Vilken temperarur ska jag lita på? 960T

Permalänk
Avstängd

Vilken temperarur ska jag lita på? 960T

Tja! installerade nyss min nya cpu ( amd phenom ii x4 960T) Vad jag har hört så ska man inte överskrida 55 grader. Jag testade att köra Prime95 och efter en stund så stod core tempsen på 43 grader och TMPIN0 på 56 grader. Vilken ska man lita på? Tänkte så att jag inte förstör min cpu första dagen

Permalänk
Medlem

Tja !

Om jag inte är helt ute och cyklar så är TMPIN0 = CPU temp och det är den som man ska kolla på och inte Core tempsen. Jag körde själv ett test med Prime95 och fick upp min temp i ca 57 grader. Jag visste inte att man inte skulle överskrida 55 grader.

Edit: Läste någonstans att om den överskrider 62c så är det skadligt.

Visa signatur

CHASSI Fractal Design DEFINE R6 SVART TEMPERED GLASS / CPU Intel i5 8600K 3.6Ghz @ 4.3Ghz / GPU ASUS GEFORCE GTX 1070 8GB DUAL OC / PSU XFX Core Edition PRO 650W 80+ Bronze / MB ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING / RAM 16GB DDR4 3000 Mhz / SSD KINGSTON 120GB / SSD SAMSUNG 250GB / SSD SAMSUNG 250GB / HDD1 500GB / HDD2 250GB / HDD3 200GB / SSD M.2 KINGSTON A2000 500GB /

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rajtin:

Tja! installerade nyss min nya cpu ( amd phenom ii x4 960T) Vad jag har hört så ska man inte överskrida 55 grader. Jag testade att köra Prime95 och efter en stund så stod core tempsen på 43 grader och TMPIN0 på 56 grader. Vilken ska man lita på? Tänkte så att jag inte förstör min cpu första dagen

Kolla tempen med AIDA64, den har jag alltid kört med, eller HWmonitor.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av rajtin:

Tja! installerade nyss min nya cpu ( amd phenom ii x4 960T) Vad jag har hört så ska man inte överskrida 55 grader. Jag testade att köra Prime95 och efter en stund så stod core tempsen på 43 grader och TMPIN0 på 56 grader. Vilken ska man lita på? Tänkte så att jag inte förstör min cpu första dagen

Jag körde bf3 igår och kom upp till 59c, stannade där tills jag stängde av spelet, så 55 är inte så farligt så länge du inte kör det tiotal timmar i sträck. Har dock för mig att börjar man överstiga 60 då börjar det bli för varmt och kanske dags fixa bättre kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Hedersmedlem

Lite info om storebror: http://products.amd.com/pages/desktopcpudetail.aspx?id=640&f1...
Det är inte 55 grader utan snarare 62+ om du inte har upplåsta kärnor då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Laptopcpu'er går i upp närmare 80 grader vid belastning. Där kan man inte göra så mycket åt kylningen annat än hålla rent och byta kylpasta. Men de cpu'erna fungerar i allafall år ut och år in ändå.

Så det är nog lite väl överdrivet att 55-60 ska vara någon gräns. Däremot så går desktop-cpu'er mera i gränsen för vad dem klarar av när det gäller klockfrekvens/strömfrbrukning och när den är högre på en cpu så klarar cpu'n inte av lika mycket värme innan den börjar uppvisa felberäkningar. Marginalen är olika stor för olika cpu men i grunden kan man säga att det är värstingcpu'erna som tål mindre värme och övriga cpu'er i lägre klockfrekvenser som tål mer värme.

Har du inte en väldigt strömkrävande cpu'en och dessutom överklockad osv osv så kan du vara helt lugn med det du har.

Vissa Intel Q6600 går ju med stockkylare i 70-80 grader och dem håller än i dag.

En annan sak kan sägas för datorer som går i konstant belastning dygnet runt. De kommer naturligtvis uppvisa fallerande cpu tidigare än en dator som har varierande belastning som speldatorer/persondatorer.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Så länge som du använder processorkylare så händer inget skadligt med din AMD processor. Processorn har inbyggt övertemp skydd och kommer att antingen klocka ner den tillfälligt, ge blåskärm eller helt stänga av. Alltså i värsta fall så startar datorn om sig.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA