Inkomstdeklaration 2012 - Få eller betala tillbaka?

Permalänk

Cirka 20k tillbaka, brukar bli ungefär samma varje år. Avdrag för 12k i pension och sedan 35k i milersättning.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Frugan får nästan 30. Enligt websajten ligger jag på 13 , men kuverten har jag ej fått fortfarande.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Betala in 332.423kr :/ väntat men tråkigt !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorion:

20.000 lite drygt, synd att herr fogde tar rubbet.

Been there done that, lider med dig=(

OnT: Får tillbaka ~18000, vilket var väntat. Till skillnad mot vissa forummedlemmar får jag hellre tillbaka än betalar rest. Det om något känns som ett monumentalt misslyckande. De får kronor jag förlorar på att "låna" ut mina surt förvärvade pengar räntefritt till staten kan jag faktiskt bjuda på=)

Permalänk
Medlem

Ska betala 1500:- pga av jobbet drog fel skattetabell när jag började jobba hos dom!

Permalänk
Medlem

Får 380 € tillbaka Trevligt med en månads gratis hyra.

Permalänk
Medlem

Betalar ungefär en tusenlapp och är grymt nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Ska betala in 3000kr...

Permalänk

Betala in 1600kr på pengar jag inte använt.
Är nästan säker på att det kommer från när jag sålde fonder förra året för att betala det årets inkomstskatt... Som i sin tur kom från försäljning av fonder.. Senast jag verkligen tjänade pengar, förutom i år, var 2009, och det var inte skattepliktigt...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 3.000kr men då studerade jag mer än jag jobbade.
Hur kommer det sig att vissa får tillbaka så stora summor?? Är helt bakom flötet när det gäller dethär då jag inte arbetat så mycket än!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Får tillbaka 3.000kr men då studerade jag mer än jag jobbade.
Hur kommer det sig att vissa får tillbaka så stora summor?? Är helt bakom flötet när det gäller dethär då jag inte arbetat så mycket än!

Jag TROR största skillnaden beror på vart i landet man bor någonstans.
Jag vet att där jag bor betalas nästan mest skatt i hela landet (% dvs)

Så därför får vi tbx mer oxå
But dont quote me on this

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunezz:

Får tillbaka 3.000kr men då studerade jag mer än jag jobbade.
Hur kommer det sig att vissa får tillbaka så stora summor?? Är helt bakom flötet när det gäller dethär då jag inte arbetat så mycket än!

Om ens inkomster är ojämnt fördelade över året (exempelvis mycket på sommaren och mindre i övrigt, vilket ju ofta är fallet när man studerar) blir resultatet av att skattetabellerna används inte särskilt bra, eftersom de är anpassade efter att man tjänar ungefär lika mycket hela året. Att det blir skillnad där beror på att skatten i procent räknat blir betydligt mindre om man exempelvis tjänar 50 000 kr på ett år och inte 250 000 kr. Det beror i sin tur framför allt på grundavdraget och skattereduktionen för arbetsinkomster, som inte ökar så jättemycket bara för att ens inkomster ökar.

Till det här året rekommenderar jag dig att skicka in en ansökan via http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/skattejamkning.4...., så att du inte får en massa skatteåterbäring nästa år också.

Permalänk
Entusiast

Jag får tillbaks 2900 och frugan 10600

Dock hade det blivit ytterligare ~3000 om frugan fått fingrarna ur arslet och lämnat kyrkan. Har tjatat på henne i flera år, men det händer fan inget!

Pratade med en polare om det, frågade om han lämnat. Det hade han inte... jag räknade ut att han skulle få tillbaks typ 3500 mer om han hade lämnat kyrkan. Han undrade om man fick tillbaks pengarna retroaktivt för alla år man betalat in, det får man ju självklart inte. Då sa han att han skiter i det. Då gjorde jag en snabb uträkning på hur mycket han skulle betala till kyrkan resten av livet om han inte lämnade. Då frågade han genast om länken till siten där man skriver ut en blankett

www.uturkyrkan.se

Kyrkoskatten diffar lite beroende på vart du bor, men på ett ungefär så är det 1% av den skattepliktiga inkomsten. Tjänar du 300.000 före skatt på ett år så kommer du alltså få tillbaks 3000 mindre på skatten. Vad hade du kunnat gjort för roliga saker för det?

Permalänk
Medlem

Både jag och frugan gick ur skiten för några veckor sen.
Syrran.ville det med, så man fixade blankett åt henne med, hon var så nöjd så.

Betalade runt 3000 till skiten :s

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Toivo83:

Både jag och frugan gick ur skiten för några veckor sen.
Syrran.ville det med, så man fixade blankett åt henne med, hon var så nöjd så.

