Ska jag köpa Diablo III om?

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa Diablo III om?

Tjenare!
Diablo III kommer ju ut den 15 maj och jag har tänkt köpa det. Men jag har inte spelat Diablo I och II
Tycker ni som har spelat dom att man måste göra det för att fatta storyn? Eller är det bara att köra på med Diablo III

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Medlem

Nja läs lite på wikipedia så får du ett hum om vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

Finns massor av lore, men inget du måste veta för att hänga med i D3.
Kan dock tycka att du ska dra igenom 1 och 2 ändå om du har möjlighet, tar inte många timmar om du bara drar igenom normal för storyn

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Diablo kommer att dö och återuppstå så länge Blizzard vill tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 25benja:

Tjenare!
Diablo III kommer ju ut den 15 maj och jag har tänkt köpa det. Men jag har inte spelat Diablo I och II
Tycker ni som har spelat dom att man måste göra det för att fatta storyn? Eller är det bara att köra på med Diablo III

http://www.youtube.com/watch?v=dcVivUnp4pc&feature=watch_resp...

Jag spelade diablo 2 utan att ha spelat ettan, hängde med väldigt bra i storyn som är helt ok. Köp 3:an.
De gör ju spelet lite öppet kan jag tänka mig så att de flesta som inte spelat de tidigare spelen.
2:an kom -98 och det är ju många ungar nu som aldrig spelat de tidigare spelen exempelvis. De kommer nog köra en liten berättande film i början skulle jag tro om hur det slutade i 2:an.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

det är nog bara att köra. men självklart har man mer dragkraft för D3 om man nu spelat D2. det är upp till en själv med, har lirat diablo 1 enstaka minuter och var inte riktigt mitt spel, medans diablo 2 har jag spelat i alldeles för många timmar....

många som spelar d2 spelar inte för storyn heller utan ja, man ska fort upp i lvl så man skiter i alla side quests. gör bara dom som man får nått bra av. har själv spelat igenom spelet flertal gånger och det tar LÅNG tid. men ska man bara powerlvla en gubbe så kan man ta 1-80 på några timmar

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Hjälpsam

Diablo går i kort ut på Kötta+Loota->Upgrade

Man behöver inte story för att njut av spelet, men kan rekommendera att spendera den närmaste månaden på att dra igenom 1+2 eller i alla fall 2+LoD (expansion) för att få en känsla av spelet.

Många ställen och karaktärer återkommer genom spelen och stora mängder lore att njuta av även om man inte grottar ner sig i allt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

det är nog bara att köra. men självklart har man mer dragkraft för D3 om man nu spelat D2. det är upp till en själv med, har lirat diablo 1 enstaka minuter och var inte riktigt mitt spel, medans diablo 2 har jag spelat i alldeles för många timmar....

många som spelar d2 spelar inte för storyn heller utan ja, man ska fort upp i lvl så man skiter i alla side quests. gör bara dom som man får nått bra av. har själv spelat igenom spelet flertal gånger och det tar LÅNG tid. men ska man bara powerlvla en gubbe så kan man ta 1-80 på några timmar

Nja, det tar lång tid om man ska upp på maxlevel och skaffa bästa gearen som finns.
Ska man bara spela igenom det för storyn e man klar på några timmar

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jag spelade diablo 2 utan att ha spelat ettan, hängde med väldigt bra i storyn som är helt ok. Köp 3:an.
De gör ju spelet lite öppet kan jag tänka mig så att de flesta som inte spelat de tidigare spelen.
2:an kom -98 och det är ju många ungar nu som aldrig spelat de tidigare spelen exempelvis. De kommer nog köra en liten berättande film i början skulle jag tro om hur det slutade i 2:an.

Nja Diablo 2 släpptes i juni 2000

Permalänk

Köp boken: Book of Cain. En väldigt bra bok, texten är lätt förståelig, vackra bilder. Läs den och du är förberedd. Står även om the black soul stone i den. En helt klart köpvärd bok.

Man kan säga att boken börjar hur sactuary skapades till slutet av Diablo 2 spelet. Änglar och demoner tas också upp. Man får även reda på fadern till leah.

