Permalänk
Medlem

hur gör jag bockningen skarpare

Hej

Jag har gjort ett bakstycke till en G5 mod. På ett ställe var jag tvungen att bocka plåten men jag behöver få bockningen att bli skarpare, dvs inte riktigt så rund. Har ni några bra ideer på hur jag kan lyckas med detta utan att förstöra plåten?

p.s. jag skulle gärna lägga upp en bild men jag vet itne vart jag kan hosta den. verkar inte gå att ladda upp den direkt från datorn

/nico

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baldakin:

Hej

Jag har gjort ett bakstycke till en G5 mod. På ett ställe var jag tvungen att bocka plåten men jag behöver få bockningen att bli skarpare, dvs inte riktigt så rund. Har ni några bra ideer på hur jag kan lyckas med detta utan att förstöra plåten?

p.s. jag skulle gärna lägga upp en bild men jag vet itne vart jag kan hosta den. verkar inte gå att ladda upp den direkt från datorn

/nico

fuskbugg.se imageshack.us t.ex (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

lägg plåten mot en stålkant och slå med en plast/gummislägga..
slår du med mjukt material så driver du inte plåten någonstans (ytterst lite)

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Gå till en snäll svetsare:) Men det kanske du klassar som att förstöra plåten?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

lägg plåten mot en stålkant och slå med en plast/gummislägga..
slår du med mjukt material så driver du inte plåten någonstans (ytterst lite)//E

vad menar du med "driver"?

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

lägg plåten mot en stålkant och slå med en brädbit emellan.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare

Värm upp plåten precis så att den blir lite mjukare, men inte så pass att den utvidgar sig. Den borde bli mer medgörlig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

fuskbugg.se imageshack.us t.ex (:

fuskbugg går inte använda längre

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

fuskbugg går inte använda längre

www.forumbilder.se är däremot fullt fungerande

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur tjock plåt handlar det om?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av baldakin:

vad menar du med "driver"?

Tack för alla svar

jo..
om du slår med en slägga/hammare av hårdare material så kommer du at flytta på materialet som du bearbetar..
slå på plåten och den kommer att bli smalare men materialet försvinner inte utan drivs ut från slaget..
förstår du hur jag menar?

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

som sagt..du behöver en bra stabil stålkant som har en skarp kant för att få ett skarpt veck på plåten..har du mjukare underlag så kanske det följer med när du försöker o då blir kanten rundare/mjukare

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du bockar plåten ? Använder du dig utav en plåtbock ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Där har du vad du behöver, bara att hålla koll här på marknaden.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Detta beror lite på hur tjock plåt du har, men gör en urgröpning där bocken skall vara med en 45graders kantfräs.

Grym paintbild på hur jag menar
Då kommer du garanterat ha en skarp kant. Men de kräver en lite tjockare plåt, minst 1mm, och då är det verkligen på gränsen.

Permalänk
Medlem

Ttack för alla svar. Då jag inte har några verktyg bortsett från vad en "vanlig" person har hemma, dvs fräs mm, så fick det bli ett fönsterbräde av sten och en gummihammare. Men det funkade bra ändå. Det rörde sig om 1.5 mm aluminiumplåt
p.s. Tack för förklaringen etermos

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skulle vilja ha en sådan i garaget.. när jag gick gymnasiet hade vi en AMADA kantpress.

Visa signatur