Alla tillverkare godkända, eller inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Helsingborg
Registrerad
Sep 2009

Alla tillverkare godkända, eller inte?

Detta är en sak som jag har suttit och funderat på då jag är på jakt efter grafikkort. Är alla tillverkare lika bra om man ser till referenskort. Jag tänker på märken som framförallt är lite udda för mig själv så som KFA2, PNY, etc.

Vilka märken kan man lita på? Är alla trovärdiga? När det gäller överklockade kort, ska man passa sig där?
Om man ser på multi gpu kombinationer, är där vissa märken som är sämre än andra där?

Dela med era åsikter osv snällla, tror denna tråden kan innehålla bra information för google sökande personer

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2010

Vad gäller referens designer brukar de vara identiska kort. Bäst är att kolla på pris kontra garanti för att välja det som passar en bäst.

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Helsingborg
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Kogster:

Vad gäller referens designer brukar de vara identiska kort. Bäst är att kolla på pris kontra garanti för att välja det som passar en bäst.

Hm, okej. Det jag tycker är märkligt hur samma kort som är identiska kan kosta en annan summa p.g.a. en annan tillverkare. Typ Asus brukar vara duktiga på dyra prislappar.

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av tednasadator:

Hm, okej. Det jag tycker är märkligt hur samma kort som är identiska kan kosta en annan summa p.g.a. en annan tillverkare. Typ Asus brukar vara duktiga på dyra prislappar.

Jag skulle nog säga att Asus är en av dem billiga eller i mitten av priserna. Sett till deras kylning exempel DirectCUII kylaren som är en utav dem bättre kylningarna. Om vi nu ska snacka dyra märken så är ju MSI ett att tillägga!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

även referenskort kan göras med billigare/dyrare komponenter, så det ligger inte så långt borta att anta att ett dyrare ref. kort kan vara lite bättre än ett billigt.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011

[QUOTE="tednasadator;12080876"]Detta är en sak som jag har suttit och funderat på då jag är på jakt efter grafikkort. Är alla tillverkare lika bra om man ser till referenskort. Jag tänker på märken som framförallt är lite udda för mig själv så som KFA2, PNY, etc.

Vilka märken kan man lita på? Är alla trovärdiga? När det gäller överklockade kort, ska man passa sig där?
Om man ser på multi gpu kombinationer, är där vissa märken som är sämre än andra där?

Dela med era åsikter osv snällla, tror denna tråden kan innehålla bra information för google sökande personer

Skrivet av frankof:

även referenskort kan göras med billigare/dyrare komponenter, så det ligger inte så långt borta att anta att ett dyrare ref. kort kan vara lite bättre än ett billigt.

Dem är inte referens kort. Det är Nvidia eller AMD som står för produktionen av referenskorten som sedan skickas ut till de olika "tillverkarna". Men dessa kort försvinner snabbt och byts ut och då kommer de korten med olika komponenter i i bilden! De må se likadana ut som referensmodellerna pga plastkåpan men är i själva verket andra modeller.

2600k @ 4,2 GHz | GTX 970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Finsholm:

Dem är inte referens kort. Det är Nvidia eller AMD som står för produktionen av referenskorten som sedan skickas ut till de olika "tillverkarna". Men dessa kort försvinner snabbt och byts ut och då kommer de korten med olika komponenter i i bilden! De må se likadana ut som referensmodellerna pga plastkåpan men är i själva verket andra modeller.

När det pratas om referenskort är det den övergripande designen och spec. som åsyftas(har jag för mig).
t.ex kan det spesas "kondensor 12v 5μF" utan att ange kvalitet, då kan den ena sätta dit någon högkvalitetskomponent, medan den andra sätter dit något billigt kinaskräp, förfarande ref. design.

(lite snabbletande visade inte på att verken AMD eller nvidia har någon vidare fysisk tillverkning av konsumentkort, jag kanske inte letade hårt nog)

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av frankof:

När det pratas om referenskort är det den övergripande designen och spec. som åsyftas(har jag för mig).
t.ex kan det spesas "kondensor 12v 5μF" utan att ange kvalitet, då kan den ena sätta dit någon högkvalitetskomponent, medan den andra sätter dit något billigt kinaskräp, förfarande ref. design.

(lite snabbletande visade inte på att verken AMD eller nvidia har någon vidare fysisk tillverkning av konsumentkort, jag kanske inte letade hårt nog)

Jo det är sant att man ofta syftar på desigenen när man pratar om referens. Och det behöver inte vara så att det är just AMD eller Nvidia som gjorde dem, men att det är en tillverkare som gör den första batchen eller så.

Här till exempel så till en början hade alla 6970s en backplate: http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
Som sedan togs bort för att spara litete pengar: http://www.sweclockers.com/galleri/7326-x58-core-i7

Och ett annat exempel är 6950, från början hade alla ref. korten en bios switch, som sedan togs bort på vissa modeller.

