Akta er för "stöttåliga" produkter!

Permalänk

Hej Ackelind,
Jag tror nog att det kan ha blivit ett litet missförstånd här.
Våra kundservice medarbetare måste informera om ev. kostnader för felsökning och liknande vid reklamation av varor, med det sagt så ska varken vi eller serviceverkstan lämna några definitiva utlåtanden om huruvida du kommer att få stå för någon av dessa kostnader innan varan faktiskt undersökts av serviceverkstan.

Hur som haver, kameran i det här fallet skall vara stöttålig och skidbacks-säker så är det som du säger, att den gått sönder av ditt fall i backen så kommer du inte få stå för reparation/utbyte. Detta då yttre åverkan syftar till åverkan utanför varans tilltänkta användningsområde. Om det där emot visar sig att den är totaldemolerad efter att ha blivit överkörd av ett fordon, eller ex.vis fylld med sand så är historien en annan. Men vi behöver som sagt skicka in den till en serviceverkstad för att göra den bedömningen.

Men gör som så att du skicka ditt ordern/ärendenr till mig via PM så ska jag se till att vi kikar en gång extra på ditt ärende.

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har kvar nått bevis på att den marknadsförts specifikt som stöttsäker så hade jag kontaktat konsumentverket.

Det faller in under fel på varan under konsumentköplag (1990:932) §19, sen kan ju ARN fälla företaget för vilseledande marknadsföring enligt Marknadsföringslag (2008:486).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustin Home:

Hej Ackelind,
Jag tror nog att det kan ha blivit ett litet missförstånd här.
Våra kundservice medarbetare måste informera om ev. kostnader för felsökning och liknande vid reklamation av varor, med det sagt så ska varken vi eller serviceverkstan lämna några definitiva utlåtanden om huruvida du kommer att få stå för någon av dessa kostnader innan varan faktiskt undersökts av serviceverkstan.

Hur som haver, kameran i det här fallet skall vara stöttålig och skidbacks-säker så är det som du säger, att den gått sönder av ditt fall i backen så kommer du inte få stå för reparation/utbyte. Detta då yttre åverkan syftar till åverkan utanför varans tilltänkta användningsområde. Om det där emot visar sig att den är totaldemolerad efter att ha blivit överkörd av ett fordon, eller ex.vis fylld med sand så är historien en annan. Men vi behöver som sagt skicka in den till en serviceverkstad för att göra den bedömningen.

Men gör som så att du skicka ditt ordern/ärendenr till mig via PM så ska jag se till att vi kikar en gång extra på ditt ärende.

Det är missförstånd som tyvärr med DustinHome har blivit vanligare och vanligare, enligt min erfarenhet. Någon borde se över er Customer Support-avdelning samt utbildning som medarbetarna får genomgå i kundhantering. Självklart måste man informera kunderna om eventuella kostnader vid reklamationer, men enligt min erfarenhet så har dustinhome's medarbetare helt och hållet tappat sin fingertoppskänsla vad gäller kundhanteringen vid reklamations och garantiförfrågningar. Läser du i tråden så är det inte företagskunder som beställt i det här fallet, som kan sina rättigheter, utan en privatkund som (enligt utsago, och i alla försäljningsbranscher måste man ju lita på kunden tills motsatsen är bevisad) som tappat en s.k. "stötsäker" kamera i ett solklart reklamationsfall (på papper).

Medarbetaren som besvarade hans förfrågan borde i det här fallet inte ens refererat till Panasonic. Jag förstår inte varför någon av era medarbetare tillåts göra det - det är ert ansvar eftersom ni säljer produkterna. Om Panasonic behöver kontaktas ska ni göra det, inte kunden. Att skjuta över sådant ansvar på privatkunder/kunder är ett exempel på väldigt dålig kundhantering - om det inte är så att Panasonic erbjuder ytterligare garanti utöver den som ni gör där tillverkarens garanti gäller längre än vad eran gör (och er garanti löpt ut).

Nu kan jag bara solklart uttrycka mig om mina egna garantifall de senaste åren - inklusive ett moderkort med komponentfel och ett grafikkort med kylningsfel. I båda fallen fick jag samma bemötande som trådskaparen (trots att komponenterna var nya), varpå jag snabbt ringde upp och påminde dem om vilka regler/normer vi har i Sverige. Det är riktigt irriterande att se en tidigare bra butik som Dustinhome/Dustin förmultna på det här viset. Förstår inte er ledning att en kvalitativ kundsupport är en av huvudkomponenterna - förutom prissättning - som avgör om en elektronikbutik är framgångsrik eller ej? Det argumentet att privatkunder spelar större roll än företagskunder rimmar också ganska falskt i mina öron - privatkunder är ofta också företagskunder, eller har på något sätt relation till företagssektorn. Förlorar ni förtroendet inom ett av dessa områden så kommer det inte dröja länge innan det andra området faller efter.

Skärpning!

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Janav:

Det är missförstånd som tyvärr med DustinHome har blivit vanligare och vanligare, enligt min erfarenhet. Någon borde se över er Customer Support-avdelning samt utbildning som medarbetarna får genomgå i kundhantering. Självklart måste man informera kunderna om eventuella kostnader vid reklamationer, men enligt min erfarenhet så har dustinhome's medarbetare helt och hållet tappat sin fingertoppskänsla vad gäller kundhanteringen vid reklamations och garantiförfrågningar. Läser du i tråden så är det inte företagskunder som beställt i det här fallet, som kan sina rättigheter, utan en privatkund som (enligt utsago, och i alla försäljningsbranscher måste man ju lita på kunden tills motsatsen är bevisad) som tappat en s.k. "stötsäker" kamera i ett solklart reklamationsfall (på papper).

Medarbetaren som besvarade hans förfrågan borde i det här fallet inte ens refererat till Panasonic. Jag förstår inte varför någon av era medarbetare tillåts göra det - det är ert ansvar eftersom ni säljer produkterna. Om Panasonic behöver kontaktas ska ni göra det, inte kunden. Att skjuta över sådant ansvar på privatkunder/kunder är ett exempel på väldigt dålig kundhantering - om det inte är så att Panasonic erbjuder ytterligare garanti utöver den som ni gör där tillverkarens garanti gäller längre än vad eran gör (och er garanti löpt ut).

Nu kan jag bara solklart uttrycka mig om mina egna garantifall de senaste åren - inklusive ett moderkort med komponentfel och ett grafikkort med kylningsfel. I båda fallen fick jag samma bemötande som trådskaparen (trots att komponenterna var nya), varpå jag snabbt ringde upp och påminde dem om vilka regler/lagstiftning vi har i Sverige. Det är riktigt irriterande att se en tidigare bra butik som Dustinhome/Dustin förmultna på det här viset. Förstår inte er ledning att en kvalitativ kundsupport är en av huvudkomponenterna - förutom prissättning - som avgör om en elektronikbutik är framgångsrik eller ej? Det argumentet att privatkunder spelar större roll än företagskunder rimmar också ganska falskt i mina öron - privatkunder är ofta också företagskunder, eller har på något sätt relation till företagssektorn. Förlorar ni förtroendet inom ett av dessa områden så kommer det inte dröja länge innan det andra området faller efter.

Skärpning!

Hej Janav!

Du är välkommen till mig när du vill så ska du få se en annan sida av myntet och hur det fungerar här hos oss

Vi har nog inte så olika syn på det här som du kanske tror. Däremot så är det förmodligen så att vi blandar ihop en del saker här.
Vi tar emot pall/vagnsvis/lastbilsvis med service varje dag alternativt löser det direkt via tillverkarens försorg så det är inte alls på det sättet att vi inte tar ansvar.

Garantin utgår alltid från tillverkaren så den skiljer sig inte från våran däremot så är det oftare så att vi nästan alltid står för reparationerna själva efter ett år då
många tillverkare inte ger mer än ett års garanti medans vi erbjuder 3 år till privatkunder (förutsatt att man själv inte är vållande till yttre åverkan).

Ibland kan vi inte alternativt kunden läsa ut om produkten är trasig eller om det helt enkelt är en inställning, drivrutin eller annat som behövs.
I det läget behöver vi utreda det innan den skickas på service och då har vi bra lösningar för hur man gör detta.
Dem allra flesta kunder som kontaktar oss är mycket nöjda med denna hantering, vem skulle du själv vilja diskutera ditt motorproblem på din bil, en säljare eller en bilmekaniker?

