Reklamantionsrätt eller inte

Permalänk

Reklamantionsrätt eller inte

Hej!

Det är såhär nu att jag köpte en datormus ifrån Mediamarkt.

Det gäller Roccat Kone.
Jag köpte den 2010-12-10.
1 års garanti, så garantin gick väl ut 2011-12-10.

Felet med musen jag märkte var att den "hackade" till, att den inte riktigt hängde med ifall man tex körde cs eller world of warcraft, ni vet säkert vad jag menar med det, att den istället drar iväg(muspekaren) eller hackar till.

Vad finns det för mig att göra?
Jag var i butiken idag och frågade, dom visste inte riktigt vad jag menade.
Men Roccat själva släppte en ny mus, "Roccat Kone+" , då hade dom tydligen fixat "felet" som jag fick på mitt.

Men nu är garantin ute, men har fortfarande kvittot och kartongen med alla tillbehör kvar.

Borde jag inte kunna få ut något på reklamantionsrätt?
I norge är det så iaf när jag jobbade där på siba!

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Mediamarkt lär inte göra något! Men om detta är ett vanligt problem kan det tänkas att tillverkaren kan ersätta dig. Så testa att kontakta tillverkarn.

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk

Dom på MediaMarkt bad mig komma med produkten samt kvittot för att dom skulle titta vidare på det, men det måste ju vara ett fabriksfel då fler har de felet samt att dom skickade ut Roccat Kone+ istället..

Permalänk

jag förstår bara inte varför du väntat över 1 år med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Borde jag inte kunna få ut något på reklamantionsrätt?
I norge är det så iaf när jag jobbade där på siba!

Det här är inte Norge, så... Reklamationsrätten när det gäller hemelektronik har ett undre värde på 1500kr (om jag minns rätt). Kostar din mus mindre än så kan du inte åberopa reklamationsrätten, tyvärr. Dessutom innebär inte reklamationsrätten att du ska få ut något, utan att du i första hand ska få din vara lagad, utbytt eller ersatt med likvärdig vara i första hand.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Eftersom det gått mer än sex månader sedan köpet ligger det på dig som kund att visa att musen har ett ursprungsfel, dessutom skall du reklamera inom två månader från att du upptäcker felet. Uppfylls båda dessa finns det förutsättningar för att MM skall exempelvis byta ut musen.
Däremot är det ofta personalen inte har alltför bra koll på rådande lagstiftning utan enbart hänvisar till garantier. Då är det en fördel att vara påläst och kunna både sina rättigheter och skyldigheter.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Reklamationsrätten när det gäller hemelektronik har ett undre värde på 1500kr (om jag minns rätt).

Du minns helt uppåt väggarna fel. Det finns ingen som helst värdegräns i reklamationsrätten. Det finns inte heller något minsta värde för att tingsrätten skall ta upp ett ärende. Däremot har ARN vissa minimigränser, beroende på vad ärendet gäller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är inte ens säkert att det är ett fel. Det är nog bara en dålig produkt. Förstår inte varför du väntat så länge. Ett sånt fel borde du märkt från början.

Permalänk

Roccat själva släppte ju ut Roccat Kone+ musen istället för Roccat Kone då många haft fel........

Tror ni inte dom kan "gå med på det"?

Jag hade lagt musen tillbaka i förpackningen tillsammans med kvittot & har bara glömt av den helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det här är inte Norge, så... Reklamationsrätten när det gäller hemelektronik har ett undre värde på 1500kr (om jag minns rätt). Kostar din mus mindre än så kan du inte åberopa reklamationsrätten, tyvärr.

Sådär fel får man bara inte ha. Gör allla en tjänst och skriv aldrig i "Konsumenträtt" igen. ^

Det finns ingen gräns i pengavärde för att kunna reklamera en defekt vara. Reklamationsrätten gäller i 3 år oavsett vad försäljaren tycker om saken eller vad tillverkarens/försäljarens garanti säger. De första 6 månaderna är det upp till försäljaren att bevisa att det inte rör sig om ett ursprungsfel. Mellan 6 och 36 månader skall köparen visa att det var ett ursprungsfel. Reklamationen skall göras inom "skälig tid" från felets upptäckande.

