Det här med "xp".. [Minecraft]

Permalänk
Medlem

Det här med "xp".. [Minecraft]

Om ett monster dör pga fall från höjd, drunkning eller lavabad, ger det då ifrån sig några xp?

Har youtubat en hel del, men hittar bara "fällor" där folk själv får döda monstren för att få xp.
Kanske för att de gillar att göra så, eller för att man måste döda monster på egen hand för att få xp?

Efter vad jag förstår handlar den här tråden om spelet Minecraft. Förmodligen skapades tråden när det fanns en särskild forumdel för Minecraft, vilket gjorde att det inte fanns någon anledning att skriva vilket spel det handlade om. När den forumdelen togs bort flyttades alla trådar därifrån hit, vilket uppenbarligen ledde till förvirrande resultat i en del situationer. /GAPa

.
Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Nej, om dom faller o dör så får man bara sakerna det droppar, inget XP.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Okey then. Tackarr

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Om ett monster dör pga fall från höjd, drunkning eller lavabad, ger det då ifrån sig några xp?

Har youtubat en hel del, men hittar bara "fällor" där folk själv får döda monstren för att få xp.
Kanske för att de gillar att göra så, eller för att man måste döda monster på egen hand för att få xp?

Spelaren måste själv dela ut det dödande slaget för att få xp'n...

Permalänk
Medlem

Vill inte skapa en ny tråd, så jag tar en ny fråga här.

Finns det någon begränsning på hur högt upp monster spawnar?
Har nämligen byggt en fin spawner ganska högt upp, som inte spawnar ett enda monster.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Man får visst xp on dom ramlar ner och dör

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Medlem

Man får xp bara man hjälpt till att skada.
Dem kan spawna hur högt som helst om de andra kriterierna för utrymme är uppfylda. Oftast 2x2x2 block. Sen ska det vara mörkt med

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av 25benja:

Man får visst xp on dom ramlar ner och dör

Efter en del letande på nätet verkar det stämma som många andra här skriver, att man måste
utdela ett (eller det dödande) slaget för att få xp.
Stämmer även för mig i spelet.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Finns rätt fina EP farms där du hittar en monsterspawner, gör så att de flyter upp genom ett hål med vatten eller "dras" in, låt de sen falla ca 25 block och gör det dödande slaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Om ett monster dör pga fall från höjd, drunkning eller lavabad, ger det då ifrån sig några xp?

Har youtubat en hel del, men hittar bara "fällor" där folk själv får döda monstren för att få xp.
Kanske för att de gillar att göra så, eller för att man måste döda monster på egen hand för att få xp?

Om du först slår på dem så får du XP, men har du inte rört dem får du bara loot.

Permalänk
Medlem

Monster spawnar inte över block 240 eller något sådant. Sen finns det för tillfället även en bugg som gör att det över en viss höjd (vet ej vilken) ej kan bli mörkt, helt enkelt att ljuset från himmelen kommer igenom solid blocks.

Och XP får du endast om du har skadat monstret på något sätt. Ej om de ramlar och dör från en hög höjd.

Monster spawnar inte inom 24 blocks från dig och despawnar 144 blocks från dig. Med en spawner så spawnas monster om en spelare är inom 16 blocks av den.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Minecraft

Hur många block måste man vara ifrån spawnern för att det ska spawna monster ? ))))

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Kan du inte skriva vilket spel du pratar om. Du kanske missa skolan helt?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Jag har gjort vissa justeringar för att förklara vilket spel det handlar om.