Permalänk
Medlem

hur gör jag bockningen skarpare

Hej

Jag har gjort ett bakstycke till en G5 mod. På ett ställe var jag tvungen att bocka plåten men jag behöver få bockningen att bli skarpare, dvs inte riktigt så rund. Har ni några bra ideer på hur jag kan lyckas med detta utan att förstöra plåten?

p.s. jag skulle gärna lägga upp en bild men jag vet itne vart jag kan hosta den. verkar inte gå att ladda upp den direkt från datorn

/nico

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baldakin:

Hej

Jag har gjort ett bakstycke till en G5 mod. På ett ställe var jag tvungen att bocka plåten men jag behöver få bockningen att bli skarpare, dvs inte riktigt så rund. Har ni några bra ideer på hur jag kan lyckas med detta utan att förstöra plåten?

p.s. jag skulle gärna lägga upp en bild men jag vet itne vart jag kan hosta den. verkar inte gå att ladda upp den direkt från datorn

/nico

fuskbugg.se imageshack.us t.ex (:

Permalänk
Medlem

lägg plåten mot en stålkant och slå med en plast/gummislägga..
slår du med mjukt material så driver du inte plåten någonstans (ytterst lite)

//E

Permalänk
Medlem

Gå till en snäll svetsare:) Men det kanske du klassar som att förstöra plåten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

lägg plåten mot en stålkant och slå med en plast/gummislägga..
slår du med mjukt material så driver du inte plåten någonstans (ytterst lite)//E

vad menar du med "driver"?

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

lägg plåten mot en stålkant och slå med en brädbit emellan.

Permalänk
Proffsmobbare

Värm upp plåten precis så att den blir lite mjukare, men inte så pass att den utvidgar sig. Den borde bli mer medgörlig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

fuskbugg.se imageshack.us t.ex (:

fuskbugg går inte använda längre

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

fuskbugg går inte använda längre

www.forumbilder.se är däremot fullt fungerande

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av baldakin:

vad menar du med "driver"?

Tack för alla svar

jo..
om du slår med en slägga/hammare av hårdare material så kommer du at flytta på materialet som du bearbetar..
slå på plåten och den kommer att bli smalare men materialet försvinner inte utan drivs ut från slaget..
förstår du hur jag menar?

//E

Permalänk
Medlem

som sagt..du behöver en bra stabil stålkant som har en skarp kant för att få ett skarpt veck på plåten..har du mjukare underlag så kanske det följer med när du försöker o då blir kanten rundare/mjukare

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du bockar plåten ? Använder du dig utav en plåtbock ?

Permalänk
Medlem

Så här gör dem på jobbet.

http://www.youtube.com/watch?v=lsVqKjBHZsI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Där har du vad du behöver, bara att hålla koll här på marknaden.

Permalänk
Medlem

Detta beror lite på hur tjock plåt du har, men gör en urgröpning där bocken skall vara med en 45graders kantfräs.

Grym paintbild på hur jag menar
Då kommer du garanterat ha en skarp kant. Men de kräver en lite tjockare plåt, minst 1mm, och då är det verkligen på gränsen.

Permalänk
Medlem

Ttack för alla svar. Då jag inte har några verktyg bortsett från vad en "vanlig" person har hemma, dvs fräs mm, så fick det bli ett fönsterbräde av sten och en gummihammare. Men det funkade bra ändå. Det rörde sig om 1.5 mm aluminiumplåt
p.s. Tack för förklaringen etermos

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skulle vilja ha en sådan i garaget.. när jag gick gymnasiet hade vi en AMADA kantpress.