Fråga angående FX processor och BIOS

Permalänk

Fråga angående FX processor och BIOS

Hej! Har en fråga angående detta moderkortet:

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A97/

Om man nu ska köra en FX processor måste man då uppgradera BIOS? Och hur gör man då detta? Jag har letat lite på nätet och verkar som man kan uppgradera via USB minne men jag hittar ingen ordentligt guide på detta. Någon som vet om detta moderkortet kräver uppgradering för att köra FX processor eller om där finns något annat moderkort som inte kräver en BIOS uppgradering som har stöd för FX processorer direkt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag har googlat runt ytterliggare och tydligen skickas vissa moderkort med senaste BIOS som stödjer FX processorerna. Någon som vet hur man kan ta reda på detta? Eller om någon vet hur man ska uppdatera sitt BIOS utan att behöva slänga in en gammal processor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är lite beroende på var man beställer ifrån och hur länge modekorten legat vissa modekort kan ha nyare bios som stödjer hela fx serien right out of the box medans andra inte har de.

Alla am3+ mobo har ju stöd men man vet aldrig om det är en tillräckligt ny version av bios som är installerad så man kan använda sin bulldozer cpu.
Det enklaste att göra är kontakta dom där man vill beställa modekortet och fråga dom om dom kan uppgradera bios åt en eller kolla så det e rätt version innan det skickas.
Annars är de som du säger låna en cpu eller köpa till en billig för kunna flasha upp nyare bios version.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Är lite beroende på var man beställer ifrån och hur länge modekorten legat vissa modekort kan ha nyare bios som stödjer hela fx serien right out of the box medans andra inte har de.

Alla am3+ mobo har ju stöd men man vet aldrig om det är en tillräckligt ny version av bios som är installerad så man kan använda sin bulldozer cpu.
Det enklaste att göra är kontakta dom där man vill beställa modekortet och fråga dom om dom kan uppgradera bios åt en eller kolla så det e rätt version innan det skickas.
Annars är de som du säger låna en cpu eller köpa till en billig för kunna flasha upp nyare bios version.

Jag har kontaktat två butiker och de säger som du säger också att det är hugget som stucket vilken BIOS version som skickas med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fråga om du kan få bios uppgraderat om det inte skulle vara en som går at köra på.