Problem med 7970. Får enbart bild med inbyggda GPU:n

Permalänk
Medlem

Problem med 7970. Får enbart bild med inbyggda GPU:n

Tyckte denna passade bättre här än under Stationära datorer - Teknisk support.

Jag har byggt ihop en ny dator.
När jag startar datorn med grafikkorten monterade så förblir skärmen svart och datorn startas aldrig upp helt, man kommer inte in i windows.
Det fungerar varken med ett eller två kort installerade.
Det fungerar dock alldeles utmärkt om jag kör utan grafikkorten, varit inne i BIOS och även installerat Windows.

Detta får mig att tro att det är något fel med grafikkorten. Powercolor 7970.

Jag tror att jag har kopplat in de som det är tänkt. 2 stycken PCI-Express-kablar till varje kort.
Fläktarna snurrar och korten blir normalvarma.

Jag har provat att köra med bara ett kort, och har provat det med båda korten.

Jag har googlat och sökt här timmavis efter en lösning men har inte hittat något.
Jag ändrade även någon inställning i BIOS till PCIE från intern för "video adapter" eller vad det stod, det gjorde ingen skillnad.

ASRock Z68 Extreme4 Gen3
Silverstone Strider Gold 1000W
Powercolor Radeon 7970

Hoppas att någon har något tips, jag börjar ledsna nu.

Permalänk
Medlem

Testat korten i någon annan dator för att säkerställa att det är där felet ligger?

Visa signatur
Permalänk

Glömt strömkabel till pcie på moderkortet?

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Glömt strömkabel till pcie på moderkortet?

Det ska definitift inte i någon pci-e på moderkortet. Det finns en molex, men den behöver inte vara inkopplad, det ska fungera i stock endå.

TS: Har du provat att avaktivera GPUN som är inbyggd i processorn? Detta görs i Bios och det kan vara så att du måste göra det manuellt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Det ska definitift inte i någon pci-e på moderkortet. Det finns en molex, men den behöver inte vara inkopplad, det ska fungera i stock endå.

TS: Har du provat att avaktivera GPUN som är inbyggd i processorn? Detta görs i Bios och det kan vara så att du måste göra det manuellt.

Vet inte om du missförstod. Ström till pcie finbs en 4 pinns som man sätter moderkortet i. Mitt fungerar inte utan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deba:

Testat korten i någon annan dator för att säkerställa att det är där felet ligger?

Min andra dator är något halvskabbigt från 2005, jag undrar om den orkar driva ett 7970 och om det ens ryms i det chassit. Men jag ska prova!

Skrivet av Saodie:

Det ska definitift inte i någon pci-e på moderkortet. Det finns en molex, men den behöver inte vara inkopplad, det ska fungera i stock endå.

TS: Har du provat att avaktivera GPUN som är inbyggd i processorn? Detta görs i Bios och det kan vara så att du måste göra det manuellt.

Jag kommer inte ihåg vad det stod ordagrant, men man kunde välja mellan 3 olika alternativ som jag tror löd: intern/integrated(eller liknande), PCIE och PCI. Den stod på intern, så jag ändrade till PCIE. Men det gav ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Vet inte om du missförstod. Ström till pcie finbs en 4 pinns som man sätter moderkortet i. Mitt fungerar inte utan

Skickades från m.sweclockers.com

Du pratar om 12V ATX kontakten, som i detta fallet är en 8pin. Denna ger ström till CPU. Då TS har startat datorn och installerat OS med den inbyggda GPUN kan vi utgå ifrån att denna är inkopplad.

Det farliga är att du kallar den Pci-e. Våldar man i en Pci-e kontakt i det uttaget går det åt skogen!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Du pratar om 12V ATX kontakten, som i detta fallet är en 8pin. Denna ger ström till CPU. Då TS har startat datorn och installerat OS med den inbyggda GPUN kan vi utgå ifrån att denna är inkopplad.

Det farliga är att du kallar den Pci-e. Våldar man i en Pci-e kontakt i det uttaget går det åt skogen!

Kansk edet är olika? Min 4 pinns ger ström till pcie. Utan denna ingen bild på grafikkortet. Dock funkar allt annat.:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Kansk edet är olika? Min 4 pinns ger ström till pcie. Utan denna ingen bild på grafikkortet. Dock funkar allt annat.:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det är samma. Du tror att den ger ström till grafikkort, men det gör den inte. Den ger ström till CPU.
Om du har ett ASUS P8P67, så är kontakten i närheten av CPU-socklen och den är blå. Den är för övrigt 8-pin i ditt fall också.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Nä, det är samma. Du tror att den ger ström till grafikkort, men det gör den inte. Den ger ström till CPU.
Om du har ett ASUS P8P67, så är kontakten i närheten av CPU-socklen och den är blå. Den är för övrigt 8-pin i ditt fall också.

Jag har säkert fel men utan den ingen bild iallafall.:-) trode den matade moderkorters pci(e) kontakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Jag har säkert fel men utan den ingen bild iallafall.:-) trode den matade moderkorters pci(e) kontakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Näää, det är helt sant att det inte blir någon bild, men det beror på att processorn (eller spänningsregulatorerna för att vara exakt) inte får någon ström. Så det är ju inte helt otänkbart att man tror att det är grafikkortsrelaterat.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Näää, det är helt sant att det inte blir någon bild, men det beror på att processorn (eller spänningsregulatorerna för att vara exakt) inte får någon ström. Så det är ju inte helt otänkbart att man tror att det är grafikkortsrelaterat.

Tack för lektionen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Vad kopplar du till skärmen? DVI, HDMI?

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave :):

Vad kopplar du till skärmen? DVI, HDMI?

DVI

Permalänk

Hoppas du kopplar skärmen till 7970 när du har de insatt iaf och ej till moderkortet..

Permalänk
Medlem

Har samma/liknade fel som TS med mitt Sapphire 7970. Datorn startar ibland på moderkortets inbyggda grafik trotts att BIOS är inställt på diskret GFX och ingen VGA kabel är inkopplad till moderkortet (z68 med i5). Trippelkollat kontakter och till och med köpt nytt moderkort för att jag trodde felet kunde ligga där. Får känslan av att det är någon ström/spar funktion alternativt PCI-E "3" stödet som buggar. Mitt EVGA MK visar "b6" som felmeddelande vilket tyder på strul med clearing VRAM.
Har RMAat mitt kort.

EDIT: De gånger som mitt 7970 startar som det skall går fläktarna på kortet i högvarv från boot (vilket de skall), då de inte startar så körs fläktarna långsammare (likt efter drivrutiner laddat i OS).

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Hoppas du kopplar skärmen till 7970 när du har de insatt iaf och ej till moderkortet..

Precis vad jag tänkte.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Hoppas du kopplar skärmen till 7970 när du har de insatt iaf och ej till moderkortet..

Skrivet av Subzero299:

Precis vad jag tänkte.

Detta har jag provat, ingen skillnad.
Edit: Och som sagt, med grafikkorten inkopplade så startar ju inte datorn upp som den ska.

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Jag startade upp den utan grafikkort och installerade dess drivrutiner. Stängde ner, monterade korten, och allt fungerade som det skulle.
Detta är kanske något som är självklart men jag hade inte tänkt den tanken...
Tycker bara det var lite märkligt att man inte fick någon bild alls när korten var inkopplade, även fast jag provade med moderkortets inbyggda grafik i BIOS.