Tok för varmt 7970, hjälp med ny kylare!

Permalänk
Medlem

Har inte läst genom tråden så noga, men iom att LoL är ett så lättdrivet spel, kan inte vara att FPSen går i höjden pga utebliven VSync ? Har något svagt minne av att jag varit med om samma sak ...

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altaire:

Har inte läst genom tråden så noga, men iom att LoL är ett så lättdrivet spel, kan inte vara att FPSen går i höjden pga utebliven VSync ? Har något svagt minne av att jag varit med om samma sak ...

Har en 120hz samsung skärm och FPSen går aldrig över 120:/
Men blir att köra lite tester och kolla senare idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Kolla vad spänningen ligger på under belastning. Låter som att kortet får på tok för hög spänning!

Skrivet av Buio:

Om du har garanti kvar, och fläkten är dålig kan du väl lämna in den?

En temp på 92 grader låter för högt även om de är byggda för att tåla. I Swecs test ligger maxtempen på HD 7970 på 76 grader. Och i det testet skrev de;

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Det sista där är nog det jag skulle rekommendera som absolut snålaste lösning, men som sagt garantin försvinner då.

Hej!
Har testat BF3 nu, körde fläkten på 60% i ca40min, kollade tempen och var uppe i 92grader... Och kollat kabeldragningen och det är inget framför någon fläkt. Och volten ser bra ut (standard) funderar på att klocka ner det och dra ner volten lite?
Sen ska jag testa köra utan chassisidan ett tag och se om jag får lägre temp? Eller är det ingen skillnad?
Börjar fundera på om dom har snålat med kylpasta eller tagit för mycket? För är inte bara under belastning heller tempen är hög... Just precis nu är den uppe i 59Grader med fläkten på 36%... Eller ska jag sluta testa och lägga tid på det och gå tillbaka med det?
Men man undrar ju om det kanske är tempgrejen på kortet det är fel på? eftersom den visar olika även om jag spelar samma spel lika länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hej!
Har testat BF3 nu, körde fläkten på 60% i ca40min, kollade tempen och var uppe i 92grader... Och kollat kabeldragningen och det är inget framför någon fläkt. Och volten ser bra ut (standard) funderar på att klocka ner det och dra ner volten lite?
Sen ska jag testa köra utan chassisidan ett tag och se om jag får lägre temp? Eller är det ingen skillnad?
Börjar fundera på om dom har snålat med kylpasta eller tagit för mycket? För är inte bara under belastning heller tempen är hög... Just precis nu är den uppe i 59Grader med fläkten på 36%... Eller ska jag sluta testa och lägga tid på det och gå tillbaka med det?

Vad ligger spänningen på? En del kort verkar ha högre medans andra har lägre. Mitt ligger på stax under 1.02V i Load som stock.
Du kan prova att köra utan chassisidan, ger det märkbart bättre temperaturer så vet du iaf att det är luftflödet i chassit som spökar.
Vilka clocks ligger kortet på när det idlar? Mitt kort (som inte driver 2 två skärmar) ligger just nu på 300/150, med 44 grader och 20% fanspeed.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Vad ligger spänningen på? En del kort verkar ha högre medans andra har lägre. Mitt ligger på stax under 1.02V i Load som stock.
Du kan prova att köra utan chassisidan, ger det märkbart bättre temperaturer så vet du iaf att det är luftflödet i chassit som spökar.
Vilka clocks ligger kortet på när det idlar? Mitt kort (som inte driver 2 två skärmar) ligger just nu på 300/150, med 44 grader och 20% fanspeed.

ojj mitt ligger på 1.168 i Load medans precis just nu 0.85 (har dragit ner alla klocks och så.... (låg på lite mer innan men drog ner det manuelt precis. (läste fel innan) Men är precis just nu är memory Clock är på 300 Mhz och Core clock är 1868Mhz (what?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paprikan:

Orkar inte ta den diskussionen nu.

Du är student.
Du köpte ett grafikkort för över 5tusen kronor.
Du ställde ner fläkt hastigheten till 35% konstant
Du har ingen aning om vilka temps ditt kort har varit uppe i.
Du är det perfekta exemplet på varför jag aldrig skulle köpa något begagnat.
Du köpte ett grafikkort för 5k, men har inte råd att lägga 500kr på vettig kylning?

Epic fail?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Du är student.
Du köpte ett grafikkort för över 5tusen kronor.
Du ställde ner fläkt hastigheten till 35% konstant
Du har ingen aning om vilka temps ditt kort har varit uppe i.
Du är det perfekta exemplet på varför jag aldrig skulle köpa något begagnat.
Du köpte ett grafikkort för 5k, men har inte råd att lägga 500kr på vettig kylning?

Epic fail?

Jag har råd... Men vi snackade om vattenkylning för 1500-2000kr, och ett nytt chassi för det inte passar bra i min dator...
Vadå fläkten konstant på 35? jag kör det när jag är på internet eller håller på med skolarbeten.. Kör över 50% fanspeed för att få ner tempen...
Jo kanske är "epic fail" men bryr mig inte om det.:)
Och vad har begagnat med det här att göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paprikan:

Tycker du ska börja med att bara byta kylpasta och se om temperaturen och ljudnivån sjunker till en mer behaglig nivå. Enligt Sweclockers test av HD 7970 så sjönk belastningstemperaturen med 10 grader efter att de bytt kylpasta. Om du blir nöjd efter att du bytt kylpasta så har du kommit väldigt billigt undan.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Tycker du ska börja med att bara byta kylpasta och se om temperaturen och ljudnivån sjunker till en mer behaglig nivå. Enligt Sweclockers test av HD 7970 så sjönk belastningstemperaturen med 10 grader efter att de bytt kylpasta. Om du blir nöjd efter att du bytt kylpasta så har du kommit väldigt billigt undan.

Jo är det det lutar åt mest men eftersom garantin försvinner och det är något fel senare blir det jobbigt... Men ska till butiken där jag köpte det imorn och snacka med dom...:)

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 blev ca 75C men lät inte så farligt. låter väl en del. men ganska lugnt ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paprikan:

Jo är det det lutar åt mest men eftersom garantin försvinner och det är något fel senare blir det jobbigt...

Tänkte att eftersom du var inne på att byta kylare så kvittade garantin. Fast du kanske syftade på att byta kort till ett med bättre kylare? I så fall missförstod jag.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Tänkte att eftersom du var inne på att byta kylare så kvittade garantin. Fast du kanske syftade på att byta kort till ett med bättre kylare? I så fall missförstod jag.

Japp, eftersom det måste vara något fel med kortet så tänkte jag försöka byta kortet helst till ett Gigabyte eller MSI när dom nu släpper sina. (eller pengar till annat)
Men om dom inte vill ta in det för det felet blir det att byta kylare till en Arctic Accelero Xtreme 7970, fast först byta kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Mitt 7970 blev ca 75C men lät inte så farligt. låter väl en del. men ganska lugnt ändå.

För mitt ska hålla 75C måste jag köra fläkten på 100%.. Inte så kul...

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova ett garantiärende, säg att tempen går upp i 95 grader och fläkten låter för högt, att du misstänker den inte har riktigt bra kontakt med kylaren och behöver fixas/bytas ut.

Permalänk
Medlem

Jepp, det där låter som ett solklart garantiärende.
Om du inte har obefintlig chassiventilation och bor i en bastu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Vad ligger spänningen på? En del kort verkar ha högre medans andra har lägre. Mitt ligger på stax under 1.02V i Load som stock.
Du kan prova att köra utan chassisidan, ger det märkbart bättre temperaturer så vet du iaf att det är luftflödet i chassit som spökar.
Vilka clocks ligger kortet på när det idlar? Mitt kort (som inte driver 2 två skärmar) ligger just nu på 300/150, med 44 grader och 20% fanspeed.

Skrivet av Calle:

Jepp, det där låter som ett solklart garantiärende.
Om du inte har obefintlig chassiventilation och bor i en bastu?

Skrivet av Buio:

Jag skulle prova ett garantiärende, säg att tempen går upp i 95 grader och fläkten låter för högt, att du misstänker den inte har riktigt bra kontakt med kylaren och behöver fixas/bytas ut.

Hej!
Var till butiken idag, och vi (på min begäran) öppnade upp kylaren och visade sig att dom hade tagit väldigt lite kylpasta på GPUn, tog sen på ny pasta och ska testa det nu. I värsta fall är det något annat fel men vi får se. Återkommer med temps och så när allt är tort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hej!
Var till butiken idag, och vi (på min begäran) öppnade upp kylaren och visade sig att dom hade tagit väldigt lite kylpasta på GPUn, tog sen på ny pasta och ska testa det nu. I värsta fall är det något annat fel men vi får se. Återkommer med temps och så när allt är tort

Schysst att dem öppnade den direkt på plats. Hoppas verkligen det löser dina problem. Du kan även prova sätta spänningen på cirka 1.1V och köra stock clocks och se hur den beteer sig!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Schysst att dem öppnade den direkt på plats. Hoppas verkligen det löser dina problem. Du kan även prova sätta spänningen på cirka 1.1V och köra stock clocks och se hur den beteer sig!

