Ny bedragare på Blocket

Permalänk

Ny bedragare på Blocket

Hej.

Jag är ganska aktiv på blocket, främst när det gäller datorer osv.

Fick kontakt med en kille som kallades sig själv för Gabbe.

Han vill ha min dator, men ville ha den skickad. Jag vill såklart ha pengarna i förskott vilket han gick med på. Men först ville han se en bild på mitt legg för att säkerställa att det verkligen var jag som sålde datorn. Då han råkat ut för bedrägeri via blocket förut, ville han inte råka ut för det igen. Sagt och gjort jag skickade iväg en bild på mitt legg, där jag hade suddat över bilden och mina sista siffror. Jag hade skrivit dagens datum på en lapp bredvid.

Han var inte nöjd, han ville se både bild och hela mitt personnummer så att han verkligen till hundra procent kunde se att det verkligen var jag, för det handlade ändå om cirka 5000kr.

Som alltid, vill man ha sina saker sålda. Så jag skickade iväg en bild på mitt legg med nummer och bild för jag tänkte att alla personuppgifter ink. mina fyra sista siffrorna är offentliga uppgifter ändå och en bild på mig kan han hitta på facebook om han vill, så vad hade jag att dölja?

Efter han fått bild på mitt legg och allt var klart så hörde han inte av sig nått mer.

Idag fick jag ett samtal från ett kreditbolag där jag tydligen hade sökt kredit på 3000:-. Vilket jag såklart inte hade gjort. Då hade han alltså tagit mina uppgifter och sökt lån i mitt namn, men använt sig av ett annat telefonnummer. Vilket de på kreditbolaget kollade upp och de ledde ingenstans så de sökte på mitt namn och fick upp mitt telefonnummer och ringde mig och frågade om jag hade tagit lån hos dem, vilket jag inte gjort.

Legget som jag skickade en bild på måste han använda när han söker om kredit för att bevisa att det är "han" som verkligen söker. De hade dock inte mottagit någon bild på mitt legg, ännu.

De sa dock att jag inte skulle behöva oroa mig, de kommer inte gå igenom, då de "spärrat" mig. Hon sa även att de får flera styckna liknande fall varenda dag. Hon bad mig ringa till polisen och göra en polisanmälan, vilket jag nu gjort. "Polisen" sade även att jag inte är ensam.

Gör inte som jag, skicka inte iväg en bild på ditt legg.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig av din upplevelse.
Synd att det ska finnas svin som detta.
Hoppas det löser sig

// Kajmaj

Permalänk
Medlem

Tack för upplysningen.
Trodde inte att det kunde vara farligt att skicka bild på sitt id.
Dessa kreditbolag borde ringa det telenummer som kommer kopplat till enns personnummer för att dubbelkolla om man verkligen skall ha lånet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vilka svin de finns. bra att du lägger upp!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tack för upplysningen.
Trodde inte att det kunde vara farligt att skicka bild på sitt id.

Det är det inte heller. Vem som helst kan sno en plånbok eller få tag i personinfo på massa olika sätt. Givetvis ska inte det räcka för att ta ett lån nåntans.

Permalänk
Medlem

Väldigt nyttig tråd men kanske rubriken hade kunnat vara mer informativ.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

tackar för tipset

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Tack för att du delade med dig om detta...

Permalänk

Vad som är bra är att komma ut med detta tillvägagångsätt så FORT som möjligt, gärna aftonbladet, expressen och andra stora forum. Om någon ställt krav på att jag ska skicka bild på min legitimation hade jag lätt ställt motkvar på DERAS uppgifter. Visar det sig att parasiten "gabbe" har kontantkort och inte vill uppge sitt riktiga namn,efternamn och adress är svaret lätt.

Hade lite mejlväxling med en Scammer för någon månad sedan. Det visade sig han ville ge mig 10 miljoner om jag hjälpte honom överföra en förmögenhet i något bananland. Efter jag visat intresse skickade han sina western union uppgifter och det obligatoriska "God will bless you my friend."

fy fan för såna bilder
Permalänk
Medlem

Vore ju konstigt att man kan skulle kunna få lån med hjälp av personuppgifter som är offentliga. Bra att kreditbolaget gjorde lite efterforskning på sin kund men vad hade hänt om hans telenummer hade gått till någon?

Hahaha, roberto99, min favvobild att skicka runt till folk ; ))

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Från en länk till en osmaklig bild.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Tack för att du delat med dig av den här otrevliga upplevelsen. Hoppas att allt går bra för dig.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Bra att du delar med dig!

DOCK så undrar jag lite hur du tänkte. lämna ALDRIG ut din uppgifter till någon och speciellt inte ta ett kort på sitt ID och skicka iväg till någon du inte känner..

"Tänk,Tryck,Tala" bra ordspråk inom det militära, gäller banne mig även i det civila också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tungsten:

Bra att du delar med dig!

