Permalänk

Läge för ny processor?

Jo, det är så att min dator fungerar jättebra, när jag surfar och grejar runt lite på datorn.
Utom när jag ska spela. processorn kan ligga på 30% innan jag startar ett spel, vi kan säga Minecraft. Men när jag har startat det så
går den upp till 100% på bara någon sekund.
Detta har jag märkt på dom senare veckorna, jag har inte laddat ner något eller har fullt minne.
Allting fryser ju. Vad ska jag göra? Läge att köpa ny? Eller nytt grafik kort? Jag är helt lost vad gäller datorer som ni märker
Datorn har börjat bli några år nu och skulle vilja få min dator snabbare, och få det att inte frysa och processorn går från 30% till 100% bara när jag har tryckt
på ikonen, dessutom så spelar jag på lägsta grafik.
Eller är det moderkortet? Som sagt så är jag helt lost vad gäller datorer och behöver hjälp.
Kanske kan ni rekommendera en specifik processor/grafik kort eller vad det nu kan vara som ni tror skulle passa mig?

Här är lite fakta om datorn:

Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+ 2,60 GHz
Installerat minne (RAM): 2,00 GB
Grafik kort: NVIDIA GeForce 7900 GTX

Tack // Simon

Permalänk
Medlem

Vill inte vara taskig eller så men jag hade nog bytt ut hela datorn.
Inte lönt att byta cpu eller grafik kort tyvärr.
skriver lite mer så du förstår varför..

Byter du grafik kort kommer ändå bara cpu:n att flaska(slöa ner) grafik kortet.
Inte lönt att byta cpu:n då det troligen inte finns mycket snabbare processor till ditt moderkort.
Och du har för lite mängd ram minne också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Inte för att vara sån men det mesta är nog i behov av uppgradering dvs både processor, grafikkort och mera minne. Till och börja med vore det bra med en budget ? dvs hur mycket vill du lägga ut på delar ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Du har en gammal dator med lite RAM-minne, en slö processor och ett dåligt grafikkort. Där har du problemet. Vill du lösa det? Köp en ny. Hur mycket är du beredd att lägga?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Okej då förstår jag.
Som sagt så är jag helt lost vad gäller datorer.
Tack för dom svaren.

Permalänk
Medlem

Om du inte gör något alls på datorn så har du en cpu belastnig på 30%? Låter som om något belastar cpu´n som inte skall göra det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Alltså du sa att datorn fryser? det ska den absolut inte göra bara av att du startar ett så simpelt spel som Minecraft. Har du många program på i bakrunden? vad är det för nått som tar upp 30%? Du ska kunna spela minecraft med din dator, speciellt om du kör på lägsta grafiken.

Permalänk
Medlem

Börja med att be datanörden i klassen formatera om hårddisken så ska du se att den kommer bli bra mycket rappare
Sedan börjar du läsa på Det är betydligt roligare att välja delar o bygga själv än att köpa en färdigbyggd komplett dator, im just sayin