Död dator efter BIOS-uppdatering, garanti eller inte?

Permalänk

Död dator efter BIOS-uppdatering, garanti eller inte?

Fick en notis i ASUS Live Update att det fanns en BIOS-uppdatering tillgänglig som de rekommenderade att installera. Har uppdaterat BIOS på datorer i 15 år utan problem förut. Började med att ASUS WinFlash påstod att jag inte hade en ASUS-dator när jag skulle installera det. Hittade då på ASUS support att man kunde lägga BIOS-filen på ett USB-minne som är formaterat i FAT32 och sen uppdatera via EasyFlash i BIOS. De till och med rekommenderade den metoden eftersom den skulle vara säkrare än att köra uppdateringen i WinFlash.

Det ser ut att gå bra, EasyFlash hittar filen, godkänner den och uppdaterar BIOS, säger att uppdateringen är klar och att datorn ska starta om om 2 sekunder. 2 sekunder går, sen dör datorn och är sedan dess stendöd.

Visst, jag vet att man inte ska laga nåt som inte är trasigt, men det nya BIOSet innehöll en fix för "thermal policy" vilket var välkommet då fläkten går för fullt ibland trots att datorn bara står.

Hur som helst, den är bara några månader gammal. Vad ska jag säga till ASUS, som det är, att något blev fel vid BIOS-uppdateringen eller finns det risk att det inte går på garantin då? Kanske bäst att säga att den bara inte startar, men jag har dåliga erfarenheter av InfoCare, de kanske lyckas hitta någon "åverkan" då.

Permalänk
Medlem

Bärbar? Hemmabygge?
Gäller det en bärbar eller stationärt OEM är policyn generellt att en BIOS-uppdatering som gått snett ej täcks av garantin, om det inte är så att supporten bett dig göra en uppdatering för att lösa ett visst problem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Vet inte om detta hjälper men jag reklamerade ett kort för nåt år sedan som jag skulle flasha med nåt custom-bios men det gick riktigt åt skogen. Testade reklamera det och jag fick ett nytt. Kanske en engångsgrej men.... Vet inte hur noga dom kollar/har "resurser" att kolla sånt på alla kort.

Vill inte lura dig men för mig gick det

Permalänk
Medlem

Starta datorn med skivan för moderkortet. Det ska finnas någon form av backup funktion i den. Den är förmodligen inte död helt?

Permalänk
Medlem

Efter bios uppgradering, ska man helst bryta strömmen helt till datorn, dvs om du har av/på på nätagget stäng av en stund, alternativt dra ur kontakten, även en biosreset kan vara nödvändig med jumpern på moderkortet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det är en bärbar G74SX. Den är stendöd. Inte ens laddlampan lyser när den får ström.

Lite nojig att Infocare kommer att påstå åverkan istället för att ta sig tid att göra en ordentlig felsökning om de får in den helt död.

Men vi får se hur det går. Nämner nog inget om BIOS-flashen när jag skickar in.

Lite dåligt att BIOS-filen inte är zippad när man laddar ner den. Lättare att undvika en felaktig fil då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Lite nojig att Infocare kommer att påstå åverkan istället för att ta sig tid att göra en ordentlig felsökning om de får in den helt död.

Skrivet av Copperflame:

Lite nojig att Infocare kommer att påstå åverkan

Skrivet av Copperflame:

Lite nojig att Infocare kommer

Skrivet av Copperflame:

Å herregud, jag sörjer med dig redan nu.

Permalänk
Medlem

På bärbara finns ofta ett reset hål på undersidan, kolla i manualen för din bärbara.

Permalänk
Medlem

Berätta inte att du flashat biosen.
Säg bara att den inte startar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ta kort på datorns skick innan du skickar iväg den annars kommer den tillbaka med repor över hela skärmen osv osv

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

Har inte asus också en "dualbios" funktion som gigabyte har dvs kan inte datorn starta så faller den tillbaka på backup bioset - kolla manualen du kan ju ha tur.

-EDIT-

Såg att det var en bärbar G74, skicka iväg den och säg att den dog.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Nej, tyvärr finns det ju ingen dual bios på denna. Tydligen är det inte helt ovanligt med flashar som går fel på G74SX och i andra länder verkar det inte vara något problem att få moderkortet bytt på garanti. Hoppas att man har samma policy här.

Ja, jag ska fotografera den noggrant. Skickade en nästan ny HP laptop till InfoCare för ett tag sen, såg ut som att ett dagisbarn hade satt ihop den när den kom tillbaka, spricka i plasten runt skärmen, repor i aluminiumskalet, flera märken runt om där de brutit upp den med mejsel, USB-kontakterna var böjda inne i datorn så man fick vålda för att koppla i en sladd, kladdiga fläckar på skärmen... Man kan ju börja fundera hur de har behandlat komponenterna på insidan då

Permalänk

Tänkte bara uppdatera att det har löst sig. Moderkortet byttes på garanti.

Det bästa av allt var att den inte skickades till InfoCare utan till någon annan europeisk serviceverkstad och tack och lov är datorn precis lika fin som när jag skickade den.

Dessutom tycker jag att 5 arbetsdagar för hämtning, service och leverans är helt okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Tänkte bara uppdatera att det har löst sig. Moderkortet byttes på garanti.

Det bästa av allt var att den inte skickades till InfoCare utan till någon annan europeisk serviceverkstad och tack och lov är datorn precis lika fin som när jag skickade den.

Dessutom tycker jag att 5 arbetsdagar för hämtning, service och leverans är helt okej!

Fläktarna funkar ?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Nej, tyvärr finns det ju ingen dual bios på denna. Tydligen är det inte helt ovanligt med flashar som går fel på G74SX och i andra länder verkar det inte vara något problem att få moderkortet bytt på garanti. Hoppas att man har samma policy här.

Ja, jag ska fotografera den noggrant. Skickade en nästan ny HP laptop till InfoCare för ett tag sen, såg ut som att ett dagisbarn hade satt ihop den när den kom tillbaka, spricka i plasten runt skärmen, repor i aluminiumskalet, flera märken runt om där de brutit upp den med mejsel, USB-kontakterna var böjda inne i datorn så man fick vålda för att koppla i en sladd, kladdiga fläckar på skärmen... Man kan ju börja fundera hur de har behandlat komponenterna på insidan då

Usch Dem gjorde samma sak med min Asus Fick tillbaka den efter 6 veckor och då saknades två skruvar och en spricka i ramen. Oturligt nog kollade jag inte på den innan jag åkte på semester utan jag åkte in hämtade ut den på netonnet och dumpade av den där hemma sen direkt till flygplatsen. kom hem två veckor senare öppnar Bubbelplasten och ser detta. åker rakt in till netonnet och påpekar detta. Har fortfarande inte fått något gehör efter att ha överklagat och kontaktat kommunens KV.

Hoppas det löser sig och fotografera noggrant och kolla igenom laptopen direkt när du hämtar ut den.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av modstar:

Fläktarna funkar ?=)

Ja, nu hör man att fläktarnas varvtal varierar beroende på belastningen. Förut lät det som att de gick för fullt i princip hela tiden.

Det kan ju bero på att den nu har det senaste BIOS:et eller att det var något annat fel som fixades med ett nytt moderkort.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Usch Dem gjorde samma sak med min Asus Fick tillbaka den efter 6 veckor och då saknades två skruvar och en spricka i ramen. Oturligt nog kollade jag inte på den innan jag åkte på semester utan jag åkte in hämtade ut den på netonnet och dumpade av den där hemma sen direkt till flygplatsen. kom hem två veckor senare öppnar Bubbelplasten och ser detta. åker rakt in till netonnet och påpekar detta. Har fortfarande inte fått något gehör efter att ha överklagat och kontaktat kommunens KV.

Hoppas det löser sig och fotografera noggrant och kolla igenom laptopen direkt när du hämtar ut den.

Jo då, det har löst sig, se mitt inlägg ovan

Permalänk
Skrivet av Copperflame:

Tänkte bara uppdatera att det har löst sig. Moderkortet byttes på garanti.

Det bästa av allt var att den inte skickades till InfoCare utan till någon annan europeisk serviceverkstad och tack och lov är datorn precis lika fin som när jag skickade den.

Dessutom tycker jag att 5 arbetsdagar för hämtning, service och leverans är helt okej!

Fem dagar är ju helt sjukt bra

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC