Få reda på om jag är efterbliven?

Permalänk
Medlem

I egenskap av en användare som har en tecknad doktor som avatar så ger jag en tumme upp till MBY för utmärkta och hjälpsamma inlägg i denna diskussionen.

Skrivet av MBY:

För att vara tydlig: Depression kan göra en dum. Stendum. Man behöver inte ens förstå att man är deprimerad, man behöver inte känna sig nere eller förstå att man är nere. Men man kan bli dum, håglös, inte finna någon mening, känna sig som ett UFO eller malplacerad och få sociala problem.

Efter att ha levt med depression sedan slutet av 90-talet så kan jag konstatera att "stendum" är ett utmärkt ord för att uttrycka den mentala funktion jag idag besitter. Under hela min skolgång har jag varit bäst i klassen på det jag har engagerat mig i. I min tekniska utbildning under depressionens första halva tog det bara några få lektioner för mig att lära mig programmera CNC-styrda fräsar och svarvar utan hjälp eller fusklapp. Jämför det med den senaste månadens försök att lära mig 3D-modellering. Trots många timmar med instruktionsvideoklipp och övning så förstår jag inte. Det är knappt ens så att jag är kapabel att härma det som sker i instruktionen. Jag kan heller inte längre engagera mig i filosofiska diskussioner i någon större utsträckning. Jag förstår inte vad jag själv tycker och tänker om saker och ting. Det tar stopp direkt.

Innan jag blev deprimerad var lätt blyghet det enda sociala problem jag hade. Nu, efter alla år av ensam tystnad, har jag svåra talfel. Jag kan inte fullborda en hel mening utan att stamma och fastna på ord åtminstone en gång (oftast flera) så jag kan förstå hur det tar emot att söka efter kontakt med andra människor om man är i dålig social form. Jag hoppas att du kan fortsätta arbeta och kan få hjälp att hålla dig kvar i arbetet. Arbetandet har varit till stor hjälp för mig och jag tror att det är en bra plattform att utgå från om man är deprimerad. Om nu depression är vad du lider av.

TL;DR: Jag känner mig också efterbliven.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag brukar också misstänka ibland att jag är efterbliven. Alla är bara snälla mot mig och låter mig låtsas att jag har ett riktigt jobb i min fantasivärld. Egentligen "jobbar" jag på Samhall och äter färgkritor.

Nu vet jag var mina kritor tar vägen, tur att jag får behålla min Lithionit..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag är personlig assistent. Jag stöter på folk i min vardag som är "efterblivna". De har ingen diagnos men behöver hemtjänst för dom inte kan städa sitt hus riktigt. De behöver hjälp med att handla och räkningar för de inte kan läsa eller skriva.

Får du handikappsersättning? Vad jobbar du med? Samhall kanske passar dig? Ta hjälp av socialen om du inte klarar dig själv.

Klarar du din ekonomi?

EDIT: Läste igenom tråden nu och du verkar bara vara deprimerad.

De som behöver hjälp i Sverige ska få det.

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

robalm, hur har det gått? Har du pratat med din läkare gällande din medicinering? Hur har det gått på jobbet? Börjar du känna dig lite mer självsäker över de arbetsuppgifter du blir tilldelad? Har du några planer på att börja träna och gå ner i vikt, vilket kanske stärker ditt självförtroende?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PreacherMan:

robalm, hur har det gått? Har du pratat med din läkare gällande din medicinering? Hur har det gått på jobbet? Börjar du känna dig lite mer självsäker över de arbetsuppgifter du blir tilldelad? Har du några planer på att börja träna och gå ner i vikt, vilket kanske stärker ditt självförtroende?

Jag är 100% säker på att jag är döende, jag vågar inte gå till läkaren, mina tankar går från när jag går upp tills jag lägger mig på kvällen att jag kommer dö snart. Men jag håller i jobbet i alla fall, det blir inte bättre av att jag sitter hemma med mina tankar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Det låter verkligen som om du behöver träffa din läkare, och det omgående

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

Ta dig till en psykakut! De fungerar som en vanlig akut, man tar sig dit, sitter och väntar och får träffa en läkare. Leta upp en först och ring innan. Spela lite teater om du måste.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag är 100% säker på att jag är döende, jag vågar inte gå till läkaren, mina tankar går från när jag går upp tills jag lägger mig på kvällen att jag kommer dö snart. Men jag håller i jobbet i alla fall, det blir inte bättre av att jag sitter hemma med mina tankar.

Usch

Tycker helt klart att du ska ta kontakt med någon att prata med. Ringa vårdcentralen eller något ställe som har psykolog att tala ut med.
Har läst igenom tråden och håller med, och även känner igen, mycket av vad folk säger. När man kännersig lite nere och deppig så börjar man tvivla otroligt på sig själv och detta gör ju att man mer och mer lägger fokus på att tänka och tracka ner sig själv med tankar som "ja klarar inte detta" "ja förstår inte" och slänger in handduken rätt snabbt och grejjerna går helt enkelt inte in och man kännersig otroligt trög och dum.