Med tanke på att t.o.m. tillverkaren gått ut med att det var fel på din modell så är det inga problem med att reklamera musen. Säg bara att du precis upptäckt felet (inte att du haft det hela tiden för då är din reklamation senare än "skälig tid").

M.v.h. Henkka

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det här är inte Norge, så... Reklamationsrätten när det gäller hemelektronik har ett undre värde på 1500kr (om jag minns rätt). Kostar din mus mindre än så kan du inte åberopa reklamationsrätten, tyvärr. Dessutom innebär inte reklamationsrätten att du ska få ut något, utan att du i första hand ska få din vara lagad, utbytt eller ersatt med likvärdig vara i första hand.

tror inte du minns rätt, Vad jag vet innehöll KKL sist jag kollade i julas inte något undre värde... bara kriteriet Hemelektronik...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

tror inte du minns rätt, Vad jag vet innehöll KKL sist jag kollade i julas inte något undre värde... bara kriteriet Hemelektronik...

KKöpL*:
"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument."
Den sträcker sig en bra bit längre än enbart hemelektronik

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Om ni tittar på videon här: http://www.youtube.com/watch?v=OpiOf_v52lo

Så ser ni ett jättebra exempel på vad jag menar för slags problem på musen min.
Det är SKITJOBBIGT och IRRITERANDE när man spelar...

Tror ni jag kan argumentera mot något sånt?
Det borde jag väl kunna? Det är ju inte bara jag som har fel,

Permalänk
Medlem

Varför ens bemöda sig med att ursprungsfel?

Håller inte varan så länge man med all rätt kan vänta sig (vi snackar alltså 2-3 år) är det PER DEFINITION fel på den enligt konsumentköplagen. Det är med andra ord ett fel i sig att varan inte håller så länge som man kan vänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

tror inte du minns rätt, Vad jag vet innehöll KKL sist jag kollade i julas inte något undre värde... bara kriteriet Hemelektronik...

Nej, det stämmer ju såklart. Fel uttryckt av mig. Jag menade att ARN inte tar upp tvister där varans värde understiger ett visst värde (och det var detta jag var osäker på) vilket i förlängningen innebär att säljare i stort sett kan skita i att följa KKL. Fel i sak men inte helt fel i praktiken m.a.o.
Det korrekta värdet för elektronik är förresten 1000kr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag menade att ARN inte tar upp tvister där varans värde understiger ett visst värde (och det var detta jag var osäker på) vilket i förlängningen innebär att säljare i stort sett kan skita i att följa KKL.

ARN har ingen beslutandekraft utan lämnar bara rekommendationer. Det står företag fritt att fullständigt strunta i dessa rekommendationer och det finns välkända företag som satt just detta i system. Konsekvensen av att inte följa en rekommendation är att företaget hamnar på Råd & Röns svarta lista.
För att få ett tvingande beslut är det tingsrätten man vänder sig till men där får man också betala en mindre summa för processen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Varför ens bemöda sig med att ursprungsfel?

Håller inte varan så länge man med all rätt kan vänta sig (vi snackar alltså 2-3 år) är det PER DEFINITION fel på den enligt konsumentköplagen. Det är med andra ord ett fel i sig att varan inte håller så länge som man kan vänta sig.

Därför att när det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Därför att när det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Läs på lagen.

https://lagen.nu/1990:932

Skrivet av Konsumentköplag (1990:932) 16 §, 3:e stycket:

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Ursprungsfel har alltså inte nödvändigtvis något med saken att göra - alltså inte heller de 6 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Konsekvensen av att inte följa en rekommendation är att företaget hamnar på Råd & Röns svarta lista.
För att få ett tvingande beslut är det tingsrätten man vänder sig till men där får man också betala en mindre summa för processen.

Men det är just det som är poängen här. De kan inte få anmärkning för något som ARN inte ens tar upp. Dessutom tar inte tingsrätten upp "struntsaker" de heller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men det är just det som är poängen här. De kan inte få anmärkning för något som ARN inte ens tar upp. Dessutom tar inte tingsrätten upp "struntsaker" de heller.

Oavsett hur den biten funkar är det alltid idé att hota med ARN - för mig har det fungerat bra flertalet gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessutom tar inte tingsrätten upp "struntsaker" de heller.

