Asus P8Z77-I Deluxe är Intel Z77 i Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Asus P8Z77-I Deluxe är Intel Z77 i Mini ITX

Det blir fler kompakta moderkort i storleken Mini ITX när Intel lanserar styrkretsar i 7-serien. Asus förbereder minstingen P8Z77-I Deluxe med gott om finesser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, lite udda med faserna som sticker upp sådär ovanför kortet ..

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Ser intressant ut, lite udda med faserna som sticker upp sådär ovanför kortet ..

jo var de första jag blev lite fundersam över då den ser ut att vara högre än LP minnen så undrar hur det kommer passa i befintliga minimala itx chassin

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo var de första jag blev lite fundersam över då den ser ut att vara högre än LP minnen så undrar hur det kommer passa i befintliga minimala itx chassin

is has a need fo powaaaaa! trevligt med högpresterande ITX, det var väl enda sättet att få allt på ett så litet kort.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Intressant kort!

Permalänk
Hjälpsam

Vad retro med VRM på dotterkort, det var en del år sedan man såg det på servermoderkort. Snyggt att "vika" moderkortet på det sättet för att få plats med mer godis.

Kompakt och trevligt bygge!

Ser en framtid med denna, SUGO SG08B (med 600W nätagg) och GTX680 och sedan klocka gärnet.

Fluf Approves!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som fattar!
Givet köp när det kommer ut!

Permalänk
Medlem

Är nog inte riktat direkt gentemot de extremt små mini-itx lådorna utan lite mer high end system överlag.
Menar ska man inte klocka så behövs då inte nån digi+ eller många av de andra features som finns på detta kort.

Hoppas själv pci-e x16 sloten går att köra i full hastighet inte x4 som de flesta andra mini-itx korten.
Har suttit och spanat länge på att bygga ihop ett mini-itx med ett lite higher end grafikkort i en av lian li's lådor där du får in ett fulllängds kort och vattenkyla med en reserator och snabbkopplingar

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt ÄNTLIGEN någon som sätter CPU sockeln på rätt ställe. Kommer finnas plats för säkert ett tiotal fler kylare på detta vis.
Kanske rent av Big Shuriken som omöjliggjorts av viljan att ha grafikkort i mini itx system.

Typiskt att jag byggde klart mitt itx i januari (lite väl dyrt att ersätta nu).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Vad är det för trådar ( trådvinda)?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Bah, typiskt att man köpt ett stort micro-ATX precis, känns som om man kunde gått snäppet mindre nu!

Permalänk
Medlem

Shit, det var nog det fetaste ITX-moderkortet jag sett hittills - rätt stort ha-begär på den

Hmm, ja man hoppas de tänkt till så att inte den där extra sektionen hamnar i vägen för varken chassit eller CPU-kylaren...

Skrivet av sgtspiff:

Riktigt snyggt ÄNTLIGEN någon som sätter CPU sockeln på rätt ställe. Kommer finnas plats för säkert ett tiotal fler kylare på detta vis.

Yes, riktigt trevligt med den omplaceringen! (fattar inte varför inte fler gör det) Kanske till och med går att klämma dit en vanlig hederlig tornkylare på den i rätt chassi

Undrar om inte nästa bygge blir en liten kompakt men ändå kraftfull m-ITX eller m-ATX burk...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är helt klar intressant MEN, 8 april är jag tveksam till att de kommer finnas tillgängligt mtp att jag fick vänta 3 månader på E350-kortet från ASUS..

Visa signatur

Ryzen 5 7600, GTX 1060

Permalänk

Värt att hålla ögonen på för kommande HTPC'n!

Vet någon hur integrerade HDMI-portarna fungerar med ljuduppspelning? Får man ut flerkanals PCM via dom?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Nackdelen är att det stoppar luftflödet i taket på burken.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska intresserad av detta moderkort så jag har gjort lite beräkningar på vilka vettiga kylare som går att få tag på i Sverige som skulle kunna få plats på kortet i ett Lian Li PC-Q08. PC-Q08 har ganska så exakt 110mm clearance mellan moderkortet och nätdelen.

Cooler Master GemenII S524 går garanterat in med sina 47mm clearance över moderkortet och sin snäva vinkel på heatpipesen. Nackdelen är att kylaren är 105mm hög med en 25mm fläkt monterad så det finns bara 5mm mellanrum mellan kylaren och nätdelen vilket förmodligen inte är optimalt. Verkar vara en helt ok kylare annars.