Visst vi kan ta in allt utan att ifrågasätta något överhuvudtaget, men minst en 3:e del kommer inte att vara trasigt av det vi får in. Vårt mål är inte att tjäna pengar på att debitera
kunder test avgifter eller frakt och felsökningsavgifter från tekniker, det är ingen vinning i det för oss och både vi och kunden får sämre service.

När vi köper produkter så ser vi till i våra avtal att få support på respektive produkt och det är detta som många blandar ihop med service.

Nu är det helt frivilligt och inte ens krav (enligt lag) på att ge support till våra kunder men vi tycker att dem är värda det för att minska eventuella besvär.
Jag förstår att det kan se ut som att vi ”inte tar ansvar” men vi hanterar över 600 reklamationer dagligen och dem allra flesta gör vi nöjda ÄVEN om det alltid är tråkigt när något krånglar.

Ackelind är givetvis besviken och det hade givetvis jag också varit med tanke på lovorden om kameran men när något går snett så löser vi det i stort sätt alla fall.
Det är ytterst få fall som vi nekar och då gör vi det på mycket goda grunder är det ett tveksamt så friar vi hellre än att fälla men det finns gränser och sunt förnuft.

Precis som min kollega Andrew skrev så är den överkörd av ett fordon eller full med sand så är det en annan sak. Vi måste dock informera om dessa kostnader det är vi skyldiga till.

Vi kommer aldrig att tvinga någon kund till något oavsett lagar eller försäljningsvillkor, det vi kan göra är att hjälpa till på bästa sätt då vi tror att vi är duktiga på detta genom vår erfarenhet sen många år.
Vi gör fel ibland och det gör kunder också och det är här vi måste försöka hjälpas åt, det finns ingen som sitter på vår kundservice som vill våra kunder något ont för då kommer vi inte få några kunder kvar till slut.

Med vänliga hälsningar
Stefan Langheden (kundombudsman)

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustin Home:

*text*
Med vänliga hälsningar
Stefan Langheden (kundombudsman)

Hejsan Stefan!

Tack för ett utförligt svar.

Tyvärr kvarstår viss problematik. Det är inte så att jag inte förstår sitsen ni är i - jag arbetar själv på en organisation där jag överser personal som hanterar x antal ordrar om dagen. Dock handlar det om hundratals, inte tusentals. Jag vet faktiskt inte hur vi skulle hantera en sådan ordervolym, och den reklamationsvolym som följer med ordervolymen. Däremot...

För ett antal år sedan kunde man utan problem ringa/maila dustin angående ett reklamationsärende/garantiärende och direkt få en frankerad returlapp skickad på posten. Så fort det var något fel - bara att skicka in och Dustin skötte resten. Så var det förut. Idag är det något som har förändrats - detta speglas i den respons ni får på communities som här och andra forum. Även jag har fått erfara att jag vid garanti/reklamationsförfrågan får svaret "Kontakta tillverkaren", som trådskaparen här själv beskriver. Det faktum att man får en helt annan respons om man försöker igen, ringer upp eller omformulerar visar att det antingen finns lite oklara riktlinjer eller att er supportpersonal har instruktionerna att först "be kunden att kontakta tillverkaren".

För mig är detta ohållbart. Köper jag en produkt av en återförsäljare så är det återförsäljaren som ska föra dialog med tillverkaren om någonting händer. Det är samma sak hos oss - vi säljer inte en köksmixer för 7000 till en kund och ber denne kontakta tillverkaren om något går sönder. Om det är så att den ska lagas, så sköter vi denna dialog. Jämförelsen med bilmekaniker och säljare tycker jag inte är helt passande. Som kund är jag "okänd person XYZ" som kontaktar det gigantiska företaget "MSI/Gigabyte/ASUS", medan ni som återförsäljare har en starkare position och troligtvis får en bättre respons. Dessutom ingår det i god service att sköta ärenden på så sätt istället för att skjuta över allt ansvaret på kunden så fort debiteringen av kundens kreditkort har godkänts.

