Permalänk
Medlem

Vilken processor till mitt moderkort?

Hej på er alla!

Så här ligger det till. Har inte haft en fungernade stationär dator på fyra/fem år... Men nu känner jag plötsligt ett sug efter en OK speldator. Inte riktigt funnits tid för det, familjebildning, husköp, arbete osv, blir många vuxenpoäng. Alltså, efter ett antal år utan en riktig burk är man, iaf jag, riktigt förlorad vad gäller hårdvara. Jag sitter inne på ett Asus mobo som jag köpte för något år sedan, sist jag fick en ingivelse att kanske hinna med lite gaming, men har ingen aning om vad jag kan köra för processor eller typ av minnen. Mitt mobo är ett Asus M4N82 Deluxe. Ett mobo för AM3 processorer, frågan är kan jag köra AM3+ processorer? Mobot var när det kom specat för DDR2 minnen, kan man köra DDR3 minnen?

Min frågeställning är alltså:

*1 Kan jag köra en processor med fler kärnor än fyra? (Alltså något hetare än en AMD Phenom X4)

*2 Klarar mobot av DDR3 minnen?

Har gjort en del undersökningar men inte kommit fram till något egentligt svar. Snackas en del om AM3 socklade moderkort som via en BIOS-uppdatering ska kunna klara AM3+ processorer samt DDR3 minnen. Som sagt var, jag blir inte riktigt klok på det...

Tacksam för svar
gammelnooben

Permalänk
Medlem

Hej, jag efter läst igenom allt samt tittat lite på asus sida har jag kommit framtill att ditt modekort inte kommer klara av DDR3
sen tycker jag personligen inte att modekortet är något satsa på bättre att du säljer de här på marknaden får ihop lite pengar till bygget du hade tänkt o göra.

För eftersom du inte kommer kunna köra DDR3 så känns de liksom inte värt att satsa på de och sen kör de nvidias nforce chipset vilket blir så satans varmt.

Enligt kompatibilitets listan kan du köra alla phenom II x6 cpuer som finns, du kan dock inte köra några bulldozer på de och sen är bulldozer inte heller något hurra för eller stoppa i en speldator.
Sen säljs inte Phenom II cpuer längre så de kan bli svårt fåtag på en specielt en X6.

Mitt tips är helt klart sälj modekortet vänta ett tag satsa på ivy bridge som kommer snart.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tack för råden BaZZe! Du nådde samma slutsatser som jag (tyvärr

Får se hur det blir, har en hög minnen liggande, hittat en Phenom II X6 1100t för ca 1800:-
Tyvärr är inte ett köp av Intel produkter ett alternativ, hjärtat har alltid slagit för AMD vilka tyvärr inte verkar ha värst mycket att komma med för närvarande. Bara att hoppas och se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SmR:

BMF;12079359']Tack för råden BaZZe! Du nådde samma slutsatser som jag (tyvärr

Får se hur det blir, har en hög minnen liggande, hittat en Phenom II X6 1100t för ca 1800:-
Tyvärr är inte ett köp av Intel produkter ett alternativ, hjärtat har alltid slagit för AMD vilka tyvärr inte verkar ha värst mycket att komma med för närvarande. Bara att hoppas och se...

Ska du köpa något i dagens läge och pengar inte är något problem skulle jag inte satsa på försöka fåtag i en phenom II.
Somsagt jag kör både intel och amd vad e problemet att köra båda varför måste man vara en trogen det ena eller andra eller en "fanboy".

Om nu ska bygga en dator tar man väll de som drar minst ström presterar bäst och går överklocka mest just då vilket troligen i sådana fall kommer vara ivy brige.

Dom flesta andra amd fantaster har hoppat över till sb nu när bulldozer blev en flopp och eftersom amd själva säger med deras nya vd i spetsen att dom inte kommer satsa på att kämpa emot intel eller satsa på entusiast marknaden lika hårt längre utan low power apu saker så är det väll as good a time as any att göra en övergång till intel nu än att sitta och förmodligen bli besviken och skulle det vara så att amd faktiskt släpper något kompetent senare är det ju inte svårare än man säljer de man har bytar eller köper en till dator^^

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|