Vad har radiotjänst rätt att registrera om mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2008

Vad har radiotjänst rätt att registrera om mig?

Hej!

Vet inte om denna passar bättre i konsumenträtt, men eftersom det egentligen inte är en konsumentfråga tippar jag på 'politik'. Lite luddigt om man frågar mig.

I alla fall, radiotjänst ringde mig just och frågade om jag hade TV. De hävdade att det bodde en person med annat efternamn än mig på adressen jag är skriven på (vilket det inte gör..). Jag ville inte uppge om jag hade TV eller om jag bodde med personen i fråga (sade dock att det inte bor någon med annat namn) varpå hon säger 'då registrerar jag det' och slängde på luren.

Vid ett tidigare samtal fick jag besked från dom att de endast får registrerar ATT man har en tv-mottagare, och att all annan registrering var olagligt eftersom det stred mot PUL i och med att jag då ej hade ett kundförhållande med dom. Jag kunde alltså inte registrera att jag INTE har en TV-mottagare, utan de sade att de då ringer cirka 4 ggr om året för att kontrollera om jag skaffat något.

Så frågan är: Har hon skrivit upp mig på att betala TV-avgiften eller vad är det hon registrerat? Vad kan jag göra om de registrerat något de inte får? Kan de exempelvis tvingas betala något vite om det framkommer att de registrerat att jag innehar TV-mottagare fast jag inte gör det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I ett glas bubbel
Registrerad
Okt 2004

För enkelhetens skull råder jag dig att inledningsvis hålla juridik utanför detta. Visst, det kan klia i fingrarna ibland när man vill trycka åt en motpart. Men, sansa dig för stunden.

Gör följande:

Imorgon ringer du Radiotjänst vid tillfälle. Du förklarar omständigheterna och frågar om en mottagare har registrerats i ditt namn. Om personen i fråga har registrerat en mottagare förklarar du lugnt och sakligt att så inte är fallet (att du har en mottagare dvs). Du försöker därmed få henne att lyfta bort ditt namn ur registret. Det lär fungera.

Om personen som du imorgon ringer är motvillig och du känner att din rätt äventyras. Ja, då går du givetvis vidare med ärendet på passande vis. Glöm något 'vite' för stunden.

Dekadens

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av oggan:

För enkelhetens skull råder jag dig att inledningsvis hålla juridik utanför detta. Visst, det kan klia i fingrarna ibland när man vill trycka åt en motpart. Men, sansa dig för stunden.

Gör följande:

Imorgon ringer du Radiotjänst vid tillfälle. Du förklarar omständigheterna och frågar om en mottagare har registrerats i ditt namn. Om personen i fråga har registrerat en mottagare förklarar du lugnt och sakligt att så inte är fallet (att du har en mottagare dvs). Du försöker därmed få henne att lyfta bort ditt namn ur registret. Det lär fungera.

Om personen som du imorgon ringer är motvillig och du känner att din rätt äventyras. Ja, då går du givetvis vidare med ärendet på passande vis. Glöm något 'vite' för stunden.

Att jag ska få betala är jag inte orolig för, det vet jag hur jag handskas med. Absolut inget bekymmer där.

Det här är egentligen BARA den juridiska, principiella biten jag är intresserad av. Jag är trött på att ett vinstdrivande bolag får leka statlig indrivare, att man inte kan registrera sig som icke-tvinnehavare, att dom alltid är otrevliga när dom ringer och att dom ljuger rakt ut när man pratar med dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2002

Jag är väldigt förvånad över att man inte bakat in avgiften i den allmänna skatten än.
Ni skulle bara veta hur mycket skatt ni betalat till skit som ni aldrig utnytjar ändå
Det jämnar ut sig i det långa loppet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Nej de borde plocka bort den helt och reklamfinansiera/göra betalkanaler av allt istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av ozo64:

Nej de borde plocka bort den helt och reklamfinansiera/göra betalkanaler av allt istället.

Reklamfinansierad skittv är anledningen till att jag slutade titta på TV överhuvudtaget. Kasst utbud och reklam stup i kvarten, nej tack.
Baka in det i skatten.

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Mar 2009

Här har du vad radiotjänst skriver om PuL. För övrigt en helt undermålig upplysning enligt reglerna i PuL.

http://www.radiotjanst.se/sv/Personuppgifter/

Tips till TS, läs 26§ i PuL

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Asus G73JH-TZ178Y med SSD // Asus G73JH-TY171V // Acer Aspire 7738G // PS3 // Fusion-HTPC

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Maj 2004

Personligen skulle jag ringt upp Radiotjänst, förklarat vad som hänt och bett att få prata med en chef/överordnad för att ge dem en chans att be om ursäkt (och kontrollera om de faktiskt registrerat) innan du för vidare det till KO/Annat juridiskt ombud.

Sådant beteende eller brist på information är inte acceptabelt. Ibland behöver kontrollanter eller medarbetare på radiotjänst en ordentlig uppläxning om vad de har och framför allt vad de inte har för rättigheter. Detta gäller dels privatspanare, men otroligt nog även anställda hos Radiotjänst.

Citera mig om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004

Hatar när folk kör en sådan fult spel. Antagligen hittade hon på en remsa som hon håller fast vid och med hjälp av lite mentaltränning så lyckades hon övertyga sig själv att det är fullständigt rymligt att om du svarar nej på hennes fråga så betyder det automatiskt att du det är isåfall du som har tv då hon faktiskt övertygade sig själv att det faktiskt bor någon med en annan namn på din adress och h*n har en tv.... annars gör hon det medvetet och vilket låter ger henne en möjlighet att försvara sig och säga att hon trodde att det måste ha varit du och inte den påhittade människan som äger tv:n... I vilket fall som helst så måste hon anta att du redan hade en tv innan hon kunde veta det...

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Mannequin:

Reklamfinansierad skittv är anledningen till att jag slutade titta på TV överhuvudtaget. Kasst utbud och reklam stup i kvarten, nej tack.
Baka in det i skatten.

Ha!
Så du påstår att ettan och tvåan visar vettiga saker mao?
Galet mycket propaganda om man tänker efter.

Jag tittar extremt sällan på de statliga kanalerna och vill därefter inte betala något. Rättvist alltså. Använder man inte en tjänst så ska man inte betala för den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av maverickgoose:

Ha!
Så du påstår att ettan och tvåan visar vettiga saker mao?
Galet mycket propaganda om man tänker efter.

Jag tittar extremt sällan på de statliga kanalerna och vill därefter inte betala något. Rättvist alltså. Använder man inte en tjänst så ska man inte betala för den.

Då kan man ju lika gärna avskaffa skatter, och låta de som använder saker (skola, vård, polis, brandkår, försvarsmakt, vägar, beskydd osv) betala för dem. Nej, så funkar det ju inte.

OnT: det vore väl rimligt att skippa diskussionen om tv-licensen, och istället diskutera TS frågeställning.

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av sirnicke:

Då kan man ju lika gärna avskaffa skatter, och låta de som använder saker (skola, vård, polis, brandkår, försvarsmakt, vägar, beskydd osv) betala för dem. Nej, så funkar det ju inte.

OnT: det vore väl rimligt att skippa diskussionen om tv-licensen, och istället diskutera TS frågeställning.

Ja, varför inte?
Man har en grundskatt som täcker det mest väsentliga och resten, det som man använder, betalar man för utöver grundskatten.