 10 på händer

  • Tack var den extra höjden och lutande handledsstöd så glider händerna av tgb ibland, kommer på mig ofta att jag lyfter händerna lite för dom halkat ner,

  • Blir svettig under händerna på handlesstödet, körde utan förut och använde bordet istället eftersom mitt förra tgb var rätt lågt, inga problem då

  • tangenterna har "vassa" kanter så det är lätt att fastna och trycka fel,

  • Ibland lyser det fullt när man stänger av burken

  • Num lock, caps lock och makroknappen lyser max och bländar rätt mycket,

  • Ö och Ä tangenterna är nordiska, inte SVENSK, retar mig på fula krumilurer från nått svårbegripligt land

Tjaa, vad säger tycker jag då i slutledning, jo det kan funka ända, nått är det som gör att det känns lixom ok, trotts alla fel..

MEN prova, prova, prova i butik, om ni kan, själv bor jag inte vid en butik så jag chansade och svär en del men det går kanske över...

Nån kanske har nån nytta av mina inlägg....

Permalänk
Medlem

Låter spontant som att ett annat tangentbord med blå eller bruna brytare skulle passa dig bättre. Jag har också lite svårt för de otroligt höga (jämför med Logitech Illuminated) tangenterna och de vassa kanterna på mitt MK-50, men jag tror det är en vanesak. Annars är det riktigt trevligt att skiva på :).

Permalänk
Medlem

Punkt 1 är väll karakteristiskt för linjära brytare (svarta och röda)

Punkt 2 är antagligen karakteristiska för röda brytare. Har själv inte testat röda. En annan typ hade antagligen passat dig bättre. Men bra att du tar upp detta så att andra som funderar på röda vet detta.

Sedan är mekaniska tgb högre som du säger så att man behöver handledsstöd. Men det finns ju en mängd olika såna. Du har uppenbarligen inget bra handledsstöd. Vet inte om ditt är utbytbart eller fast, men dina problem med detta har med själva modellen av tgb att göra och inte att det är ett mekaniskt. Om du kan så testa att byta till ett skönare/stabilare handledsstöd.

Jag skulle själv störa mig på lysena som du beskriver. Men jag tror att det är ett mer eller mindre välkänt fel med MK-85. Jag har iaf läst att fler har exakt samma problem med att det inte slutar lysa. Kanske kommer en firmware uppdatering som fixar.

Vad gäller numlock etc, testa att täcka över dem med en tunn genomskinlig tejp som dämpar ljuset. Har motsvarande problem med power knappen på mitt chassi som råkar vara precis i ögonvrån. Passform-klippte en tejp så den syns inte ens.

Första intryck är alltid ytterst subjektiva, men all input är bra för den som funderar på att köpa en produkt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jo det är som sagt klart subjektivt med tgb,s
som jag skrev är det dock nått med tangentbordet som gör att det inte ligger på posten i retur

lirade bf3 till 6 i morse och efter en del dricka till så går det faktist ganska bra,
genom att det är rätt lätt tryckta tangenter så blir man kanske inte lika trött i fingrarna,
num lock mm. går att dra över med lite svart tusch.
mjaa.. har fortfarande inte ångrat mig...

Permalänk
Medlem

Jag beställde MK-85 med bruna brytare, så dina problem med tangenterna har inte jag.

Håller med om handlovsstödet, kunde vara en cm större (har stora händer).

Ä och Ö tangenterna ser lite sådär ut, håller med, vore fint om man kunde beställa två rena Ä, Ö efteråt och byta ut. Stör mig inte extremt, men vore fint om det fanns att köpa.

Tangenternas känsla och den matta ytfinishen på bordet - underbar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB