Google Chrome världens mest använda webbläsare – för en dag

Permalänk
Medlem

Har kört med Chrome ett bra tag nu. Snabb, minimalistisk och möter mina behov (framförallt omnibar som är det absolut viktigaste för snabb surfning för mig) utan att jag behöver tweaka det speciellt mycket.

Generellt sett skiljer det ju ändå så pass lite mellan läsarna att man måste hålla sig för skratt när folk hävdar att browser X är totalt överlägsen. Bara man har en browser som uppfyller ens krav så kan man ju vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Till er som tycker att firefox är segt, stäng browsern, gå till profilen, ta bort alla "sessionstore.js"-filer Ni tappar öppna tabbar, men de kan man ju öppna igen och nästa gång ni stänger browsern sparas de.

Segheten med att öppna/stänga browsern och segheten i youtubeklipp beror på den filen, den kommer att återskapas, men vara "städad" så det kommer inte att vara segt mer.

Jag köpte en SSD-disk för inte så länge sedan och tyckte att det var konstigt att saker och ting inte gick så mycket snabbare, men det berodde alltså på den filen.

Alternativet är ju att ta bort hela profilen, men det känns onödigt.

On topic så kör jag, som ni kansle räknat ut, firefox. Det känns som att Mozilla-comunityt jobbar hårdast för öppna webstandarder och mänskliga rättigheter och den biten, och där verkar övriga browsers ligga lite på latsidan faktiskt. FF är helt enkelt den mysigaste browsern

En av mina anledningar till att jag använder firefox. Open Source projekt stödjer jag så mycket jag kan. Och Mozilla TB och FF är två riktigt kompetena program som borde stödjas.

Google Chrome har ju inte en chans när det kommer till frihet. Vänta nu.. Tyckte mer än 70% (en siffra tagen från luften) av sweclockers medlemmar hatade apple?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Om det tar 25 sekunder för dig att starta Firefox så är något fel med din dator. För mig startar Firefox nästan direkt jag trycker på startikonen, max en halv sekund. Ungefär 3 sekunder när den laddar 50+ flikar.

Det är inte fel på datorn. FF är det enda programmet som buggar..

Permalänk
Medlem

Hur fan man överlåter något så privat som en webbläsare till google förstår jag mig inte på.
Nu när DLD gått igenom ser vår framtid inte särskilt ljus ut för folk som gillar sitt privatliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

På min dator så tar GC ca 2 sek att starta och FF 25..

Säger det mest om din dator eller om Fx tycker du?

Ni som "gillar" Chrome", har kan man gilla något som samlar in data om precis allt man företar sig på nätet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

på min dator startar Chrome precis när jag trycker på det, dvs ca 0.2 sekunders fördröjning, firefox tar ca 0.5 sek

Jag tog precis tiden och mitt resultat blev..

GC... 0,23
FF...23,27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Säger det mest om din dator eller om Fx tycker du?

Ni som "gillar" Chrome", har kan man gilla något som samlar in data om precis allt man företar sig på nätet?

Självklart säger det mer om FF 'n om hans dator, det är ju oerhört simpel logik. Detta såvida det inte är något fel på hans installation, i vilket fall det varken säger något om FF eller datorn. Om en browser fungerar bra för honom och en annan inte så är det ju rent korkat att påstå att det bara säger något om hans dator.

Permalänk
Medlem

Opera, Opera, Opera...

Använde först FF, men så provade jag Opera för över 7 år sen. Blivit fast sen dess och har aldrig använt FF sen dess.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Firefox är mycket kraftfullare än Chrome, fler funktioner och mer möjligheter. Samtidigt crashar chrome för mig nästan varje dag. Kör Chrome på HTPCn och som andra webbläsare men kör Mozilla Nightly främst. Chrome får hoppa in när youtube klipp ska spelas eftersom firefox hackar lite när man har så mycket igång som jag har.

Firefox behöver få äkta flerttrådsstöd innan det är fulländat, chrome behöver göras om från början då det har så mycket störande buggar att man blir arg. Kan fortfarande inte markera text ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Enda skälet till att jag inte använder Chrome är för att man inte kan flytta på temp och cachen till en annan hårddisk. Vill inte slita ut min fina SSD i onödan

Gå in på genvägen och lägg till
--disk-cache-dir="R:\Chrome Cache"

byt ut R: mot vart du vill ha cachen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Alldrig problem med Chrome typ

Vilken tur du verkar ha då, har hört från flera andra som har samma problem.

