Ständiga pixelfel! Blir galen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Ständiga pixelfel! Blir galen...

Hej, jag har haft problem med pixelfel på min skärm nu väldigt länge, bifogar bild på hur det brukar se ut när det kommer: http://imageshack.us/photo/my-images/813/omfgfr.png/

Jag har redan lämnat in grafikkortet då jag trodde att det var det som var kasst, men fick tillbaka det ganska snabbt igen då dom sa att det fungerade utmärkt.
Detta problemet började uppstå när jag kopplade in min tv till datorn via hdmi-uttaget.

Jag har testat att köra driversweeper 2 gånger och även tagit bort drivrutinerna manuellt flera gånger utan resultat.
Jag har ett ATI Radeon 5800 HD grafikkort.

Någon som har en idé på vad det kan vara för fel?
Tacksam för svar// Mathias

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Har du kört andra/olika drivisar? Vad händer om du inte har TV:n inkopplad?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Testat alla möjliga drivisar ja :/, kan även säga att när jag har duplicate monitors på så kan det ibland skaka lite på skärmen. Det är inte mycket skillnad utan tv:en inkopplad eftersom detta även har skett när jag haft har haft den inkopplad hos kompisar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Kör du med DVI-kabel eller har du adapter (VGA)? Kollat temperaturer?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Jag kör med DVI-Kabel ja, kollat temperaturen på både grafikkort och moderkort, core osv.
Inget som har varit över 65grader än på realtemp.
Kan tillägga att det oftast uppstår när jag spelar spel och tabbar imellan spelet och skrivbordet/firefox.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping/ Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Hej
Låter ser ut som det är ett kabelproblem kolla så att det är rätt isatt skruvarna dragna samt ej sitter i spänn,
har haft ett kablage som satt i spänn blev liknande fenomen.

Intel Core i7-3930K, ASUS SABERTOOTH X79,
XFX Radeon R9 295X2 Hydra Edition 4xDP 8GB Vattenkyld, 2xADATA SSD S510 120GB Marvell raid 0, 2x INTEL SSDSC2BW240A4 Raid 0
8x8192 MB PC3-16000 DDR3 SDRAM Corsair CMX8GX3M2A2000C9, Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Hm kollat igenom alla sladdar och inget som ligger i kläm :O, körde först med en adapter till skärmen, men köpte en dvi sladd för jag tänkte att det kanske var fel på den, men det funkade inte heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Jan 2004

Testat på en annan TV?

Asus Sabertooth 990FX R2, AMD FX-9370, Thermalright Silver Arrow, 2x8GB Corsair PC15000, 1TB SSD + 4TB HDD, Gigabyte RTX 2080 Windforce 8GB, X-Fi Titanium HD, Be-Quiet Straight Power 680W, Fractal Design R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Nej det har jag dock inte gjort, men pixelfelen uppstår ju även när jag inte har den ikopplad hos kompisar :S

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

En möjlig förklaring är att du har jordfel och ev har förstört något om du kopplat signalkablar medan strömsladdarna suttit inkopplade i väggen, det är ofta problem pga jorden som kommer via tv antennen och att många inte har jordat datorn.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Hm, är det bästa jag kan göra att skicka in hela datorn på lagning då eller vad är lösningen?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Kupka:

Hm, är det bästa jag kan göra att skicka in hela datorn på lagning då eller vad är lösningen?

Om du inte kan låna prylar för att felsöka själv genom att byta grafikkort och monitor så att du vet att de garanterat fungerar så kanske du får lämna in det på felsökning, du kan även mäta spänningen i jordarna i hdmi kontakterna för att se om det är jordproblem, det hjälper inte mot en redan skedd skada, men det kan vara bra att veta så man kan fixa problemet och inte förstör mera prylar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
STOCKHOLM
Registrerad
Nov 2007

För lång/billig kabel gissar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Ok, Tusen tack för alla svar! Blir att lämna in den på felsökning i och med att jag inte har alla prylar som behövs och jag är rädd att jag bara gör mer skada på den. Ha de gott allihopa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Jan 2004

Glöm inte posta lösningen.

Asus Sabertooth 990FX R2, AMD FX-9370, Thermalright Silver Arrow, 2x8GB Corsair PC15000, 1TB SSD + 4TB HDD, Gigabyte RTX 2080 Windforce 8GB, X-Fi Titanium HD, Be-Quiet Straight Power 680W, Fractal Design R4