Bygga fläktkontroller elektronik funderingar

Permalänk
Medlem

Bygga fläktkontroller elektronik funderingar

Hejsan
Jag har börjat fundera på att bygga mig en fläktkontroller och har tänkt använda mig utav
en spänningsregulator närmare bestämt lm350 http://www.national.com/mpf/LM/LM350.html#Overview
Och jag har tänkt mig en krets som ser ut som denna

Dock har jag börjat fundera lite på vad jag behöver använda för motstånd för att kunna variera spänningen mellan 9 och 12 volt?

Tanken är att det skall matas från molex och främst styra min pump. Men om den här kretsen kommer att fungera så blir det troligtvis att köra en liknande krets men använda två spänningsregulatorer och styra fläktarna från en andra kanal.

Så om det finns någon elektronik kunnig som vill ta sig en titt är jag evigt tacksam

Permalänk
Medlem

Nog lättare att byta ut 350n mot en 7809 om du vill ha 9V som lägst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Nog lättare att byta ut 350n mot en 7809 om du vill ha 9V som lägst.

Tack dock så måste den klara 1.5A såg att jag glömde skriva in det

Permalänk
Medlem

Då är nog 350n bättre
Du har ju formeln för att räkna på Vout i databladet, tom på bilden du länkade till tänka bara på att det är olika för 150n och 350n.

Permalänk
Medlem

Just det, om du matar den med 12V så kan du inte få ut 12V från regulatorn, det blir troligen något runt 11V som max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Just det, om du matar den med 12V så kan du inte få ut 12V från regulatorn, det blir troligen något runt 11V som max.

Jo det är just det påverkar inte inspänningen utspänningen?
För i formlerna som står i bilden jag länkade tar man ju inte med Vin i beräkningen