DOCK så undrar jag lite hur du tänkte. lämna ALDRIG ut din uppgifter till någon och speciellt inte ta ett kort på sitt ID och skicka iväg till någon du inte känner..

"Tänk,Tryck,Tala" bra ordspråk inom det militära, gäller banne mig även i det civila också

Hm ?
Det enda jag lärde mig var "Häll upp, drick upp, ställ upp".

Men seriöst.
Använd ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG din riktiga identitet på nätet.
Och TS kan ju bara hoppas på att bedragaren nöjde sig med att söka ett litet lån.
En lokal förmåga här fick sin identitet stulen och fick räkningar på beställda saker i flera år, tjuven satt bara sin egen address som leveransaddress.
Barbro polisen hade tydligen inte tid att göra nåt åt det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad igen...*
På meningslösa och offtopic inlägg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Fotoshop är bra, jag har en scannad bild på min körkort som jag har ändrat lite i sista siffrorna.
Har blivit frågat en gång på just blocket, men har lärt mig det väldigt läge sen att dom ska man aldrig uppge, dom som verkligen frågar om just dom siffrorna måste ju kunna kolla upp dom också.. Och inte en chans att en privatperson har användning av dessa, polisen kan ju kolla upp bild+ namn+ datum väldigt snabbt OM man skulle bedra.

Fast ingen vågar försöka med mig, räker att dom hör mitt efternamn så säger det klick i luren, ingen tattare vågar in i trappuppgången heller fast dom rände här innan jag flyttade in.

En lång historia kort = en farbror blev knivskuren på 70talet, en tattar familj åkte på däng av en skogshuggar släkt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tack för upplysningen.
Trodde inte att det kunde vara farligt att skicka bild på sitt id.
Dessa kreditbolag borde ringa det telenummer som kommer kopplat till enns personnummer för att dubbelkolla om man verkligen skall ha lånet.

Hur tänkte du nu? Vilka telefonbolag lämnar ut sina kunduppgifter till ett kreditbolag bara sådär? Finns inget officiellt register där personnummer och telefonnummer hör ihop

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Tack för delningen!

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanness:

Wall of text.

Alltså har "Gabbe" gjort sig skyldig till identitensstöld som kan leda till fängelse. Kontakta polisen som antagligen tar kontakt med blocket.

Skrivet av roberto99:

Vad som är bra är att komma ut med detta tillvägagångsätt så FORT som möjligt, gärna aftonbladet, expressen och andra stora forum. Om någon ställt krav på att jag ska skicka bild på min legitimation hade jag lätt ställt motkvar på DERAS uppgifter. Visar det sig att parasiten "gabbe" har kontantkort och inte vill uppge sitt riktiga namn,efternamn och adress är svaret lätt.

Hade lite mejlväxling med en Scammer för någon månad sedan. Det visade sig han ville ge mig 10 miljoner om jag hjälpte honom överföra en förmögenhet i något bananland. Efter jag visat intresse skickade han sina western union uppgifter och det obligatoriska "God will bless you my friend."

Du menar ett "Nigeriabrev" ? Den "scammen" är ju lika gammal som internet själv..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hm ?
Det enda jag lärde mig var "Häll upp, drick upp, ställ upp".

Men seriöst.
Använd ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG din riktiga identitet på nätet.
Och TS kan ju bara hoppas på att bedragaren nöjde sig med att söka ett litet lån.
En lokal förmåga här fick sin identitet stulen och fick räkningar på beställda saker i flera år, tjuven satt bara sin egen address som leveransaddress.
Barbro polisen hade tydligen inte tid att göra nåt åt det.

Vad var du ? Jägare? eller ingenjör kanske vi signalister har det ordspråket iaf !

Hoppas du lärt dig en läxa! återigen lämna aldrig dina personliga uppgifter på nätet direkt till någon okänd individ!!!!!!! Never ever!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanness:

Hej.

Jag är ganska aktiv på blocket, främst när det gäller datorer osv.

Fick kontakt med en kille som kallades sig själv för Gabbe.

Han vill ha min dator, men ville ha den skickad. Jag vill såklart ha pengarna i förskott vilket han gick med på. Men först ville han se en bild på mitt legg för att säkerställa att det verkligen var jag som sålde datorn. Då han råkat ut för bedrägeri via blocket förut, ville han inte råka ut för det igen. Sagt och gjort jag skickade iväg en bild på mitt legg, där jag hade suddat över bilden och mina sista siffror. Jag hade skrivit dagens datum på en lapp bredvid.

Han var inte nöjd, han ville se både bild och hela mitt personnummer så att han verkligen till hundra procent kunde se att det verkligen var jag, för det handlade ändå om cirka 5000kr.