Nu är inte jag en kund som går till överdrift för småsaker och småproblem. Jag vet att om jag frågar, ringer och ligger på så kommer jag till slut att få tag på någon servicevänlig person på företaget som hjälper mig. Det är däremot väldigt ledsamt att jag ska behöva göra detta för att få samma service som man vanligtvis (om man läser runt lite grann) får från början på andra företag. Ni kommer däremot inte att förlora mig som kund i första taget :). Det tar en tid för mig att bryta vanor.

Det jag vill fokusera på här är alltså inte ärendet i fråga specifikt, utan hur ni,hur era medarbetare på supportavdelningen, hanterar kunder i största allmänhet - något som verkar förändrats de senaste åren.

Att be kunder att "Kontakta mig" är väldigt respektabelt, och för sådant initiativtagande kan jag själv applådera - det är alltid trevligt. Men det bästa eldprovet för att se hur ett företag faktiskt arbetar är att komma som en okänd, liten privatkund och be om hjälp med sin order - som exempelvis trådskaparen här har gjort.

Responsen man på senare år har fått av Dustin är där tyvärr inte särskilt lovande eller serviceinriktad. Detta är helt enkelt synd.

Tack för att ni tog er tid att svara!

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Inte för att det hjälper dig men tänkte tipsa om en tålig kamera som jag är nöjd med.

Jag hade också först tänkt slå till på en Panasonic FT3. Jag reagerade dock direkt på att glaset framför linsen inte hade något skydd och att det säkert inte skulle krävas så mycket för att ha sönder eller repa det. Köpte en Sony DMC-TX10 istället, som har en framsida i metall som täcker lins, blixt och ljusmätare när kameran inte används. Den har varit med om en hel del, dykning, sandbad, tapp i asfalt och lite andra äventyr. Utseendemässigt så är den inte i nyskick längre. Men den fungerar bra. Satte på ett skärmskydd direkt för av någon anledning är inte skärmen speciellt reptålig.
Köpte till en försäkring på Elgiganten samtidigt som ska täcka "allt", just för att jag visste att den skulle utsättas för lite ovarsam behandling.

Permalänk
Skrivet av Copperflame:

Inte för att det hjälper dig men tänkte tipsa om en tålig kamera som jag är nöjd med.

Jag hade också först tänkt slå till på en Panasonic FT3. Jag reagerade dock direkt på att glaset framför linsen inte hade något skydd och att det säkert inte skulle krävas så mycket för att ha sönder eller repa det. Köpte en Sony DMC-TX10 istället, som har en framsida i metall som täcker lins, blixt och ljusmätare när kameran inte används. Den har varit med om en hel del, dykning, sandbad, tapp i asfalt och lite andra äventyr. Utseendemässigt så är den inte i nyskick längre. Men den fungerar bra. Satte på ett skärmskydd direkt för av någon anledning är inte skärmen speciellt reptålig.
Köpte till en försäkring på Elgiganten samtidigt som ska täcka "allt", just för att jag visste att den skulle utsättas för lite ovarsam behandling.

Annars skaffar man en drulleförsäkring som täcker allt i hemmet (nästan allt i alla fall). Skulle aldrig skaffa en försäkring på ett sånt ställe.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Annars skaffar man en drulleförsäkring som täcker allt i hemmet (nästan allt i alla fall). Skulle aldrig skaffa en försäkring på ett sånt ställe.

Jag skaffade rätt nyligt en drulleförsäkring till mitt hem. Problemet med den är ju den höga självrisken, brukar ligga på 1000-1500kr. De flesta objekt som kan utsättas för "drullerier" eller vad man ska kalla det, är ju saker som inte har ett allt för högt nypris. Det skulle vara min mobiltelefon, mina glasögon, min kamera och kanske min netbook. De dyrare sakerna jag har, är ju t.ex. min dator, min tv och min säng, men de är ju inte objekt som drabbas av sådant! Det gör att om jag utnyttjar självrisken, så ersätts jag med kanske några hundralappar på sin höjd, för något som haft ett nypris på 3-5000kr. Hur man gör är man alltid förlorare i slutändan.

Skrivet av Dustin Home:

Hej Ackelind,
Jag tror nog att det kan ha blivit ett litet missförstånd här.
Våra kundservice medarbetare måste informera om ev. kostnader för felsökning och liknande vid reklamation av varor, med det sagt så ska varken vi eller serviceverkstan lämna några definitiva utlåtanden om huruvida du kommer att få stå för någon av dessa kostnader innan varan faktiskt undersökts av serviceverkstan.