Tingsrätten tar upp alla mål som ligger på deras bord oberoende av värde. Har ett brott begåtts eller en tvist föreligger så gör tingsrätten ingen bedömning att "äsch det här verkar lite tramsigt, det struntar vi i att ta upp".
Struntar ett företag i att följa KKöpL är det inte svårare än att en uppretad kund lämnar in en stämningsansökan så är karusellen igång.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Jag var inne idag på MediaMarkt och bad om att få lämna in den för Reklamation.

Så började hon fråga lite saker osv osv, då sa jag att muspekarn hackade när man drog den sidleds osv, det hon sa då var att "hon märkte att musen va seg", alltså va? Det har inte med det att göra, och felet uppstår ibland men väldigt ofta.

Hon sa att dom skulle skicka in den hos en auktioniserad verkstad som skulle titta vidare på detta, om det inte hittade fel skall jag få betala 350-500 kronor.

Vad skall jag göra?
Mailen ifrån Roccat själva säger att det är en defekt process i enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Jag var inne idag på MediaMarkt och bad om att få lämna in den för Reklamation.

Så började hon fråga lite saker osv osv, då sa jag att muspekarn hackade när man drog den sidleds osv, det hon sa då var att "hon märkte att musen va seg", alltså va? Det har inte med det att göra, och felet uppstår ibland men väldigt ofta.

Hon sa att dom skulle skicka in den hos en auktioniserad verkstad som skulle titta vidare på detta, om det inte hittade fel skall jag få betala 350-500 kronor.

Vad skall jag göra?
Mailen ifrån Roccat själva säger att det är en defekt process i enheten.

Skriv ut mailen och ta med dom till affären

edit: min mus är rätt kass (halvbillig skräpmus) och drar iväg av sej själva då och då, hopplöst när man spelar -crash and burn-

Permalänk

Som jag skrev innan i tråden så visade jag en film där jag hade samma problem som killen på filmen har.. titta den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tingsrätten tar upp alla mål som ligger på deras bord oberoende av värde. Har ett brott begåtts eller en tvist föreligger så gör tingsrätten ingen bedömning att "äsch det här verkar lite tramsigt, det struntar vi i att ta upp".
Struntar ett företag i att följa KKöpL är det inte svårare än att en uppretad kund lämnar in en stämningsansökan så är karusellen igång.

Jo, tjena. Lycka till att driva en tvist i tingsrätten om din vattenpistol du köpte till din 3-åriga son som slutat fungera.

typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Oavsett hur den biten funkar är det alltid idé att hota med ARN - för mig har det fungerat bra flertalet gånger.

Det säger jag ingenting om. Självklart ska man som konsument utröna och använda alla möjligheter som står en till hands om man anser att man fått en undermålig produkt. Vad jag menar med mitt inlägg är att vissa butiker utnyttjar prövningsgränsen som ARN tillämpar ett argument att inte fullfölja sitt åtagande och att man kan få kämpa för sin sak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det säger jag ingenting om. Självklart ska man som konsument utröna och använda alla möjligheter som står en till hands om man anser att man fått en undermålig produkt. Vad jag menar med mitt inlägg är att vissa butiker utnyttjar prövningsgränsen som ARN tillämpar ett argument att inte fullfölja sitt åtagande och att man kan få kämpa för sin sak.

Att försöka köra upp Konsumentköplagen i ansiktet på butikspersonal är ofta som att tala med en vägg

Om du vill åstadkomma saker är det bästa du kan göra att skriva ett brev (vanligt brev, som i Posten) till deras Sverigekontor, där du hotar med rättsliga påföljder ifall de inte tillgodoser dina krav. Kom ihåg att om du har varit i butiken men blivit nekad, kan du med all rätt kräva att de kommer hem till dig och lämnar en ny produkt alternativt byter ut den gamla - eftersom du redan har gjort allt som krävs i Konsumentköplagen. Men kom ihåg, pröva också att snacka med tillverkaren!

Skickade ett brev till Sony angående en 1½ år gammal mus (utan garanti) som butiken vägrade byta ut för ett tag sen - måndag nästa vecka kom en ny med bud utanför dörren

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Om du vill åstadkomma saker är det bästa du kan göra att .... hotar med rättsliga påföljder ifall de inte tillgodoser dina krav.

Som gammal räv i branschen, vill jag ta och rekommendera något annat. En trevlig approach, och att sakligt lägga fram ärendet.
Att börja med hot etc leder ofta till att personalen INTE vill hjälpa till. I slutändan är det en vanlig person som sitter på andra sidan bordet / telefonen.