Det är tex därför Sweclockers inte gör prestanda tester mellan ASUS och MSIs referens modeller. Då det är egentligen är samma kort, fast med olika klistermärken på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Finsholm:

Jo det är sant att man ofta syftar på desigenen när man pratar om referens. Och det behöver inte vara så att det är just AMD eller Nvidia som gjorde dem, men att det är en tillverkare som gör den första batchen eller så.

Här till exempel så till en början hade alla 6970s en backplate: http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
Som sedan togs bort för att spara litete pengar: http://www.sweclockers.com/galleri/7326-x58-core-i7

Och ett annat exempel är 6950, från början hade alla ref. korten en bios switch, som sedan togs bort på vissa modeller.

Det är tex därför Sweclockers inte gör prestanda tester mellan ASUS och MSIs referens modeller. Då det är egentligen är samma kort, fast med olika klistermärken på.

Kan ju sammanfattas till att första generationen är vad man tror och efter det ska man kolla nogrant

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Kogster:

Kan ju sammanfattas till att första generationen är vad man tror och efter det ska man kolla nogrant

Ja det med ju!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Man kan kolla efter kort med rimlig lång garanti. Även om kvaliteten riskerar att vara lägre hos vissa tillverkare bör man kunna känna sig säker inom garantitiden och många tillverkare har runt 3 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Oj nu blir jag säker påhoppad men.
Jonas Klar gick igenom förr i tiden , ganska grundligt på en annan svensk sajt som han slutat på.

Det gällde allt från design till strömförsörjning.
Vet att detta inte gäller referenskort.

Enklast är att kolla olika sidor med review, enkelt genom google o få sin egen uppfattning.

Sen vare sig man vill eller inte så är man en fanboy, har man köpt o fått erfarenhet av att visa kort är bra o dem är prisvärda så köper man dem o vågar mindre chansa på andra märken.

Tex innan köp så gör jag detta.
1: priset
2: Läser reviews
3: Söker jag referens eller andrahandskylare
4: Ljudnivån
5: Om andrahandskylare = prestanda
6: Märke, har haft bra erfarenheter av Sapphire, Gainward, Msi(inte förr), Asus och Gigabyte och garanti, sakerna håller ganska väl om man är noga med överklockning o hanterar på rätt sätt
7: Skummar igenom här på sweclockers efter andras åsikter om kortet
8: tittar att jag inte blir ruinerad
9: köper kortet
10: Tänker verkligen , vad har jag gjort , behövde jag Detta kort, nej men vad skall jag göra med det! eller det andra jag har nu.
Sen jaja, tomten kommer på sommarn i år med!

Lägger till HIS, då mitt 6970 turbo inte strulat ännu:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Vill bara flika in med att HIS och PNY är bland de populäraste korten i bl.a USA medan de inte är populära här. Så PNY är inget "udda" märke eller så

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Son
Registrerad
Dec 2010

Om inet webbahallen eller komplett tex säljer korten så är det inget att vara rädd för

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Rydisen:

Vill bara flika in med att HIS och PNY är bland de populäraste korten i bl.a USA medan de inte är populära här. Så PNY är inget "udda" märke eller så

Hur har du fått fram den informationen?

PNY finns inte med bland topp 5 märken när det gäller sålda grafikkort (som säljs separat) i USA under 2011.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Zyriak:

Hur har du fått fram den informationen?

PNY finns inte med bland topp 5 märken när det gäller sålda grafikkort (som säljs separat) i USA under 2011.

Hade bara för mig att jag såg det i någon review, så kanske tagit lite för mycket ur luften då.
HIS är i alla fall poppis (hoppas jag hade rätt på 1 märke i alla fall )

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Finsholm:

Vi pratar lite förbi varandra tror jag.
Originalfrågan var, är det någon skillnad mellan dom olika ref. korten?
Jag tror att det kan det vara, inte i prestanda, men i kvalitet på dom ingående komponenterna.
Skillnaden i pris mellan det dyraste och det billigaste märket kan inte vara bara storleken på stickern, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av frankof:

Vi pratar lite förbi varandra tror jag.
Originalfrågan var, är det någon skillnad mellan dom olika ref. korten?
Jag tror att det kan det vara, inte i prestanda, men i kvalitet på dom ingående komponenterna.
Skillnaden i pris mellan det dyraste och det billigaste märket kan inte vara bara storleken på stickern, eller?

Nej det är vad jag har hört samma tillverkare på alla ref kort, där emot har ju olika företag olika verksamhets saker som dem tar betalt för:
Garanti
Vissa får man byta kylare på
Nivån på servisen då är en egen tanke, hög servis och engagerad personal som tar emot servis ärenden kostar pengar.
Sedan en till egen tanke är att dem tar mer för att utväkla nya designer på grafikkortet.

Dem två första är jag säker på att dem gör att kortet blir dyrare, den två sista är mina egna tankar men som jag tror faktiskt kan spela väldigt stor roll.

//Filip

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!