Radeon 6950 jätte varmt helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Radeon 6950 jätte varmt helt plötsligt

Hej,

Har haft mitt 6950 i 1-1.5 år och det har alltid legat på runt 65-70c i load med fläkten på 50% och efter att jag inte kollat temperaturerna på 1-2 månader(har inte orkat installera MSI afterburner eller liknande) så såg jag igår när jag spelade att kortet låg på 104c(fläkten var dock på 25% då). Det har aldrig varit så varmt innan. Köpte tryckluft och blåste rent kortet och resten av datorn men kortet går ändå upp till runt 95c när jag kör Furmark.

Någon som har en aning vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxmix:

Hej,

Har haft mitt 6950 i 1-1.5 år och det har alltid legat på runt 65-70c i load med fläkten på 50% och efter att jag inte kollat temperaturerna på 1-2 månader(har inte orkat installera MSI afterburner eller liknande) så såg jag igår när jag spelade att kortet låg på 104c(fläkten var dock på 25% då). Det har aldrig varit så varmt innan. Köpte tryckluft och blåste rent kortet och resten av datorn men kortet går ändå upp till runt 95c när jag kör Furmark.

Någon som har en aning vad problemet kan vara?

Om fläkthastigheten ligger på 25% är det inte så konstigt.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Om fläkthastigheten ligger på 25% är det inte så konstigt.

Den ligger på 95c med fläkten på 50%, innan låg den på runt 65-70 max i Furmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxmix:

Den ligger på 95c med fläkten på 50%, innan låg den på runt 65-70 max i Furmark.

Ångkammaren kanske har förlorat kontakt med GPU:n?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Ångkammaren kanske har förlorat kontakt med GPU:n?

Vad gör jag då? Ska jag höra av mig till Inet som jag köpte det av? Har fortfarande garanti kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxmix:

Vad gör jag då? Ska jag höra av mig till Inet som jag köpte det av? Har fortfarande garanti kvar.

Du kan ju skruva åt den. Men för att komma åt den måste du ta bort "skalet" och då ryker garantin. Eller så kontaktar du Inet och ber dem att kolla på det, det rekomenderar jag. Fast det kommer nog ta ett litet tag. Men better safe then sorry.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Det är la skumt, alla 6970 jag hade hamnade på 95c (med lite oc) i furmark med betydligt högre fläkthastighet, svårt att tänka mig att 6950 ska hamna speciellt lägre. Sedan är det inte alls rekommenderat att tvinga fläkthastigheten, som du kanske märkte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är la skumt, alla 6970 jag hade hamnade på 95c (med lite oc) i furmark med betydligt högre fläkthastighet, svårt att tänka mig att 6950 ska hamna speciellt lägre. Sedan är det inte alls rekommenderat att tvinga fläkthastigheten, som du kanske märkte nu.

Men jag tvingar den till 50 eftersom om jag lägger den på automatisk så ligger den på 25-30 även om kortet går över 100c.

Ska testa att spela lite sen, har inte gjort den sen jag blåste rent kortet.

Permalänk

Jag kapar tråden lite. Jag har ett 560 TI med liknande problem, Memory tempen går upp mot en 95-98 grader bara jag spelar lite, vad kan vara problemet?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.