Grafikkort: Prestanda per krona mars 2012

Permalänk
Medlem

HD7970 för 3995 måste ju varit någorlunda bang for the buck. Dustin hade REA och då slog jag till.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att inte GTX 560ti 448 cuda modellen finns med. Det är ju ett fristående kort och inte bara en variant. Jag ser kortet som en ersättare till GTX 570. Presterar snarlikt. Typ samma prestanda vid överklockning men ca 700kr billigare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

560ti är inte att rekommendera till BF3, iaf om det är1gb version.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man spelar bf3 med ett 560 ti så lär man inte spela över high då kortet inte fixar högre inställningar och då räcker 1 Gb fint. Så varför är det inte att rekommendera?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Etrai:

Jag tycker, som jag givit uttryck för tidigare, att det saknas ett diagram. En annan forumläsare har varit snäll och satt ihop det tidigare, men jag tycker ändå att Swec på kunna förmå sig att ta fram det som "standard" i artiklarna av denna typ. Diagramen som presenteras är endimensionella, vilket gör det svårt att jämföra annat än absolutvärdet prestanda/krona. Jag skulle vilja få ett tvådimensionellt (punkt-?)diagram med prestanda på ena axeln och pris på den andra. Då blir det enkelt att se att om man har en budget, säg 3000 kr, vilket/vilka grafikkort som blir rätt, m.a.p. prestanda. Det är förvisso trivialt att ta tabellen med kort/prestanda/pris och klistra in i valfrit kalkylprogram, men jag vill inte behöva
Vad säger ni Swec-redaktionen?

Den dagen vår programmerare hinner med att uppdatera diagramsystemet igen kan vi nog få med alla möjliga intressanta varianter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Win, nä men helt ärligt.. när jag byggde denna burken ville jag ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt, gick på 6900 utan en hårddisk som jag tog från gamla datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

GTX 560 Ti 448 glömde ni totalt.. mest prisvärda kortet per prestanda atm!

GTX560Ti kostar idag 1600kr medan 448-modellen kostar 1900kr, det skiljer alltså 300kr i pris, vilket blir runt 20% prisskillnad, och samtidigt så får du bara ut runt 10% högre prestanda med ett 448. Att köpa 448-modellen är alltså mindre lönsamt när man är ute efter pris/prestanda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Om man spelar bf3 med ett 560 ti så lär man inte spela över high då kortet inte fixar högre inställningar och då räcker 1 Gb fint. Så varför är det inte att rekommendera?

Tänkte precis samma sak!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av emilakered:

Räknar jag rätt (vilket vi ändå får hoppas) får det ~440 i PPK för 1920x1080. Resultatet är då lätt utdaterat från november 2011, med prestandaindex 83,1.

...vilket är ett utdaterat resultat, idag presterar det bättre. MEN - ens med detta gamla resultat (och givet att AMD optimerat sina drivrutiner lika mycket som NVidia) påverkar det tabellen ganska drastiskt. Högre prestandaindex och lägre pris än 7850 gör följande citat;

"I den populära prisklassen runt 2 000 kronor är Radeon HD 7850 det snabbaste alternativet. Fjolårets Radeon HD 6950 är inte långt efter och även Geforce GTX 560 Ti spelar i samma liga. Det sistnämnda kostar dock endast cirka 1 600 kronor inklusive moms."

...väldigt felaktigt. 7850 och 560-448 presterar inte långt ifrån varandra, 80,5 vs 83,1 i prestandaindex (uppskattat för 560-448) men då med klar fördel till 448'an.
560-448 finns också att få tag i (till skillnad från 7850) och kostar i runda slängar 300:- mindre (1900:- respektive 2200:-).

Enligt en snabbkoll på prisjakt är 7850 för den delen fortfarande mest papper, de stora drakarna (Komplett etc) säger tidigast 27/3 för leverans. En rekommendation att köpa detta kort faller därför på sin egen orimlighet då Kepler sägs släppas bara några dagar tidigare och därmed (antagligen) ändra prisbilden fullständigt.

Tyvärr gäller samma sak även 7870, som efter NVidias senaste prissänkning nu konkurrerar direkt mot GTX 580 (prisklass om 3200:-) - som presterar klart bättre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

ojojoj, Nvidia leder på pris/prestanda! Kan ju vara bra för amd att kanske inleda med bättre pris/prestanda med en ny serie? Nä, kepler lover nog mer då!

Egentligen är det väl lite missvisande siffror som visats upp för kollar man på dem billigaste 6870 så hamnar flera utav korten aningen närmare 1400kr än 1500kr och kollar man på 560ti är det enbart ett par kort med tillfälligt nedsatt pris som kostar runt 1600kr medans resten av dem billigaste korten kostar runt 1800kr.

Med det sagt 560ti är ju helt klart fortfarande bland dem mest prisvärda korten man kan köpa idag. Men det kort jag annars skulle rekommendera är nog XFX Radeon HD6870 Dual Fan för runt 1450kr, för utöver att vara bland det mest prisvärda kortet man kan köpa idag är det också väldigt tyst, kräver relativt lite ström samt skalar otroligt bra i crossfire.