Som alltid, vill man ha sina saker sålda. Så jag skickade iväg en bild på mitt legg med nummer och bild för jag tänkte att alla personuppgifter ink. mina fyra sista siffrorna är offentliga uppgifter ändå och en bild på mig kan han hitta på facebook om han vill, så vad hade jag att dölja?

Efter han fått bild på mitt legg och allt var klart så hörde han inte av sig nått mer.

Idag fick jag ett samtal från ett kreditbolag där jag tydligen hade sökt kredit på 3000:-. Vilket jag såklart inte hade gjort. Då hade han alltså tagit mina uppgifter och sökt lån i mitt namn, men använt sig av ett annat telefonnummer. Vilket de på kreditbolaget kollade upp och de ledde ingenstans så de sökte på mitt namn och fick upp mitt telefonnummer och ringde mig och frågade om jag hade tagit lån hos dem, vilket jag inte gjort.

Legget som jag skickade en bild på måste han använda när han söker om kredit för att bevisa att det är "han" som verkligen söker. De hade dock inte mottagit någon bild på mitt legg, ännu.

De sa dock att jag inte skulle behöva oroa mig, de kommer inte gå igenom, då de "spärrat" mig. Hon sa även att de får flera styckna liknande fall varenda dag. Hon bad mig ringa till polisen och göra en polisanmälan, vilket jag nu gjort. "Polisen" sade även att jag inte är ensam.

Gör inte som jag, skicka inte iväg en bild på ditt legg.

Han ville veta vem du var! Vad gjorde du för att ta reda på vem han var?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hade lagt på om nån skulle frågat om bild på mitt id kort.. är man så jäkla nojjig då ska man göra affärer på blocket om man kan hämta varan personligen och inte kräva hit o dit för att känna sig trygg.. vafan håller såna som han på med egentligen undrar man..

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Han ville veta vem du var! Vad gjorde du för att ta reda på vem han var?

Ja, jag bad att han skulle skicka en bild sitt legg. Vilket han gjorde, men det var ju såklart inte han.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk

Det viktigaste är att du har gjort en anmälan, i och med anmälan borde ditt legg ha blivit spärrat.

Detta tillvägagångssätt är extremt vanligt på just blocket, gula sidorna mm. Det används ofta vid försäljning av grejer som "trygghet" till köparen. Som jag skrev i en annan tråd så betyder det INGET att namnet hör ihop med ett nummer på eniro mm. Dessa uppgifter kan man lägga in själv.

Du kan ju kolla i mailheadern vart hans mail kom ifrån och lämna dessa uppgifter i samband med anmälan. Har du tur så satt han på sitt eget nät och ingen proxy eller randomwlan.

Permalänk
Medlem

Tack för info! Verkligen bra att veta.

Permalänk
Medlem

EDIT: Såg att han hann före mig.

Kolla så att ditt personnummer faktiskt är helt spärrat.
Då KAN han inte beställa grejer i ditt namn.
Råkat ut för bedrägerier där jag fått en massa grejer beställt till mig, mobiltelefoner, datorgrejer, leksaker, tidningar i massor.
Spärrar du ditt personnummer så slipper du detta men måste ju ha en polisanmälan såklart.

Permalänk

Tack för att du delade med dig. Jag kan även tänka mig att på detta vis kommer en hel del personer över bilder på andra personers leg som i sin tur kan användas då de ska försöka blåsa folk på pengar.

Om man nu skall göra detta bör man även fråga om en lapp/tidning med dagens datum. Knepigt det där. Det är illa åt båda hållen så att säga.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Fotoshop är bra, jag har en scannad bild på min körkort som jag har ändrat lite i sista siffrorna.
Har blivit frågat en gång på just blocket, men har lärt mig det väldigt läge sen att dom ska man aldrig uppge, dom som verkligen frågar om just dom siffrorna måste ju kunna kolla upp dom också.. Och inte en chans att en privatperson har användning av dessa, polisen kan ju kolla upp bild+ namn+ datum väldigt snabbt OM man skulle bedra.

Fast ingen vågar försöka med mig, räker att dom hör mitt efternamn så säger det klick i luren, ingen tattare vågar in i trappuppgången heller fast dom rände här innan jag flyttade in.

En lång historia kort = en farbror blev knivskuren på 70talet, en tattar familj åkte på däng av en skogshuggar släkt..

Skickades från m.sweclockers.com

Dock är det ju rätt många som heter Carlsson i efternamn...

OnT: Tack för varningen, dock skulle jag aldrig lämna ut ngt sådant. Men det där med Photoshop ideen va ju bra Man kan ju ha kvar sitt foto och sånt, men ändra lite i siffrorna

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast

Pengarna bedragaren "lånade" måste ha satts in på ett konto. Polisanmäl det och låt polisen ta fram uppgifterna. Bedragaren åker dit på bedrägeri och identitets-stöld, vilket har fängelse på straffskalan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte nån bank borde ge kredit över telefon, visst ere smidigt och så men kolla på alla bedrägerier