Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

IBM Model-M sökes!

Hej

Efter att mitt Keytronics Ergoforce lagt av är jag nu ute efter en annan klassiker, nämligen IBMs Model M. Någon som har bra tips hur man kan hitta ett sådant?

Tack för alla tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jul 2009

Nöjer du dig med ett nyproducerat (inte samma kvalitet) så kolla med Unicomp.
Vill du ha ett gammalt så kan jag tyvärr inte tipsa om något ställe att köpa, men förbered dig på att få ett riktigt skitit tangentbord som du kommer få lägga minst 5 timmar på att rengöra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Hm, skulle jag köpa något nyproducerat skulle jag nog satsa på ett Das Keyboard med blue switches..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av siggegbg:

Hej

Efter att mitt Keytronics Ergoforce lagt av är jag nu ute efter en annan klassiker, nämligen IBMs Model M. Någon som har bra tips hur man kan hitta ett sådant?

Tack för alla tips!

Det brukar finnas några exemplar på eBay. Unicomp är faktiskt ett riktigt bra alternativ också.

Skrivet av siggegbg:

Hm, skulle jag köpa något nyproducerat skulle jag nog satsa på ett Das Keyboard med blue switches..

Finns bättre alternativ än Das Keyboard. Filco Majestouch

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Har hört namnet Filco, men inte så mycket mer... går de att få tag på i sverige, eller får man beställa från eu/us?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jul 2009

Filco går att köpa på Keyboardco.
Är baserat i storbritanien, men de har svensk layout på Filco. Hört att de har snabba transporter.

Köpte ett själv i helgen faktiskt

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Kan inte annat än rekommendera unicomp om du vill ha en model M kopia.
Annars finns det ju en uppsjö av mekaniska tangentbord.

Vill du ha något som ersätter ditt keytronic skulle jag rekommendera Topre då de är rubberdomes av bästa kvalité, men de kostar därefter.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/43872/cjscv/Topre-Real...