Läsplatta för 80-åring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012

Läsplatta för 80-åring

God dag allesammans!

Min käre mormor fyller 80 nästa helg och hon önskar sig en läsplatta av oss i släkten. Med läsplatta menar jag en platta som enbart är till för att läsa böcker på, en iPad eller en galaxy tab är nog för advancead är jag rädd.

Eftersom att detta inte riktigt är mitt bord så undrar jag om det är någon här som har erfarenhet av en eller flera läsplattor som kan rekommenderas. Enkelheten har högre prioritet än vad det är för klockfrekvens på CPUn.

Sedan så skulle jag också vilja veta hur det fungerar med själva böckerna. Kan man ansluta till ett trådlöst nätverk via plattan och ladda ner böckerna eller för man över dem via usb? Alternativt om det finns tillgängligt på biblioteken?

//Shepard

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Jag köpte en bookeen Cybook orizon till min far. Han blev väldigt nöjd. Ca 1300 spänn på pixmania. Den har svenska menyer och stödjer alla vanliga format. Den har wifi så man kan surfa lite på den också. Jag använder usbkabel för att lägga in böckerna man lånar på biblioteket. Vet inte om det går trådlöst. Tyckte det var rätt smiigt med kabel iaf? Det krävs ju dock att man har bra datorvana annars blir det nog väldigt svårt.

Jag får göra det åt mina föräldrar för de klarar inte av att lägga in böckerna själv.