Senast redigerat
Eftersom jag själv har 3 månader kvar på en KY utbildning i Data & Elektronik-ingenjör kan jag bara hålla med. Pluggade 1½ år på chalmers innan jag började men tyckte det var lite för teoretiskt och mycket skit man lärde sig som man aldrig har nytta av. KY däremot är perfekt för mig, och för alla andra som är ganska duktiga när de redan börjar. Jag hade jobb klart efter ett år av de två man pluggar. Men de som kom in helt gröna i området är nästan det fortfarande. Är man grymt intresserad och pluggar ordentlig är det nog ingen fara men annars är det svårt. Visserligen får de flesta jobb men en 3 eller 5 årig universitetsutbildning är nog bättre för dem är min gissning.
Är du däremot redan ganska duktig är en KY utbildning en snabb och bra väg in i arbetslivet. Just nu står företagen på kö för att anställa...
Precis det jag tror. Väljer man KY får man förvänta sig att tempot är något lägre och kunskaperna man kräver av eleven är mer basic, inga tuffa tentor? Man måste ha eget intresse och driva sig själv mycket.
När man får frågor som "vad är en .jar fil (java)" eller "ska jag installera client eller server om jag ska ha en databas?" från 2st som pluggar 2.5år KY systemutveckling/programmering (under deras ex-jobbstid)... då blir man rädd. Jag menar, de läser java och de har läst databas. Känns lite väl basic.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.