Minecraft server bugg? Stora kvadratiska hål.

Permalänk
Medlem

Minecraft server bugg? Stora kvadratiska hål.

Kör en simpel server (localhost) med två personer totalt, jag och en annan.
Lite här och var, på vad som verkar vara helt random ställen, dyker det upp stora kvadratiska hål.
Ca 25x25 (varierar något) klossar stora, rakt genom hela marken, blottar grottor och fyndigheter, men går inte att gå i.
Min medspelare kan oftast inte se hålen som dyker upp på min skärm, och för honom är allt helt normalt där jag har ett hål.
Han kan alltså gå i sin terräng, medans det ur mitt perspektiv ser ut som han går i luften. Hålen är alltså inte gemensamma.
Precis samma sak händer för honom, hål dyker upp i hans terräng som jag inte kan se.
Försöker vi kliva i ett hål, börjar bilden och gubben hoppa samtidigt som den låser sig, har man tur kan man hoppa sig loss, men
i värsta fall får man avsluta spelet och rejoina.
Hålen kan ibland bli ganska stora, och även sitta ihop med varandra, och därför täcka stora områden, vilket innebär
att den som upplever felet inte kan röra sig i det området.

Det känns som felet ligger i min server, men Vad är felet?
Är jag ensam om detta fenomen?
Mellan 100-200mb säger servern att den använder, och mina 4gb Ram är långt ifrån halvfulla.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Kör en simpel server (localhost) med två personer totalt, jag och en annan.
Lite här och var, på vad som verkar vara helt random ställen, dyker det upp stora kvadratiska hål.
Ca 25x25 (varierar något) klossar stora, rakt genom hela marken, blottar grottor och fyndigheter, men går inte att gå i.
Min medspelare kan oftast inte se hålen som dyker upp på min skärm, och för honom är allt helt normalt där jag har ett hål.
Han kan alltså gå i sin terräng, medans det ur mitt perspektiv ser ut som han går i luften. Hålen är alltså inte gemensamma.
Precis samma sak händer för honom, hål dyker upp i hans terräng som jag inte kan se.
Försöker vi kliva i ett hål, börjar bilden och gubben hoppa samtidigt som den låser sig, har man tur kan man hoppa sig loss, men
i värsta fall får man avsluta spelet och rejoina.
Hålen kan ibland bli ganska stora, och även sitta ihop med varandra, och därför täcka stora områden, vilket innebär
att den som upplever felet inte kan röra sig i det området.

Det känns som felet ligger i min server, men Vad är felet?
Är jag ensam om detta fenomen?
Mellan 100-200mb säger servern att den använder, och mina 4gb Ram är långt ifrån halvfulla.

Jag har själv haft just det problemet när jag spelat på online-servrar långt bort (läs USA:s västkust) med hög ping. Det som hänt då är att servern inte hunnit skicka all data till mig, vilket leder till att jag ser allt. Dock upplever jag bara kanter när det inte laddar som det ska. Men jag skulle gissa att det är något sådant. Sen hur man fixar det är en annan fråga... Det enda som inte passar in där är att du kör localhost, vilket borde innebära väldigt låg ping, och speciellt då servern ligger på din dator borde du inte uppleva något sådant. Kör du med vanilla server eller typ bukkit?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

det är serverlagg, när inte all data har skickats som det ska, jag hade väldiga problem med det när jag satt med 0,5Mbps bredband, och då va det pga att nätet va för långsamt...

edit: varför du får det lokalt vet jag dock inte, känns väldigt skumt... samt att jag tyvärr inte har något svar på hur man kan fixa det

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Kallas för world holes och är resultat av lag. Jag själv får det ganska ofta även om jag har servern uppe!

Permalänk
Medlem

Jag får också det på servern men de brukar rätta ut sig när man reloggar. Får inte så många dock kanske ett eller två st på några timmar. Beror på lagg inget att egentligen göra åt av vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Detta beror på lagg, kan vara allt från internet lagg har också hört att det kan hända om man har långsamma hårddiskar.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Jahopp! Startar om servern och det kan vara lugnt ett tag, ibland inte ett enda hål på
en hel timme, men sen dyker de upp igen, ibland mer, ibland mindre.
Men nu vet jag iaf vad som är "fel"!

Visa signatur

QC7