Hur som haver, kameran i det här fallet skall vara stöttålig och skidbacks-säker så är det som du säger, att den gått sönder av ditt fall i backen så kommer du inte få stå för reparation/utbyte. Detta då yttre åverkan syftar till åverkan utanför varans tilltänkta användningsområde. Om det där emot visar sig att den är totaldemolerad efter att ha blivit överkörd av ett fordon, eller ex.vis fylld med sand så är historien en annan. Men vi behöver som sagt skicka in den till en serviceverkstad för att göra den bedömningen.

Men gör som så att du skicka ditt ordern/ärendenr till mig via PM så ska jag se till att vi kikar en gång extra på ditt ärende.

Jag ska skicka mitt ordernummer till Er i PM så kan vi ta diskussionen där. Det som gjorde mig mest negativt inställd från början, det var att jag direkt fick svaret att det gällde yttre åverkan (duh!) och att de då normalt inte utfärdade någon reklamationsrätt. Dessutom var jag själv tvungen att ta reda på vilket servicecenter som Panasonic i sverige sammarbetar med (råkar vara Skövde Radio & TV Service AB aka. Assist), via den norsktalande panasonicsupporten. Dessa uppgifter (adress och allt till servicecentret) skulle jag sen tydligen uppge till supportpersonalen på DustinHome. Någonstans där brast mitt tålamod, har ändå inte tid att lägga ned flera timmar på sådant när man har en akutmottagning att sköta samtidigt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Skrivet av Ackelind:

Jag skaffade rätt nyligt en drulleförsäkring till mitt hem. Problemet med den är ju den höga självrisken, brukar ligga på 1000-1500kr. De flesta objekt som kan utsättas för "drullerier" eller vad man ska kalla det, är ju saker som inte har ett allt för högt nypris. Det skulle vara min mobiltelefon, mina glasögon, min kamera och kanske min netbook. De dyrare sakerna jag har, är ju t.ex. min dator, min tv och min säng, men de är ju inte objekt som drabbas av sådant! Det gör att om jag utnyttjar självrisken, så ersätts jag med kanske några hundralappar på sin höjd, för något som haft ett nypris på 3-5000kr. Hur man gör är man alltid förlorare i slutändan.

Jag ska skicka mitt ordernummer till Er i PM så kan vi ta diskussionen där. Det som gjorde mig mest negativt inställd från början, det var att jag direkt fick svaret att det gällde yttre åverkan (duh!) och att de då normalt inte utfärdade någon reklamationsrätt. Dessutom var jag själv tvungen att ta reda på vilket servicecenter som Panasonic i sverige sammarbetar med (råkar vara Skövde Radio & TV Service AB aka. Assist), via den norsktalande panasonicsupporten. Dessa uppgifter (adress och allt till servicecentret) skulle jag sen tydligen uppge till supportpersonalen på DustinHome. Någonstans där brast mitt tålamod, har ändå inte tid att lägga ned flera timmar på sådant när man har en akutmottagning att sköta samtidigt.

I för sig. Men en sån försäkring gäller bara en produkt och tänk om man har TV, tvättmaskin och kamera osv blir det rätt dyrt (bara en TV för 5 k kostar 1,2k i försäkring).

Så hellre hopklumpat då. Sen går det ju att sänka självrisken (om dom inte har ändrat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I för sig. Men en sån försäkring gäller bara en produkt och tänk om man har TV, tvättmaskin och kamera osv blir det rätt dyrt (bara en TV för 5 k kostar 1,2k i försäkring).

Så hellre hopklumpat då. Sen går det ju att sänka självrisken (om dom inte har ändrat).

Jag pratar om min generella drulleförsäkring nu som jag har via hemförsäkringen, något annat är ju helt befängt! Det som är absolut vidrigt är när försäljare försöker kränga försäkringar på ens TV.