Juste glömde säga det precis innan jag lämnade in det spelade jag lite med 1.1V och tempen sjönk ca 2-3grader men hade fläkten på ganska mycket mindre men fortfarande var det tok för högt med 50%famspeed och temp över 85... Men ska testa ikväll:) tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Juste glömde säga det precis innan jag lämnade in det spelade jag lite med 1.1V och tempen sjönk ca 2-3grader men hade fläkten på ganska mycket mindre men fortfarande var det tok för högt med 50%famspeed och temp över 85... Men ska testa ikväll:) tack för hjälpen!

Okej, då tippar jag på att kylpastan gör susen. Ett kort som är funkis ska inte hålla de temperaturerna!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Okej, då tippar jag på att kylpastan gör susen. Ett kort som är funkis ska inte hålla de temperaturerna!

Nu sitter kortet i! Sitter skriver och fixar i Powerpoint sen 20min tillbaka med fläkten på 20% ligger på 10grader svalare jämfört med förut, äntligen blir det spela med fläkten på 40-50% och slippa temps i 95 grader;) tack för råd och så! Juste kör 1.1v också nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Nu sitter kortet i! Sitter skriver och fixar i Powerpoint sen 20min tillbaka med fläkten på 20% ligger på 10grader svalare jämfört med förut, äntligen blir det spela med fläkten på 40-50% och slippa temps i 95 grader;) tack för råd och så! Juste kör 1.1v också nu

Jättekul att det löste sig! Även bra att du manuellt ställde ner spänningen, onödigt att dem övervoltas från fabrik! Mycket nöje!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Jättekul att det löste sig! Även bra att du manuellt ställde ner spänningen, onödigt att dem övervoltas från fabrik! Mycket nöje!

Verkar som kylpastan gör att det funkar extra bra, har lägre temps jämfört med många som kör med "orginal" pastan. har för mig att dom skrev det i SweC test också att dom bytte så vart den svalare. Blir troligen beställa ett till om 1-2månader eller vänta till 7990kommer och köra dom i CF om det kommer gå, hehe. Men tack för hjälpen känns skönt att det var ett sånt "litet" fel så slapp skicka det på garantiärende och så.
Tack till alla som har hjälpt till!

Permalänk
Medlem

Du har ju något jävla fel på datorn, jag har 68 grader på 55% fanspeed med 1.28V!
Väldigt överklockat alltså. Och det är BF3 med 99% load.

I lol har jag väl runt 50 grader eller något.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Du har ju något jävla fel på datorn, jag har 68 grader på 55% fanspeed med 1.28V!
Väldigt överklockat alltså. Och det är BF3 med 99% load.

I lol har jag väl runt 50 grader eller något.

Med fläkt på auto får man med:
Referens ca 38-85 grader
Aftermarket ca 28-65 grader

Sen om du har bättre än så har du haft tur!

Edit: Ville se vilka temps TS fick också som h*n lovat skriva till oss!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Du har ju något jävla fel på datorn, jag har 68 grader på 55% fanspeed med 1.28V!
Väldigt överklockat alltså. Och det är BF3 med 99% load.

I lol har jag väl runt 50 grader eller något.

Om du hade läst i slutet av dena tråd hade du sett varför det var fel:) Var nästan ingen kylpasta...

Skrivet av Pontooz:

Med fläkt på auto får man med:
Referens ca 38-85 grader
Aftermarket ca 28-65 grader

Sen om du har bättre än så har du haft tur!

Edit: Ville se vilka temps TS fick också som h*n lovat skriva till oss!

Hej! Tempsen vart MYCKEt bättre men kunde bara spela i en dag för min dator gick sönder, den är inne på service nu, troligen moderkortet som är fel på men ska få tillbaka den imorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Du har ju något jävla fel på datorn, jag har 68 grader på 55% fanspeed med 1.28V!
Väldigt överklockat alltså. Och det är BF3 med 99% load.

I lol har jag väl runt 50 grader eller något.

Skrivet av Pontooz:

Med fläkt på auto får man med:
Referens ca 38-85 grader
Aftermarket ca 28-65 grader

Sen om du har bättre än så har du haft tur!

Edit: Ville se vilka temps TS fick också som h*n lovat skriva till oss!

Hej ingen....
Nu börjar mina temps gå upp mer och mer... Kör på 45% fanspeed (har också monterat in 1450rpm fläkt i botten)
Körde BF3 (Campain) på Max (förutom 2AA inte 4) och får temps på 78 efter 10min. Och efter 30min är det 80c.
Testade köra på 55% fanspeed. Gick ner bara 2C efter 30mins mer spelade...
Är det okej? Kan jag låta kortet komma upp i 85-90C på Max utan att vara rädd för något?:)