Permalänk
Medlem

Tangentbord till mac?

Hejsan, jag är just nu på jakt efter ett nytt tangentbord eftersom jag ska studera systemutveckling i höst. Problemet är att jag använder en Macbook, få tangentbord som erbjuder support för mac os. Därför vill jag ha ett tangentbord som erbjuder:

-Mac OS stöd.
-Helst programmerbara snabbknappar.
-Helst trådlöst, annars lång usb kabel.
-Möjlighet att ställa in bakgrundsbelysning.
-Stöd för att t.ex höja/sänka volymen.
-Gedigen design med kvalitetskänsla.
-Skulle vara trevligt med lite fokus på ergonomi.
-Bra känsla i tangenterna.
-Numerisk del
-Kan kosta upp till 1200 kronor men hellre billigare givetvis.

Vet att mycket av detta kan vara subjektivt från person till person men era åsikter kan möjligtvis även vara mina, så skriv på!

Får ursäkta om detta är en dubbelpost, men har inte hittat något så konkret efter mina behov som detta!

Permalänk
Medlem

ett trådlöst apple bord?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Men de är så jäkla tråkiga, plus att de inte har några snabbknappar
Jag har kollat lite på corsair och steelseries men vet ej hur apple-vänliga de är. Jag kommer även köra windows och linux på macen senare, så det måste vara crossplatform kompatibelt.

Permalänk
Medlem

Alla ”PC”-USB-tangentbord funkar ju med Mac – Windows-tangenten blir cmd-tangenten – så problemet är väl inte så mycket tangentbordet i sig, utan att det ska finnas mjukvara för att kunna programmera snabbknapparna.

Vad menar du förresten att du vill göra med snabbknapparna?

Jag skulle nog säga att köp det tangentbord du gilar bäst sen skaffar en licens av mjukvaran ControllerMate för $15: http://www.orderedbytes.com/controllermate/

Med det har man nästan gränslösa möjligheter att programmera knapparna på sitt tangentbord och/eller mus/spelkontroll.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Alla ”PC”-USB-tangentbord funkar ju med Mac – Windows-tangenten blir cmd-tangenten – så problemet är väl inte så mycket tangentbordet i sig, utan att det ska finnas mjukvara för att kunna programmera snabbknapparna.

Vad menar du förresten att du vill göra med snabbknapparna?

Jag skulle nog säga att köp det tangentbord du gilar bäst sen skaffar en licens av mjukvaran ControllerMate för $15: http://www.orderedbytes.com/controllermate/

Med det har man nästan gränslösa möjligheter att programmera knapparna på sitt tangentbord och/eller mus/spelkontroll.

Det blir dock inte riktigt bra, mediaknapparna fungerar inte som dom bör på Windowstangentbord :/

Köper du något gamertangentbord (Razer har ofta drivisar till Mac) som du kan programmera varje knapp för sig på borde inte vara något problem

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Alla ”PC”-USB-tangentbord funkar ju med Mac – Windows-tangenten blir cmd-tangenten – så problemet är väl inte så mycket tangentbordet i sig, utan att det ska finnas mjukvara för att kunna programmera snabbknapparna.

Vad menar du förresten att du vill göra med snabbknapparna?

Jag skulle nog säga att köp det tangentbord du gilar bäst sen skaffar en licens av mjukvaran ControllerMate för $15: http://www.orderedbytes.com/controllermate/

Med det har man nästan gränslösa möjligheter att programmera knapparna på sitt tangentbord och/eller mus/spelkontroll.

Det blir dock inte riktigt bra, mediaknapparna fungerar inte som dom bör på Windowstangentbord :/

Köper du något gamertangentbord (Razer har ofta drivisar till Mac) som du kan programmera varje knapp för sig på borde inte vara något problem

Edit: Efter att ha tittat på dina krav säger jag också Apples trådlösa.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Allright får kanske bli apples trådlösa med en numerisk platta att köpa till, funkar detta med windows/linux?
Och sen med ControllerMate borde det funka utmärkt, då känns ju knapparna precis som på mitt nuvarande macbook pro tangentbord?
Gillar även att man inte behöver någon BT-mottagare
Tanken med programmeringsbara knappar var främst att om jag ska köpa ett tangentbord så vill jag ha ett som kan uppfylla alla mina kommande krav Långsiktigt tänk

Permalänk
Medlem

Apples tangentbord saknar bakgrundsbelysning? Eller finns det på nya måntro? Anser dock att de deras tangentbord är i särklass de absolut skönaste, skriver på ett just nu tillomed

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Apples tangentbord saknar bakgrundsbelysning? Eller finns det på nya måntro? Anser dock att de deras tangentbord är i särklass de absolut skönaste, skriver på ett just nu tillomed

Jo kollade nu och det verkar inte ha bakgrundbelsysning... Dessutom står det att ett systemkrav är Mac OS...... Jag vill ju ha ett tangentbord som passar windows/linux också

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av microsoft natural ergonomic desktop 7000? Tror att det kan kännas för plastigt kanske....
Eller nån som använt DiNovo Edge?

Permalänk

Jag tror nog detta tangentbord fungerar bra om du vill ha stöd för flera plattformar
http://store.razerzone.com/store/razerusa/en_IE/pd/productID....

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigN:

Jo kollade nu och det verkar inte ha bakgrundbelsysning... Dessutom står det att ett systemkrav är Mac OS...... Jag vill ju ha ett tangentbord som passar windows/linux också

Det funkar med windows. I boot camp som används för att installera windows följer det med drivrutiner till tangentbordet som gör att mediaknapparna funkar. Jag har dock aldrig testat med ett trådlöst kom jag på...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Apples tangentbord funkar fint med windows. Jag sitter själv med ett apple wired.
Det finns program för att ändra vad knapparna gör på windows (jag använder sharpkeys), så du kan binda t.ex. cmd till alt, och alt till windows knappen så blir det som ett vanligt windows tangentbord

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det funkar med windows. I boot camp som används för att installera windows följer det med drivrutiner till tangentbordet som gör att mediaknapparna funkar. Jag har dock aldrig testat med ett trådlöst kom jag på...

Tyvärr fungerar inte min nuvarande bootcampassistent ,verkar vara en bug som inte gör det möjligt att ladda ner drivrutiner : (

Skrivet av djlasseman:

Jag tror nog detta tangentbord fungerar bra om du vill ha stöd för flera plattformar
http://store.razerzone.com/store/razerusa/en_IE/pd/productID....

Kollade vilka drivisar som är tillgängliga och för mac-versionen av skrivbordet finns det endast mac-drivrutiner och verse visa för windowsversionen.... trist