Hur går man till väga för att sälja saker på Sweclockers?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hur går man till väga för att sälja saker på Sweclockers?

Hej,

Till o börja med vill jag be om ursäkt för att jag skrev tråden i det här forumet, hittade inget lämpligt forum och skriva tråden i. Nu är det så att jag la ut min första annons i går och fick "napp". Hur går det till när man ska sälja? är det som på ebay att man skapar en "biz" eller är det bara ö sköta allt via pm? samt hur bör man frakta grafikkort för att det inte ska ta skada? exempel på kartonger m.m. Tacksam för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

Rekommenderar bussgods för frakt över längre sträckor, funkade bra när jag sålde min bärbara. För betalning kan man som säljare antingen använda efterkrav så att köparen betalar när han hämtar ut paketet, eller ta betalt i förskott.

Jag fick betalt innan jag skickade datorn, men då hade vi pratat med varandra över telefon, bytt uppgifter som gick att kontrollera osv. Bygger man upp en relation och litar på den andra fungerar det.

Hur man fraktar ett grafikkort för att det inte ska ta skada vet jag inte, men att lägga det i en plastpåse och fylla en låda med mycket tidningspapper som dämpning lär ju fungera.

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tack så mycket för hjälpen! mycket användbar information. vad brukar frakten gå på när man skickar lite större paket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008

Du kan gå in på de olika fraktföretagen och kolla upp prisinformation där. Går allt som oftast att räkna ut vad ditt paket kommer att kosta genom att ange mått samt vikt. Posten och schenker är två olika jag brukar använda mig av. Bussgods har också fungerat bra för mig, praktiskt med efterkrav när det gäller lite dyrare saker.

EDIT: Om du har kvar originalkartongen skicka kortet i den. Annars får du ju improvisera lite. Lägg kortet i en antistatpåse om du har tillgång till det. Lägg skumplast/frigolit/tillknycklat tidningspapper runt om. Lägg eventuellt kartongen i en lite större kartong för extra skydd.

På posten bör du nog kunna skicka iväg kortet för runt 70 kronor skulle jag tro, billigast blir det om du köper frakten på internet och skriver ut fraktsedel själv och tejpar på denna. Sedan lämnar du bara in paketet på närmaste ombud.

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2010

Här kan du jämföra fraktpriser: http://fraktjakt.se/
Inte använt sidan själv men hört att den ska vara mycket bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av havsmonstret:

Här kan du jämföra fraktpriser: http://fraktjakt.se/
Inte använt sidan själv men hört att den ska vara mycket bra.

Prövade och den verkade tyvärr inte fungera jättebra för mig. Fick fram träffar men absolut inte de billigaste alternativen.

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tack så mycket för all hjälp!