Om min tv går sönder, då lovar jag att jag kommer att sända den som garantiärende, eftersom om en tv går sönder inom något år, då är det något fel. Det är ytterst sällan att en tv skulle utsättas för något sådant som yttre åverkan, så vidare man inte har offensiva småbarn eller polare som tappar vettet av alkohol.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

TS: Hade du något annat i fickan tillsammans med kameran, typ nycklar eller så?
Då kan jag garantera dig att det är de som är boven i dramat, då de har kommit emot glaset när du ramlat. Jag kan garantera dig om att kameran uppfyller alla påstående utan problem, men det står inget om hur tåligt glaset som sitter framför linsen är. Det är ju mest där för att täta kameran för vatten och damm och har inget med själva stöttåliga att göra. För hur kan ett glas som sitter infällt i kameran gå sönder när du tappar den i ett betonggolv då själva kamerakroppen är designad för att ta upp smällen och skydda glaset. Det måste finnas något som sticker upp för att kunna nudda glaset...

Permalänk
Skrivet av Ackelind:

Jag pratar om min generella drulleförsäkring nu som jag har via hemförsäkringen, något annat är ju helt befängt! Det som är absolut vidrigt är när försäljare försöker kränga försäkringar på ens TV.

Om min tv går sönder, då lovar jag att jag kommer att sända den som garantiärende, eftersom om en tv går sönder inom något år, då är det något fel. Det är ytterst sällan att en tv skulle utsättas för något sådant som yttre åverkan, så vidare man inte har offensiva småbarn eller polare som tappar vettet av alkohol.

Ja kan man inte ändra den så man betalar mer och får sänkt självrisk?

Hur som så ja det är befängt skulle få "ett extra år" garanti (man vet ju hur det går när man försöker göra det).

Tog bara tv:en som exempel för jag vet hur dyr den var för en "försäkring". Bättre hade varit att nämna mobiler och liknande:) Vet när dom försökte lura på mig en 3 månaders drulle (inte fan betalar jag för nått som jag vet varken funkar eller kommer behöva):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

dessutom är det oftast speciella vinklar de testar på T ex direkt ner mot kamerahuset och inte mot linsen som är stöttåligt

Sant, fast poängen kvarstår fortfarande; Försäljaren kan säga vad som helst om stöttålighet utan att det ger någon extra säkerhet om det inte skulle stämma

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

TS: Hade du något annat i fickan tillsammans med kameran, typ nycklar eller så?
Då kan jag garantera dig att det är de som är boven i dramat, då de har kommit emot glaset när du ramlat. Jag kan garantera dig om att kameran uppfyller alla påstående utan problem, men det står inget om hur tåligt glaset som sitter framför linsen är. Det är ju mest där för att täta kameran för vatten och damm och har inget med själva stöttåliga att göra. För hur kan ett glas som sitter infällt i kameran gå sönder när du tappar den i ett betonggolv då själva kamerakroppen är designad för att ta upp smällen och skydda glaset. Det måste finnas något som sticker upp för att kunna nudda glaset...

Jepp det hade jag. Jag hade en tändsticksask. Den var oskadd. Utöver detta hade jag också ett par solglasögon i ett glasögonfodral, samt min iPhone helt oskyddad.

Något har garanterat kommit åt glaset, det är jag också övertygad om, annars skulle det ju knappast ha gått sönder. Kan vara att jag typ klämt låret mot magen och tryckt kameran mot någon knapp i jackan eller så. Men att den gått sönder av något så obetydligt, det betyder ju att tillverkarens påståenden om att det ska vara en bra kamera i skidbacken och att den ska hålla för fall, är helt tagna ur luften. En kedja är ju aldrig starkare än sin svagaste länk, då kanske de borde ha satt dit ett tåligare glas.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Det bästa man kan göra är att skriva direkt till någon företags VD eller chef. Någon med stor makt i företaget. Sen ska du nog se till att det händer nått. Skriv både till Dustin och företaget du köpte den av...
Man får vara lite jävlig, försök att ta reda på VD namnet och sök på Eniro. Skit i om det är privat, säg som det är. Då tar dem det till sej!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det bästa man kan göra är att skriva direkt till någon företags VD eller chef. Någon med stor makt i företaget. Sen ska du nog se till att det händer nått. Skriv både till Dustin och företaget du köpte den av...
Man får vara lite jävlig, försök att ta reda på VD namnet och sök på Eniro. Skit i om det är privat, säg som det är. Då tar dem det till sej!