Cooler Master GemenII S Bör gå in om man monterar den med heatpipesen riktade nedåt (vilket inte är optimalt). Tar förmodligen i dotterkortet om den monteras med heatpipesen riktade uppåt. Detta verkar inte vara någon toppenkylare men den är låg så det finns gott om plats mellan kylaren och nätagget.

Scythe Big Shuriken går nog inte in för den tar i dotterkortet. Scythe Shuriken bör gå in. Scythe Shuriken är inte precis någon superkylare.

Noctua NH-C14 med den undre fläkten monterad får förmodligen ej plats för den tar i dotterkortet om den monteras med heatpipesen uppåt eller åt sidan, och sträcker sig över pci-express porten om den monteras med heatpipesen nedåt.

Om dotterkortet inte är högre än 43mm så går en Noctua NH-L12 in med heatpipesen riktade uppåt. Eventuellt måste man ta bort 92mm fläkten under kylaren. Detta är en bra kylare och den är låg dessutom.

tldr: NH-L12 är nog det bästa valet om den går in. Annars någon av GemenII S524 och GemenII S. Btw, Antec Kühler och Corsairs motsvarande kylare får plats i taket i PC-Q08 med väldigt knapp marginal men dem är jag inte intresserad av.

Hoppas detta kan hjälpa någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Nackdelen är att det stoppar luftflödet i taket på burken.

Hmm ja det kanske är ett problem... Finns det clearance så inte dotterkortet slår i tex takfläkten på Lian Li Q08?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad det är bredvid 3,5mm pluggarna? Aldrig sett sånna hål på
Ett moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm ja det kanske är ett problem... Finns det clearance så inte dotterkortet slår i tex takfläkten på Lian Li Q08?

Q08 Har "oceaner" av plats ovanför moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Vad är det för trådar ( trådvinda)?

Menar du antennerna till WLAN?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Får jag fråga vad det är bredvid 3,5mm pluggarna? Aldrig sett sånna hål på
Ett moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Undrade samma sak när jag såg bilden!

Ontopic/ Riktigt fint moderkort! det är imponerande så mycket dom kan smälla in på ett 17 x 17 kort! Det kommer helt klart att klia i "köp fingret" när det släpps!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Undrade samma sak när jag såg bilden!

Ontopic/ Riktigt fint moderkort! det är imponerande så mycket dom kan smälla in på ett 17 x 17 kort! Det kommer helt klart att klia i "köp fingret" när det släpps!

På bild 1 tycker jag att det ser ut som microbrytare, skulle isf kunna vara till för power och reset knappar.

/Sledde

Permalänk
Medlem
Skrivet av sledde:

På bild 1 tycker jag att det ser ut som microbrytare, skulle isf kunna vara till för power och reset knappar.

/Sledde

Gissar på CMOS clear och USB BIOS Flashback.

Detta blir ett givet köp till nya Ivy HTPCn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Q08 Har "oceaner" av plats ovanför moderkortet.

Oj, mer lucka än jag trodde
Möjligen större risk om man har en H50 eller liknande antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Asus gör det igen, kungarna av moderkort

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Menar du antennerna till WLAN?

Ja!
Men varför 2 st?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Ja!
Men varför 2 st?

För att du ska ha något att fråga om...

Nä, antagligen en för 2,4 GHz och en för 5,0 GHz.

Det där kortet är nästan förhandbokat till IB-burken i slutet av April! Kommer gå utmärkt med vattenkylning. Ja menar, Ivy Bridge kommer inte direkt lida av några värmeproblem. Kan man köra en enkel 120-radiator med fläkten på måttliga 800 - 1000 rpm och säkert klocka fint i.a.f. Jag menar, min förra Phenom II X6 klarade sig med en CM 212 Hyper, mega, plus (eller vad den heter), i 4 GHz. Ivy Bridge lär gå att kyla med en hamster placerad i ett hjul ovanför prollen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Jag vill ha detta mobo fast med 6 sataportar. 1 för BD, 1 för systemdisk och 4 att raida till NAS. Skulle smaka mumma i hembion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Jag vill ha detta mobo fast med 6 sataportar. 1 för BD, 1 för systemdisk och 4 att raida till NAS. Skulle smaka mumma i hembion.

Dra e-sata portarna från bakplåten in i chassiet?

Permalänk
Medlem

Mums!

Rolig och annorlunda design på strömförsörjningsdelen, hoppas den tillåter i princip samma överklockning som fullstora moderkort.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10