Permalänk
Medlem

COW LEVEL! moo mooo moooo. någon ?

Finns lore på internet och böcker. behöver inte lira spelet om du inte vill : )

Permalänk
Medlem

det är lätt värt att nöta igenom dom spelen om du har tid riktigt bra spel.. diablo 1 lan när man var 8! skitkul

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Diablo: djävulen återuppstår och en massa av hans "bröder" och diverse minions och demons skapar djävelskap (*fnitter) på jorden och du är en hjälte som räddar världen från denna ondska.

Det är hela grundkonceptet. Visst finns det mycket detaljer men de är inte absolut nödvändiga, även om de förhöjer spelupplevelsen för den som gillar sånt.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Jag lirade Diablo II för tio år sedan utan att ha lirat 1:an, jag var duktigt förvirrad kan jag säga men allt eftersom man tog sig igenom spelet så förstod man mer, jag tyckter (och tycker) att Diablo II är/var grymt bra även om jag inte lirade 1:an. Nu har jag lirat 1:an med för något år sedan, detta gjorde så att en del saker i 2:an klarnade upp för mig också.

TL;DR: Jag rekommenderar starkt att du lirar 1:an och 2:an först och om inte, läs lore/wiki för annars blir nog allt ganska förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jag spelade diablo 2 utan att ha spelat ettan, hängde med väldigt bra i storyn som är helt ok. Köp 3:an.
De gör ju spelet lite öppet kan jag tänka mig så att de flesta som inte spelat de tidigare spelen.
2:an kom -98 och det är ju många ungar nu som aldrig spelat de tidigare spelen exempelvis. De kommer nog köra en liten berättande film i början skulle jag tro om hur det slutade i 2:an.

Diablo 2 kom ut 2000, kollade tom mina originalskivor från år 2000.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Jag tror man gillar D3 bättre om man inte spelat D1 och D2.

Det är ungefär samma scenario som att om man spelat TES:Morrowind så känns TES:Skyrim som en nerdummad konsolport. Har man aldrig spelat Morrowind så verkar Skyrim hur coolt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Jag tror man gillar D3 bättre om man inte spelat D1 och D2.

Det är ungefär samma scenario som att om man spelat TES:Morrowind så känns TES:Skyrim som en nerdummad konsolport. Har man aldrig spelat Morrowind så verkar Skyrim hur coolt som helst.

Där håller jag nog inte med dig. Många nostalgi spelare från D1/D2 är såklart riktigt taggade på D3. Så jag förstår inte hur någon annan som aldrig hört talas om diablo serien sedan tidigare kommer tycka om det mer? För mig är det ganska uppenbart att folk som är insatta i storyn och kan en massa lore om diablo, kommer tycka om spelet mer.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Diablo 2 kom ut 2000, kollade tom mina originalskivor från år 2000.

Din besserwisser!
du förstår i alla fall vad jag menar annars är det illa!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Jag tror man gillar D3 bättre om man inte spelat D1 och D2.

Det är ungefär samma scenario som att om man spelat TES:Morrowind så känns TES:Skyrim som en nerdummad konsolport. Har man aldrig spelat Morrowind så verkar Skyrim hur coolt som helst.

Jag tycker skyrim var riktigt bra och har spelat hundratals timmar morrowind. Oblivion spelade jag inte lika mycket dock.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Skulle köpa det även om jag inte spelat d1/d2.
Fan spelat d2 sen release och visste knappt något om loren före jag köpte "Book of Cain".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Storyn är otroligt simpel.

Det finns några få filmsnuttar på några minuter, se dem på youtube eller något.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS

Permalänk
Avstängd

Du kan utan problem köpa diablo3 utan att ha spelat 1an och 2an. Visst missar du lite grann, men ingenting som är direkt så att du inte skulle njuta av diablo3 på så vis du missar lite grann av Lore'n men thats about it.
Har du vänner som spelat 1an och 2an kan dom säkert förklara för dig, det räcker så

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Storyn är ganska meh ändå. Man spelar för loot-samlandet.
Diablo är spelet som startade trenden med prefix och suffix å en jävla massa stats på items. Ngt sånt fanns inte innan diablo.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.