Forskare ifrågasätter kopplingen mellan våldsamma datorspel och aggressivitet

Permalänk
Melding Plague

Forskare ifrågasätter kopplingen mellan våldsamma datorspel och aggressivitet

Tre forskare vid Göteborgs Universitet menar att våldsamma datorspel främst premierar samarbete och att hela utgångspunkten för den senaste tidens debatt är felaktig.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter intressant!

Visa signatur

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5

Permalänk

Samarbete och samarbete... Tycker jag mest hör folk skrika "n00b" och klaga på sina medspelare online.

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBearSpy:

Låter intressant!

Björn!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Hallelujah!

Permalänk
Medlem

Verkar som om forskarna inte lirat CoD.
"I en artikel redovisar de en ny studie där främst samarbete visar sig vara en nödvändig egenskap för att klara sig i den våldsamma spelmiljön."

Visa signatur

NZXT Phantom | Gigabyte 870a | Phenom II X4, 965BE 3,4GHz | Corsair XMS3 4GB | Radeon HD 6950 Double Dissipation |

Permalänk
Skrivet av MaxentiusDecius:

Samarbete och samarbete... Tycker jag mest hör folk skrika "n00b" och klaga på sina medspelare online.

Kommer alltid finnas p12or på datorspel.

Permalänk
Medlem

Intresting...!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av MaxentiusDecius:

Samarbete och samarbete... Tycker jag mest hör folk skrika "n00b" och klaga på sina medspelare online.

De kanske studerade folk som inte springer runt i publikgames med n00btube

Permalänk
Medlem

Men lägg ned för i helvete!

Det räcker nu, släpp det!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Bra för allmänheten. Men de krävs knappast någon forskning för oss att förstå detta sedan lång tid tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Hellre att ungdomarna sitter inne och spelar än att dom är ute i gäng och ta droger och våldtar eller gör annat djävulskap..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

För att lösa kampsituationerna krävs ett sofistikerat och koordinerat samarbete spelare emellan...

Man kan ju undra vad det är för spel de använt. Att ha BF3 som bild måste ju ses som missvisande journalistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockans:

Man kan ju undra vad det är för spel de använt. Att ha BF3 som bild måste ju ses som missvisande journalistik.

man måste vara väldigt sofistikerad för att platsa i min squad kan jag tala om

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ja jag har förstått sedan innan att de som är ute och bråkar, misshandlar och våldtar inte sitter vid cod eller bf3 om helgerna. Det finns ingen bevisad koppling mellan våldsamma datorspel och den typen av aggression man bär med sig för att ta ut på andra människor och förstöra, kom en rapport om det med nyligen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

men helvetes då släpp skiten, move on, discover new planets eller något annat kul. Att hacka på utveckling är ju bara så extremt bakotsträvande, geez. Så om detta pressmeddelande inte fått de sista högen gamlingar att ge sig, så vill jag inte leva på denna planet längre. Nothing to do here

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Att de våldsamma spelen skulle vara någon orsak för våldsamheter har jag väldigt svårt att tänka mig över huvudtaget.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem

videogames doesn´t make people crazy, lag does!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Hellre att ungdomarna sitter inne och spelar än att dom är ute i gäng och ta droger och våldtar eller gör annat djävulskap..

Ja men en del har A-traktor köra runt stan o leka dirft eller nåt .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Själv lackar jag mest på racing spel.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Jag blir irriterad om det inte går pausa och jag blir avbruten. Det blir säkert inte en sportande ungdom om en förälder skulle plocka av sitt barn från planen i förtid Blir spännande att se när nästa studie som bevisar aggressivitet kommer.

Permalänk
Medlem

Spel man fan blir våldsam av är fan Amnesia man kan ju slå sönder skärmen ätt av rädsla

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Detta är självklart. Bra att det får mer ljus.

Moraltanterna och de galna religiösa har alltid stått i vägen för vetenskap och förkastat vad de inte gillar och ej förstår.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Spel man fan blir våldsam av är fan Amnesia man kan ju slå sönder skärmen ätt av rädsla

Fast det handlar väl snarare ren överlevnadsmekanik då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedChili:

Verkar som om forskarna inte lirat CoD.
"I en artikel redovisar de en ny studie där främst samarbete visar sig vara en nödvändig egenskap för att klara sig i den våldsamma spelmiljön."

Du verkar inte ha lirat CoD.

Sammarbete, eller bara planering i sitt eget spelande ökar både poängen och hela lagets insats.
Om man spelar CoD med folk som vet hur man spelar kommer du inte klara dig på att springa runt och skrika noob, säla och n00btuba varenda öppning.

Permalänk
Medlem

Microstutter i BF3 framkallar kanske lite aggressivitet

Permalänk
Inaktiv

Lagg skapar aggressivitet

Permalänk
Avstängd

Har en polare som blir helt hysterisk när han förlorar på ja, i princip alla spel.. Han sitter och skriker som en stucken gris.. Därefter skall han hävda sig en massa, tillslut lugnar han ner sig.. Skumt!

Själv reagerar jag knappast med någon sorts aggressivitet, lyfter ögonbrynen då och då för episka situationer.

Människor har olik längd på stubinen helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Har en polare som blir helt hysterisk när han förlorar på ja, i princip alla spel.. Han sitter och skriker som en stucken gris.. Därefter skall han hävda sig en massa, tillslut lugnar han ner sig.. Skumt!

Själv reagerar jag knappast någon aggressivitet, lyfter ögonbrynen då och då för episka situationer.

Människor har olik längd på stubinen helt enkelt..

Fast då handlar det om att han är en dålig förlorare;)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?