Kylflänsar på CPU kylaren böjdes! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Kylflänsar på CPU kylaren böjdes! Hjälp!

Hej jag har en Cooler master hyper 212 plus. Jag ska bytta processor till fx 8120 och 4gb ram till. Samtidigt ska jag sätta in en fläkt till till min CPU kylare. En noctua pwm fläkt. Har just nu bara en gentle typhon där. Var svårt att få på noctua fläkten men fick på den. Märkte då att kylflänsarna på ett ställe på ena sidan blivit böjda. Rättade till dem så gott jag kunde med skruvmejslar men samtidigt blev dem ju repade. Gör det någon stor skillnad? Kommer den kyla dåligare? Blev sjukt lack när jag märkte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem

Repor på flänsarna gör nada, så kör du bara vidare

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Repor på flänsarna gör nada, så kör du bara vidare

Hur kan det inte göra det? Om dem är lite böjda då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Veck och repor på en fläns kommer snarare att förbättra kylförmågan =).
Så länge du inte vikt flänsarna så att dom stoppar luftflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Veck och repor på en fläns kommer snarare att förbättra kylförmågan =).
Så länge du inte vikt flänsarna så att dom stoppar luftflödet.

Nej jag vek tillbaka dem lite metall drogs väl av när jag höll på. Men det gör inget? Hur kan det göra det? Sjukt glad nu jaaaaajajaj!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Så länge du inte skadat nån heatpipe (koppar rören) så är det helt OK.
Och för att verkligen skada en heatpipe måste du antingen klämma ihop den helt eller ha hål på den, och det tvivlar jag på att du gjort =).
Du har ju f.ö redan en ganska stor area av aluminium, så om du råkat skada ett par kvadratmillimeter så gör det ingen som hellst skillnad =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så länge du inte skadat nån heatpipe (koppar rören) så är det helt OK.
Och för att verkligen skada en heatpipe måste du antingen klämma ihop den helt eller ha hål på den, och det tvivlar jag på att du gjort =).
Du har ju f.ö redan en ganska stor area av aluminium, så om du råkat skada ett par kvadratmillimeter så gör det ingen som hellst skillnad =).

Det är kanske någon små repa på den men annars nej. Men hur kan det förbättrakylörmågan? Sen hur ska jag kunna sätta i cpun och kylaren när moderkortet är i chassit eller måste jag ta ut det? Blev ganska trångt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Det är kanske någon små repa på den men annars nej. Men hur kan det förbättrakylörmågan? Sen hur ska jag kunna sätta i cpun och kylaren när moderkortet är i chassit eller måste jag ta ut det? Blev ganska trångt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förbättre kylförmågan genom att ytarean blir större och därmed kommer mer luft att ha kontakt med kylflänsarna och då kunna trasportera bort mer värme
Sitter moderkortet i chassit och du inte kommer åt bakifrån får du ta ut moderkortet. Annars så är det bara pilligt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Förbättre kylförmågan genom att ytarean blir större och därmed kommer mer luft att ha kontakt med kylflänsarna och då kunna trasportera bort mer värme
Sitter moderkortet i chassit och du inte kommer åt bakifrån får du ta ut moderkortet. Annars så är det bara pilligt

Får se ska testa imorgon igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Kan jag använda gamla antistatpåsar? Måste ha något att lägga moderkortet på går det bra med en antistatpåse som ligger på ett trägolv? Påsen är ett par månader gammalt men går det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cappe:

Kan jag använda gamla antistatpåsar? Måste ha något att lägga moderkortet på går det bra med en antistatpåse som ligger på ett trägolv? Påsen är ett par månader gammalt men går det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag är inte helt säker. Var ska jag lägga moderkortet under montering så det klarar lite tryck? Antistatpåse på trägolv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Jag är inte helt säker. Var ska jag lägga moderkortet under montering så det klarar lite tryck? Antistatpåse på trägolv?

Skickades från m.sweclockers.com

Träbord - frottéhanduk i ren bomull - antistatpåse är det jag kör om jag inte har tillgång till riktigt antistatmatta i gummi. Fungerat utmärkt genom alla år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Träbord - frottéhanduk i ren bomull - antistatpåse är det jag kör om jag inte har tillgång till riktigt antistatmatta i gummi. Fungerat utmärkt genom alla år.

Går det bra med trä golv och antistatpåse? Måste man ha handduk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med en gammal ikea musmatta med en antistatpåse på den.
För att få lite mjukare när man trycker på kortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Går det bra med trä golv och antistatpåse? Måste man ha handduk?

Skickades från m.sweclockers.com

Handduken är där för att skydda kretskortets undersida (med eventuella ytmonterade komponenter) när man måste ta i lite, som att trycka ner minnen. Hindrar också kortet från att glida runt och skadas på det sättet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Handduken är där för att skydda kretskortets undersida (med eventuella ytmonterade komponenter) när man måste ta i lite, som att trycka ner minnen. Hindrar också kortet från att glida runt och skadas på det sättet.

Går det bra med musmatta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Musmatta borde gå? sen kommer jag kunna ha fler program igång med fx 8120? Ska testa att ha 2 wow igång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Musmatta borde gå? sen kommer jag kunna ha fler program igång med fx 8120? Ska testa att ha 2 wow igång

Skickades från m.sweclockers.com

Då en antistatpåse inte skyddar utanpå så är det ingen bra yta att lägga det på, kartongen som moderkortet kom med eller skärbräda i trä är det bästa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då en antistatpåse inte skyddar utanpå så är det ingen bra yta att lägga det på, kartongen som moderkortet kom med eller skärbräda i trä är det bästa.

Ska jag lägga moderkortet på lådan som den kom i? Utan antistatpåse under?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Ska jag lägga moderkortet på lådan som den kom i? Utan antistatpåse under?

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du mitt inlägg? Nada antistatpåse.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Läste du mitt inlägg? Nada antistatpåse.

Varför inte? Ska jag bara lägga den rakt upp och ner på moderkortskartongen? Ska jag lägga den ovanpå eller inne i?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Då en antistatpåse inte skyddar utanpå så är det ingen bra yta att lägga det på, kartongen som moderkortet kom med eller skärbräda i trä är det bästa.

Skrivet av cappe:

Varför inte? Ska jag bara lägga den rakt upp och ner på moderkortskartongen? Ska jag lägga den ovanpå eller inne i?

Skickades från m.sweclockers.com

För att det blir värre med antistatpåse, effekten blir tvärtom. Så lägg den ovanpå kartongen rätt upp och ner. (Alltså inte med baksidan upp, utan som vanligt)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

För att det blir värre med antistatpåse, effekten blir tvärtom. Så lägg den ovanpå kartongen rätt upp och ner.

Jaha okej. Bara för att göra det klart. På den färgade sidan av kartongen eller kvittar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Jaha okej. Bara för att göra det klart. På den färgade sidan av kartongen eller kvittar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt på den färgade delen ja.
Titta på denna video speciellt några minuter in i den: http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls&feature=relmfu

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)