Nvidia kort kombinerat med ATI kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Nvidia kort kombinerat med ATI kort

Jag har för mig att jag någongång läst om att kombinera 2 grafikkort från Nvidia och ATI. Ena kortet för grafik och andra för physics. Är det möjligt för mig att kombinera mitt 560ti + ett hd4870 där 560ti står för grafiken och hd4870 jobbar med physics?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Du har rätt i att det inte gått förut därför att nVidia drivrutiner vägrat samexistera med AMD.
Man kunde ju hoppas att detta förändrats i och med att nyare moderkort har stöd (licens) för
både Crossfire (nVidia) och SLI (AMD), men jag är tveksam. Med modifierade nVidia drivrutiner
(med borttagen spärr) skall det fortfarande fungera (om man hittar sådana).

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Nej. Endast Nvidia-kort kan jobba som PhysX-stödkort, och i ditt fall är det ju knappast värt det, då 560 Ti som ensamt kort kör cirklar runt 4870.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Nja, inte riktigt. Man kan använda ett extra Nvidiakort för att köra dedikerad PhysX. AMD/ATi har inte denna egenskap, men med ett fulhack så kan man kombinera AMD med Nvidia, men då bara i följande kombination.

AMD - Primärt renderingskort/Grafikkort
Nvdia - Dedikerat PhysX

Du måste dock koppla sakerna rätt och installera sakerna i rätt ordning, med rätt version, och fulhacka i rätt moment, annars låser sig Nvidias kontrollpanel.

Måste dock tillägga att detta är nog bland det mest onödiga man kan göra. Dagens grafikkort behöver ingen extern hjälp med PhysX, och det kommer resultera i max någon procents ökning i de spel som använder PhysX + en hel jädra massa extravärme Tro mig, jag har fram tills för några dagar sedan kört GTX570 + GTS250, och det gav verkligen ingen märkbar ökning

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Leifson:

Nej. Endast Nvidia-kort kan jobba som PhysX-stödkort, och i ditt fall är det ju knappast värt det, då 560 Ti som ensamt kort kör cirklar runt 4870.

Då hajar jag. Skulle det fungera med ett 8800gts jag har på hyllan nå'vart? eller är det samma sak där, att det inte är värt det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Deathdancer:

Nja, inte riktigt. Man kan använda ett extra Nvidiakort för att köra dedikerad PhysX. AMD/ATi har inte denna egenskap, men med ett fulhack så kan man kombinera AMD med Nvidia, men då bara i följande kombination.

Nvdia - Dedikerat PhysX

Du måste dock koppla sakerna rätt och installera sakerna i rätt ordning, med rätt version, och fulhacka i rätt moment, annars låser sig Nvidias kontrollpanel.

Måste dock tillägga att detta är nog bland det mest onödiga man kan göra. Dagens grafikkort behöver ingen extern hjälp med PhysX, och det kommer resultera i max någon procents ökning i de spel som använder PhysX + en hel jädra massa extravärme Tro mig, jag har fram tills för några dagar sedan kört GTX570 + GTS250, och det gav verkligen ingen märkbar ökning

Tack, mkt bra respond (:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av chrilledilel:

Då hajar jag. Skulle det fungera med ett 8800gts jag har på hyllan nå'vart? eller är det samma sak där, att det inte är värt det?

Det beror på om det är ett 8800GTS 512mb eller om det är 320/640mb. 8800GTS 512mb bygger på kärnan G92(samma som i 8800gt, 9800gt/gts/GTX+, GTS250) och har därmed stöd för PhysX. De andra har kärnan G80 och är för gamla.

edit: värt det kan jag inte riktigt uttala mig om då jag inte testat just den konfigurationen, men släng i det och prova några vändor i typ #D Mark och se om dina poäng ökas

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av chrilledilel:

Tack, mkt bra respond (:

U 'r welcome

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Deathdancer:

Nvdia - Dedikerat PhysX

Nej men för oss med dubbla tadeon skulle det vara fint om man kunde få sitt quadro att beräkna physx.
Dock har jag inga spel med physx så orkar inte pilla. Men om det kommer ett bra spel med stöd så hade det varit Nice.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Deathdancer:

Det beror på om det är ett 8800GTS 512mb eller om det är 320/640mb. 8800GTS 512mb bygger på kärnan G92(samma som i 8800gt, 9800gt/gts/GTX+, GTS250) och har därmed stöd för PhysX. De andra har kärnan G80 och är för gamla.

Är 512. Så det har stöd, men är det värt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av chrilledilel:

Det skulle funka ja, men tror du hade fått sämre prestanda än med bara dit 560ti, det krävs nämligen ett tillräckligt snabbt physx kort för att det ska ge en prestanda boost, är det för långsamt förlorar du på det istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Pimpim666:

Nej men för oss med dubbla tadeon skulle det vara fint om man kunde få sitt quadro att beräkna physx.
Dock har jag inga spel med physx så orkar inte pilla. Men om det kommer ett bra spel med stöd så hade det varit Nice.

Helt rätt. Om man inte har PhysX är det en bra idé, men att accellerera sin redan fungerande PhysX känns kanske lite på gränsen. Det bör dock gå att göra så med sitt Quadro, men då måste det ha minst G92 som byggsten dvs. FX 3700, FX 4700x2 eller VX 200 och framåt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av chrilledilel:

Är 512. Så det har stöd, men är det värt?

Prova! Det värsta som kan hända är att du får lite sämre resultat, och då plockar du bara ut det igen

Skrivet av lanbonden:

Det skulle funka ja, men tror du hade fått sämre prestanda än med bara dit 560ti, det krävs nämligen ett tillräckligt snabbt physx kort för att det ska ge en prestanda boost, är det för långsamt förlorar du på det istället.

Det är inte helt säkert. Enda gången jag erfarit sämre prestanda är när man använder dubbla Nvidia i SLI + ett dedikerat PhysX med G92an. Annars är det kraftfullt nog, och tanken är ju att avlasta det primära kortet ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008

Kan man använd ett Lucid Hydra 200 moderkort?

Corsair Crystal 460 RGB - Cooler Master V1000 - Aorus X370 Gaming K7 - Ryzen 5 1600 - Corsair 3000MHz - Samsung 960 EVO 256GB - Noctua D-14 - KFA2 Geforce GTX 1070Ti EX 8GB