Betalade runt 3000 till skiten :s

Du åker på att betala till kyrkan nästa år också eftersom du lämnade först nu. Men året därpå... då kan du gnida händerna när du får se skattepapprena

Permalänk
Medlem

Gör inte mig något, bara man går ur skiten

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag TROR största skillnaden beror på vart i landet man bor någonstans.
Jag vet att där jag bor betalas nästan mest skatt i hela landet (% dvs)

Så därför får vi tbx mer oxå
But dont quote me on this

Skrivet av GAPa:

Om ens inkomster är ojämnt fördelade över året (exempelvis mycket på sommaren och mindre i övrigt, vilket ju ofta är fallet när man studerar) blir resultatet av att skattetabellerna används inte särskilt bra, eftersom de är anpassade efter att man tjänar ungefär lika mycket hela året. Att det blir skillnad där beror på att skatten i procent räknat blir betydligt mindre om man exempelvis tjänar 50 000 kr på ett år och inte 250 000 kr. Det beror i sin tur framför allt på grundavdraget och skattereduktionen för arbetsinkomster, som inte ökar så jättemycket bara för att ens inkomster ökar.

Till det här året rekommenderar jag dig att skicka in en ansökan via http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/skattejamkning.4...., så att du inte får en massa skatteåterbäring nästa år också.

Lite klarare i skallen har det blivit iallafall
Tack för tipset, vill inte råka ut för att betala tillbaka hehe.

Permalänk
Medlem

Tss, sluta klaga. Jag ser ut att bli skylldig 80 000 kr. Ifjol var det 129 000 kr.
Lurigt att vara egenföretagare.

Dock är det inte så farligt som det låter, skulden var väntad och pengarna till stor del redan fixade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunezz:

Lite klarare i skallen har det blivit iallafall
Tack för tipset, vill inte råka ut för att betala tillbaka hehe.

Som sagt tidigare i tråden tycker jag att det är bättre att behöva betala tillbaka än att få skatteåterbäring, men hur som helst ska du inte behöva betala tillbaka något om du fyller i din ansökan på rätt sätt och arbetsgivaren sedan gör vad den ska.

Permalänk
Medlem

22800kr tillbaka.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GAPa:

Jag kommer att få betala in några hundralappar, vilket var väntat och något som jag eftersträvade. Jag tycker att man har misslyckats lite om man får skatteåterbäring på flera tusen kronor. Sådant går ju ofta att undvika genom att man ansöker om jämkning. Skatteåterbäring är ju i princip något negativt eftersom det innebär att man får tillgång till de pengarna senare än nödvändigt.

11051kr tillbaka, vilket var väntar. Jag har begärt några ynka procent högre i skatt, då vet jag att jag alltid får tillbaka pengar. En extra liten bonus om året mot sommaren glädjer alltid familjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Runt 35k tillbaka Blir att lösa mobil abb, små krediter - Ännu ett steg närmare skuldfri

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

Jepp, är inte billigt. Så gör man tillval med mm så springer pengarna iväg riktigt fort..... Tjejen får tillbaka 5kkr så då är den nästan betald i alla fall. Sen finns ju det en massa annat att köpa också. Dock så ska hunden opereras i ryggen nästa vecka så pengarna springer iväg lika fort som dem kommer in just nu.....

Då får jag tipsa om denna vagn som många är nöjda med inkl. mig och frugan så har ni pengar över till blöjor
http://www.tradera.com/leviroo-due-ii-kombi-barnvagn-carset-r...

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

5800:- vilket blir en delbetalning på en ny barnvagn till knodden som ploppar ut i augusti....

DELBETALNING??!! Är vagnen gjord i titan eller nått liknande¿? Om det är standardpris så tas det nog ut hutlösa överpriser på vagnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

DELBETALNING??!! Är vagnen gjord i titan eller nått liknande¿? Om det är standardpris så tas det nog ut hutlösa överpriser på vagnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillverkarna riktar sig till en köpstark och lättpåverkad målgrupp. Alla föräldrar lär ju tänka att just deras lilla knodd minnsan ska ha det finaste pengar kan köpa! Hutlöst och äckligt, men smart.

En begagnad vagn för en femhunka hade liksom varit lika ändamålsenlig. Ungen bryr sig garanterat inte.

Permalänk
Medlem

Jobba in 31k under 3 månader förra hösten. Får tillbaks 2400kr, rolig överraskning. Har bara bränt 4k på 6 månader, lever fortfarande riktigt snålt sen gymnasietiden och bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Får tillbaka 3.000kr men då studerade jag mer än jag jobbade.
Hur kommer det sig att vissa får tillbaka så stora summor?? Är helt bakom flötet när det gäller dethär då jag inte arbetat så mycket än!

Ja milersättning om man har bil, vissa arbetskläder och så vidare

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Får tillbaka 3.000kr men då studerade jag mer än jag jobbade.
Hur kommer det sig att vissa får tillbaka så stora summor?? Är helt bakom flötet när det gäller dethär då jag inte arbetat så mycket än!

Pensionssparande, ränteavdrag, milersättning osv är vanliga orsaker till att folk får tillbaka.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Får alltid betala typ en dryg tusing varje år pga löneökning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Får alltid betala typ en dryg tusing varje år pga löneökning

Öh what? Jämkar du eller vad?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder