Dags att skriva c-uppsats - Förslag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Dags att skriva c-uppsats - Förslag?

Ska lämna in förslag på c-uppsats i morgon och har kommit på 6 st ämnen som jag anser är intressanta. Men nu på morgonen så läste jag en artikel på DN.se där de skrev om bola som inte betalat skatt eller något liknande och då nämnde de "kreativ bokföring". Är det någon som kan förklara vad det innebär samt om det finns information om det ämnet?

De ämnen jag kommit på hittills är:

1: Avskaffandet av revisionsplikten - Hur påverkas kreditbedömningen

2: Avskaffandet av revisionsplikten: Hur har det påverkat efterfrågan av revisionstjänster?

3: Framtiden för revisorer: Hur hanterar de förändringen?

4: Vad innebär Svensk Kod För Bolagsstyrning för små noterade bolag?

5: Finanskrisen: Hur har det påverkat kreditvärdigheten för små/medelstora & stora företag

6: Varulagervärdering

Ni får gärna skriva vad ni tycker samt lägga till något som ni anser är intressant.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av TheLayer:

Ska lämna in förslag på c-uppsats i morgon och har kommit på 6 st ämnen som jag anser är intressanta. Men nu på morgonen så läste jag en artikel på DN.se där de skrev om bola som inte betalat skatt eller något liknande och då nämnde de "kreativ bokföring". Är det någon som kan förklara vad det innebär samt om det finns information om det ämnet?

De ämnen jag kommit på hittills är:

1: Avskaffandet av revisionsplikten - Hur påverkas kreditbedömningen

2: Avskaffandet av revisionsplikten: Hur har det påverkat efterfrågan av revisionstjänster?

3: Framtiden för revisorer: Hur hanterar de förändringen?

4: Vad innebär Svensk Kod För Bolagsstyrning för små noterade bolag?

5: Finanskrisen: Hur har det påverkat kreditvärdigheten för små/medelstora & stora företag

6: Varulagervärdering

Ni får gärna skriva vad ni tycker samt lägga till något som ni anser är intressant.

Mvh

Att ett flertal storbolag inte betalar någon skatt (bolagsskatt, andra (indirekta) skatter betalar de in) är ju egentligen ingen nyhet utan något som media rapporterar om lite då och då. Brukar ju handla om hur de svenska (numera multinationella) företagen utnyttjar sina förlustavdrag för att slippa betala skatt i Sverige. Titta på så kallade räntesnurror med: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skatteupplagg/ran...

Dessa upplägg är i allmänhet fullt lagliga och är en variant på "kreativ bokföring"