Helt fel. VD har oftast minst att säga till om i stora företag.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Stöttålig/Reptålig/Vattentät osv. Dessa ord ska man alltid ta med en nypa salt. Tillverkare gör ju allt för att sälja sina produkter och ibland så skriver de mer än de kan hålla.

Permalänk

Du kanske borde ljugit då du talade med Panasonic, och sagt att den gick sönder av 1,9 meters fall ned i betong.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vänta bara, snart börjar tillverkarna sälja "oförstörbara Iphones" eller något liknande.

Självklart så kommer de fortfarande att gå sönder efter ett halvmetersfall ner från nattduksbordet till mattan på golvet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Gopro är en väldigt bra kamera samt sjukt tålig!
Så om man ska ha en kamera när man ska åka skidor eller liknande så ska man använda en Gopro om man vill ha nånting som tål smällar

Permalänk
Skrivet av omg296:

Jag tycker att Gopro är en väldigt bra kamera samt sjukt tålig!
Så om man ska ha en kamera när man ska åka skidor eller liknande så ska man använda en Gopro om man vill ha nånting som tål smällar

Eller så kan man bara ta ett par skärmdumpar på skidbacken från google map's, det ger ju ungefär samma stillbildskvalitet som en GoPro.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaso:

Stöttålig/Reptålig/Vattentät osv. Dessa ord ska man alltid ta med en nypa salt. Tillverkare gör ju allt för att sälja sina produkter och ibland så skriver de mer än de kan hålla.

Faktum kvarstår. Säljare har ett ansvar.
Lever inte produkten upp till vad som lovas så är det bara att stå på sig. Annars kommer den avsiktliga vilseledningen fortsätta.

Vilseledande reklam
"En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats." - Marknadsföringslagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Eller så kan man bara ta ett par skärmdumpar på skidbacken från google map's, det ger ju ungefär samma stillbildskvalitet som en GoPro.

srrry menade att om han skulle vilja filma när han är i backen utan att behöva vara orolig för att den ska gå sönder..

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Annars skaffar man en drulleförsäkring som täcker allt i hemmet (nästan allt i alla fall). Skulle aldrig skaffa en försäkring på ett sånt ställe.

Om man säger att den skulle gå sönder efter två år och jag ska ta det på hemförsäkringens drulle, då är det först värdeminskning med 50 % på det aktuella nypriset, säg att kameran kostar max 2000 kr efter två år, den kostade 3300 kr i inköp. Dvs. jag får 1000 kr, men självrisken är på 1500 kr. Värdelöst.

Jag brukar i princip aldrig teckna separata produktförsäkringar, men jag tycker lätt att det var värt 749 kr för att tryggt kunna använda den som äventyrskamera och utsätta den för en del våld, och samtidigt veta att om den går sönder så får jag en ny utan att betala en krona. I tre år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Faktum kvarstår. Säljare har ett ansvar.
Lever inte produkten upp till vad som lovas så är det bara att stå på sig. Annars kommer den avsiktliga vilseledningen fortsätta.

Vilseledande reklam
"En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats." - Marknadsföringslagen

Absolut, men har ju själv ett ansvar att tänka till lite, oavsett marknadsföringslagen. Marknadsföringslagen finns där för att skydda dig som konsument, men man kan inte alltid luta sig mot det.

Lovar ett företag något, så måste man ju som en konsument inse att det inte kanske stämmer till 100%. Ett exempel är batteritider för bärbara datorer, bredbandshastighet. Det finns alltid orsaker till varför batteritiden inte är som utlovat eller bredbandshastigheter inte uppnår det utlovade. Eller skärmar som lovas att dessa kommer vara helt repfria.

Det kallas sunt förnuft, som jag tycker att folk borde använda sig mer av.

Permalänk
Skrivet av Copperflame:

Om man säger att den skulle gå sönder efter två år och jag ska ta det på hemförsäkringens drulle, då är det först värdeminskning med 50 % på det aktuella nypriset, säg att kameran kostar max 2000 kr efter två år, den kostade 3300 kr i inköp. Dvs. jag får 1000 kr, men självrisken är på 1500 kr. Värdelöst.