Om folk kom med hot när jag jobbade med sånthär, då var det bara att säga 'tack men då kan du dra ärendet vidare om du så önskar, tack & hej", medans en trevlig kund, ja där anstränger man sig för att hitta en bra lösning. Det är ändå en SÅN kund man vill behålla.

Bara mina 2 ören.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Som gammal räv i branschen, vill jag ta och rekommendera något annat. En trevlig approach, och att sakligt lägga fram ärendet.
Att börja med hot etc leder ofta till att personalen INTE vill hjälpa till. I slutändan är det en vanlig person som sitter på andra sidan bordet / telefonen.

Om folk kom med hot när jag jobbade med sånthär, då var det bara att säga 'tack men då kan du dra ärendet vidare om du så önskar, tack & hej", medans en trevlig kund, ja där anstränger man sig för att hitta en bra lösning. Det är ändå en SÅN kund man vill behålla.

Bara mina 2 ören.

Jag förstår hur du tänker. Så, anta att garantin har gått ut och att jag vill reklamera enligt konsumentköplagen. Säljaren vägrar, och förnekar då att jag har rätt till att reklamera min vara enligt KKL.

Vad anser du att jag ska göra i en sådan situation? Är mest nyfiken. Fråga snällt?

Edit:
Jag säger inte att du ska jävlas med personalen, det kommer garanterat inte leda någonstans. Det man istället ska göra är alltså att skriva till butikens huvudkontor, där någon får brevet och oroar sig för att dra in företaget till rätten om inte kunden får sin vilja igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Jag förstår hur du tänker. Så, anta att garantin har gått ut och att jag vill reklamera enligt konsumentköplagen. Säljaren vägrar, och förnekar då att jag har rätt till att reklamera min vara enligt KKL.

Vad anser du att jag ska göra i en sådan situation? Är mest nyfiken. Fråga snällt?

Nej, inte fråga snällt. Ta reda på vad man har rätt till, punkt för punkt. Sen visa varför man har rätt, och till vad. Det är svårt att argumentera MOT någon som precis bevisat att de har rätt till något.

"Hej. Denna vara är trasig inom reklamationsrätten. Enligt this and that § X i 'passande-lag' så har jag rätt till en likvärdig produkt eller att ni betalar tillbaka mig värdet, med avdrag för nyttjande under 2 år." Helt enkelt skjuta ner deras argument för varför man INTE skulle ha rätt till en ersättning. För jag tror knappast dom säger "Höhö, du är körd". Du påpekar att säljaren vägrar. Med vilket argument, är isåfall min fråga? Möt hans argument med fakta.

:edit: Detta är ju dock enbart min åsikt. Jag säger ju inte att det inte går på annat vis, men i min åsikt är detta antagligen vägen att gå om man ska ha störst chans till att bli hjälpt. Men ni är välkomna att tycka annorlunda.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nej, inte fråga snällt. Ta reda på vad man har rätt till, punkt för punkt. Sen visa varför man har rätt, och till vad. Det är svårt att argumentera MOT någon som precis bevisat att de har rätt till något.

"Hej. Denna vara är trasig inom reklamationsrätten. Enligt this and that § X i 'passande-lag' så har jag rätt till en likvärdig produkt eller att ni betalar tillbaka mig värdet, med avdrag för nyttjande under 2 år." Helt enkelt skjuta ner deras argument för varför man INTE skulle ha rätt till en ersättning. För jag tror knappast dom säger "Höhö, du är körd". Du påpekar att säljaren vägrar. Med vilket argument, är isåfall min fråga? Möt hans argument med fakta.

:edit: Detta är ju dock enbart min åsikt. Jag säger ju inte att det inte går på annat vis, men i min åsikt är detta antagligen vägen att gå om man ska ha störst chans till att bli hjälpt. Men ni är välkomna att tycka annorlunda.

I det aktuella fallet sade säljaren att han "inte hade tid" att titta upp lagen, eftersom han "visste att han hade rätt", men påstod också att han hade varit med i domstol, och sade sig ha erfarenhet av den här typen av fall. Allvarligt talat - har man yrkesmässigt varit med i domstol som något annat än målsägande är oddsen ganska låga att man arbetar som säljare...