Så kämpa på och ta som sagt kontakt med någon och verkligen ge det en chans, kognitiv terapi låter som bästa tycker jag. Lära sig och ändra sitt beteende lite och börja kämpa med att ta bort dåliga tankar och liknande. Det har fungerat ganska bra för mig

Ta nu hand om dig!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Gå till psykakuten omedelbart och sitt inte och jamsa utan förklara exakt det du skrev här. Inte ditt jobb att ta ställning till om du behöver hjälp eller vilken du behöver, det finns det folk som har betalt för. Du kan inte sitta på egen hand och försöka kartlägga och förstå ditt tillstånd när tillståndet sitter i huvudet, du behöver ju ett klart huvud för att tänka på saken på ett klart sätt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd

Var inte orolig heller att de ska gräva alltför mycket i dig, din personlighet, förflutna, etc, till en början. De kommer skita in sig på hur du mår just nu och sätta in åtgärder. Psykakuten eller åtminstone vårdcentralen nu!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Jag började för några månader sedan bli rädd för att jag skulle dö, varje kväll blev det olidligt, och jag fick ibland extrem panik ångest då jag vad övertygad om att jag skulle dö, och det kändes som det brann i mina ådror.
Men efter kontakt med en terapeft fick jag en ny antidepressiv medicin, och denna har hjälp mig att hantera min döds ångest, jag tänker på det hela tiden men det går inte lika långt som förut.
Det är precis som en gräns som jag förut gick över och då kom den extrema rädslan, men nu går jag inte över denna gräns (pga den nya medicinen)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är som när föräldrarna märker att det går dåligt för sitt barn i skolan, då handlar allt om att försöka få en diagnos för att ha något att skylla på, man kan inte acceptera att sitt barn helt enkelt är dummare än genomsnittet.

Det gick inte bra för dig i skolan?

Allt har en orsak, och att det går dåligt för att barn i skolan kan bero på 1000 grejer.
Att sätta en nedvärderande stämpel, som att man har gett upp och ska betrakta sitt barn som dum i huvudet. Vi är människor, inte robotar.

Idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det gick inte bra för dig i skolan?

Allt har en orsak, och att det går dåligt för att barn i skolan kan bero på 1000 grejer.
Att sätta en nedvärderande stämpel, som att man har gett upp och ska betrakta sitt barn som dum i huvudet. Vi är människor, inte robotar.

Idioti.

Det gick hyffsat för mig i skolan, jag har inte underkänt i några kurser och ett par MVG och VG, men ändå under snittet i klassen, det beror inte på någon diagnos utan på att jag helt enkelt inte var lika smart som de som presterade bättre.

Detta vågar självklart inte föräldrar inse, att deras barn skulle vara dummare än snittet är otänkbart, det verkar tyvärr vara svårt även för dig att förstå att alla är oilika smarta, vissa har det helt enkelt svårare i skolan pga. lägre intelligens, inget annat.

Varför försöker du få det att låta så illa för? Jag sa inte att man är "dum i huvet" jag sa att det finns elever som är dummare än andra, det borde även du förstå.

Idioti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det gick hyffsat för mig i skolan, jag har inte underkänt i några kurser och ett par MVG och VG, men ändå under snittet i klassen, det beror inte på någon diagnos utan på att jag helt enkelt inte var lika smart som de som presterade bättre.

Detta vågar självklart inte föräldrar inse, att deras barn skulle vara dummare än snittet är otänkbart, det verkar tyvärr vara svårt även för dig att förstå att alla är oilika smarta, vissa har det helt enkelt svårare i skolan pga. lägre intelligens, inget annat.

Varför försöker du få det att låta så illa för? Jag sa inte att man är "dum i huvet" jag sa att det finns elever som är dummare än andra, det borde även du förstå.

Idioti!

"det beror inte på någon diagnos utan på att jag helt enkelt inte var lika smart som de som presterade bättre."

"lägre intelligens"

Håller inte med, det är ju alltid någon som är snabbare genom matteboken och en del som är långsammare. Och det beror ju inte självfallet på hur smart man är, det kan bero på ansvarstagande, mognad, tycker det är "kul" det är ju alltid lättare att göra något när det är kul. En del sitter bara och fördriver tiden med tex den som sitter jämte. Kan också bero hur man har det hemma, hur man trivs i skolan, hur lärarna är mot vissa.

Är eleven osmart om han är en gud på Engelska och en soppa på Matte?

Nej jag tror inte det är möjligt att "fastställa" sin intelligens i skola med skolämnen.