Permalänk
Medlem

Skönt att mina 5870 i Crossfire fortfarande duger! 8-)

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Mer sånna här test, de hjälper folk som ska sätta ihop nya maskiner otroligt mycket.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

I 1300kr klassen borde GTX460 varit med. Annars riktigt trevligt med en summering, hoppas ni uppdateras listan när GTX680 kommer

EDIT: Om man tittar lite på prisjakt, kan man dock luska ut att GTX460 hamnar nästan på exakt samma nivå som HD6850 på listorna

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

lite väl optimistiskt att säga att 560 ti kostar 1600 när alla modeller utom en kostar mer en så, och den enbart kostar så lite för den finns på rea hos komplett. räknar man med en kostnad på 1800 kr så hammnar det trots allt i mycket sämre dager, på ungefär 405 poäng.

Permalänk
Medlem

Ni glömde 560 ti 448 den borde vara mest prestanda per krona för tillfället.

Edit- nvm märkte inte att 560 ti har gått ner så mycket i pris.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Lite poänglöst utan 7870/7850 CF och 560ti 448 ... Det är ju liksom där vi förväntar oss att se bäst prestanda per krona...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Relik 📜

Ni som vill se andra modeller, tester, vinklingar, slutsatser och gud vet vad - vi kommer givetvis återvända till ämnet så snart Kepler är avdiskad. Lär hamna i "Prestanda per krona april 2012" eller liknande med nya värden och grafikkort, det här är helt enkelt de aktuella värden vi sitter på och kan jobba med idag.

Vi kommer dock aldrig kunna göra samtliga nöjda, med komplett uppsättning modeller för allas behov och intresse. Då skulle vi inte göra annat än att testa grafikkort, och kunna döpa om oss till "GPUClockers" direkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etrai:

Jag tycker, som jag givit uttryck för tidigare, att det saknas ett diagram. En annan forumläsare har varit snäll och satt ihop det tidigare, men jag tycker ändå att Swec på kunna förmå sig att ta fram det som "standard" i artiklarna av denna typ. Diagramen som presenteras är endimensionella, vilket gör det svårt att jämföra annat än absolutvärdet prestanda/krona. Jag skulle vilja få ett tvådimensionellt (punkt-?)diagram med prestanda på ena axeln och pris på den andra. Då blir det enkelt att se att om man har en budget, säg 3000 kr, vilket/vilka grafikkort som blir rätt, m.a.p. prestanda. Det är förvisso trivialt att ta tabellen med kort/prestanda/pris och klistra in i valfrit kalkylprogram, men jag vill inte behöva
Vad säger ni Swec-redaktionen?

Menar du mitt google docs spreadsheet så kan jag meddela att jag planerar att uppdatera det när det finns 78x0 CF test, och de faktiskt finns att köpa...

bara hålla tummarna för att swec behåller samma testsvit och 580 som referens...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

massa text

Lägg till elförbrukningen på dem korten och slutresultatet kommer se anorlunda ut.

Permalänk

Haha mitt ligger tvåa i 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

dom kör cirkapris från nvidia/amd.. oftast betydligt billigare i affärer där de säljer till förlust som t.ex. cdon är duktiga på

Klart dom inte säljer med förlust, snarare med mindre vinst.

Permalänk
Medlem

Det bästa med artikeln är att 22 mars nu får anses fastslaget, inte 23 mars som tidigare nämnts som lanseringsdag för kepler

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hur kan man förbise GTX560ti 448?
Vilken jäkla miss

Permalänk
Medlem

Nu när ni provat så mycket grafikkort... Microstuttering testet? Hallå! Over here!?

Visa signatur
Permalänk
Antielefant
Skrivet av stoltz:

Lägg till elförbrukningen på dem korten och slutresultatet kommer se anorlunda ut.

Ja, möjligtvis att du tjänar igen de 300 kronorna på sisådär tre år, om grafikkortet belastas maximalt i minst åtta timmar i sträck om dagen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Reap:

Nu när ni provat så mycket grafikkort... Microstuttering testet? Hallå! Over here!?

Vi har beslutat oss för att sluta ge tidsestimeringar där, eller kommentera när vi tror det blir klart. Har varit så mycket missuppfattningar runt vad vi sagt, sura kommentarer och ilskna mail att vi helt enkelt kör med "when it's done" tillsvidare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1074414-kan-detta-h...

uppdaterat med korten från senaste Swec-testet, och priser från idag. Vettiga priser alltså. Håll till godo!

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Skönt att mina 5870 i Crossfire fortfarande duger! 8-)

Säger samma sak
De presterar ju ruggigt bra!
Över 100 fps på BF3

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Hur kan man förbise GTX560ti 448?
Vilken jäkla miss

Läs kommentarerna på första sidan så får du reda på varför den inte finns med...

Permalänk
Medlem

Varför är Sapphire's AMD kort så mycket billigare än andra tillverkare's modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Men samtidigt det best presterande. Alla är inte ute efter most bang for the buck utan vill ha most bang possible

En väldigt viktig grej som folk missar(eller bara skippar) när man säger most bang for the buck är att hela riggen exkl grafikkortet också kostar pengar.

Har man lagt 10k på en rigg exkl grafikkort så är det ju verkligen värt att lägga 4k för ett grafikkort som bara ger 50%mer prestanda än ett grafikkort för 2k.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]