Jag brukar i princip aldrig teckna separata produktförsäkringar, men jag tycker lätt att det var värt 749 kr för att tryggt kunna använda den som äventyrskamera och utsätta den för en del våld, och samtidigt veta att om den går sönder så får jag en ny utan att betala en krona. I tre år!

Jo, självklart. Men jag som konsument ska egentligen inte behöva betala extra försäkring förutom det som kommer årligen. Vist en produkt är väll inget, men om man köper flera blir det dyrt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaso:

Absolut, men har ju själv ett ansvar att tänka till lite, oavsett marknadsföringslagen. Marknadsföringslagen finns där för att skydda dig som konsument, men man kan inte alltid luta sig mot det.

Lovar ett företag något, så måste man ju som en konsument inse att det inte kanske stämmer till 100%. Ett exempel är batteritider för bärbara datorer, bredbandshastighet. Det finns alltid orsaker till varför batteritiden inte är som utlovat eller bredbandshastigheter inte uppnår det utlovade. Eller skärmar som lovas att dessa kommer vara helt repfria.

Det kallas sunt förnuft, som jag tycker att folk borde använda sig mer av.

du måste skämta? ... det var nog det dummaste jag hört på länge ... du kanske skulle använda ditt "sunda förnuft" och fundera lite över vad som skulle hända om det var praxis ... att tillåta att företag ljuger, för att sedan lägga på konsumenten att använda sitt "sunda förnuft" för att avgöra vad som är korrekt eller inte .. det verkar ju inte speciellt rättssäkert ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Jaso:

Absolut, men har ju själv ett ansvar att tänka till lite, oavsett marknadsföringslagen. Marknadsföringslagen finns där för att skydda dig som konsument, men man kan inte alltid luta sig mot det.

Lovar ett företag något, så måste man ju som en konsument inse att det inte kanske stämmer till 100%. Ett exempel är batteritider för bärbara datorer, bredbandshastighet. Det finns alltid orsaker till varför batteritiden inte är som utlovat eller bredbandshastigheter inte uppnår det utlovade. Eller skärmar som lovas att dessa kommer vara helt repfria.

Det kallas sunt förnuft, som jag tycker att folk borde använda sig mer av.

Jag finner inte riktigt ord för att kommentera detta, men tydligen är det på tiden att sweclockers även inför en "ogilla"-funktion.

Om du skulle köpa en processor som påstås vara på 3,4GHz, och sedan skulle visa sig ligga på 2,0GHz, säger ditt "sunda" förnuft då att det ju egentligen är som det borde?

Köper du en bredbandstjänst som garanterar en viss hastighet och inte lever upp till den, då har du all rätt och möjlighet i världen till att säga upp det avtalet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Om alla som påstår att företaget ljuger kunde kolla produktbeskrivningen först, så står det tydligt vad kameran är gjord för att klara
Att kalla den stöttålig är helt rätt, kameran tåler ett fall som vilken systemkamera som helst skulle gå itu av. Står inget om skjuvning, knäckning och liknande som kan uppstå om man ramlar på sin kamera.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Jag kan ändå hålla med om att det handlar om att man måste ha lite sunt förnuft. Jag säger absolut inte att TS har varit oförsiktig med sin kamera, men det står ju ganska tydligt vad kameran klarar. Den är vattentät till 12 meter, frostsäker till -10 grader och stötsäker 2 m.

Stöten den utsätts för om den tappas i betong från 2 meter är ju inte ens jämförbart med det tryck som glaset utsätts för om tyngden från en kropp (dessutom i rörelse) koncentreras till en yta på ca 1 x 1 cm. Nu var det väl ren och skär otur att kameran och linsen fick ta smällen, men det är ju ändå absolut ingenting som kameran borde klara enligt den produktbeskrivningen.

Sunt förnuft:
Vad händer om jag lägger kameran på backen och ställer mig på den? Den går förmodligen sönder av trycket.
Varför skulle den inte gå sönder om jag har den i fickan och ramlar på den med samma kroppstyngd?

Trots det så tål den ju att tappas, den tål vatten och snö och är frostsäker så jag tycker ändå att man kan marknadsföra den som en bra kamera i skidbacken (jämfört med andra kameror).