Permalänk
Medlem

Som vanligt i denna diskussionen, FF har överlägset bäst flikhantering och utbudet av plugins gör den roligt justerbar.

chrome kontra FF. Webbläsarna är i princip lika snabba, men flikhanteringen i chomre är ju värdelös, går inte ha mer än 10+ flikar och sen borde det finnas val i alla läsare att stapla flikarna längs vänster kanten. vi har ju plats på bredden inte på höjden.

kommer ofta på mig själv med att ha 100+ flikar uppe, inga som helst problem i FF

och till sist adblock finns numera till chrome, men är inte lika funktionell som den till FF.

så FF in my heart <3

Permalänk
Medlem

vill kommentera att jag såg att"3dgameman"hade en fråga angående om man var en idiot om man använde IE.
allternativ ja vann men jag använder ie och det e inget fel på det lol och jag har inte ett lågt iq. jag gillar sättet ie9 ser ut

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Offtpoic:
Min firefox (13) aurora öppnar upp lika snabbt som opera/chrome

Finns ett nytt projekt hos Mozilla som heter project snappy.
http://blog.mozilla.com/tglek/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag tog precis tiden och mitt resultat blev..

GC... 0,23
FF...23,27

Men något är ju kraftigt fel någonstans? Om det tar 23sec!
Själv märker jag ärligt talat ingen skillnad alls i starttider!! Och kvittar vilken browser jag kör! Alla startar direkt!

Men jag kör Firefox, och har alltid gjort det! Varför? För att jag trivs med den. Att man kan fixa så räven att den blir riktigt stilren gillar jag skarpt!

Chrome är en innegrej och kommer att vara så nått år till, till folk fattar!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag tog precis tiden och mitt resultat blev..

GC... 0,23
FF...23,27

Som jag skrev förut:

Till er som tycker att firefox är segt, stäng browsern, gå till profilen, ta bort alla "sessionstore.js"-filer Ni tappar öppna tabbar, men de kan man ju öppna igen och nästa gång ni stänger browsern sparas de.

Segheten med att öppna/stänga browsern och segheten i youtubeklipp beror på den filen, den kommer att återskapas, men vara "städad" så det kommer inte att vara segt mer.

Jag köpte en SSD-disk för inte så länge sedan och tyckte att det var konstigt att saker och ting inte gick så mycket snabbare, men det berodde alltså på den filen.

Alternativet är ju att ta bort hela profilen, men det känns onödigt.

Problem solved.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Opera passar mig perfekt hur UI och snabbknapparna fungerar. Dock så tråkigt att sedan Youtube bytte design så kan det orsaka krashar och e-legitimation funkar inte genom Opera vilket tycker jag borde fixas från bankernas håll.

Funkar för mig. Kör Bankid security application som Handelsbanken och gissningsvis fler använder.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Svårt att motstå den röda pandan, eller kattbjörnen som fanskapet kan kallas för...

Permalänk
Hedersmedlem

Opera all the way! Använde FF ett tag, men efter att ha börjat använda Opera kan jag inte gå tillbaka.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adri4301:

Jag andvänder google chrome p.g.a enkel flikhantering, bra tilläg och att den är snabb.

Men flikhanteringen är ju så mycket bättre i Firefox, bättre tillägg, lika snabb, drar mindre minne, man kan tweaka Firefox så att man får det exakt som man vill! Många som bara använt Chrome menar att "den är så stilren" men har inte sett Firefox nerskalad och riktigt clean!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3H:

Jag rekommenderar Waterfox, Firefox för 64-bit.
Snabbare och snyggare än Chrome!

Aldrig hört talas om Waterfox, vad är det?

Googlade och hemsidan ser ju lite...2004 ut. Är det Mozilla som utvecklar Waterfox också eller är det något separat baserat på Firefox?

Edit: Hittade, var tydligen separat utvecklat av någon annan.

Permalänk
Medlem

Kör FF för dess tillägg, och anpassningsbarhet, men Chrome är bra den med, dock märker ingen skillnad i snabbhet på dom

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Körde med FF i många år... men böt upp mig till Opera för några veckor sen, kommer antagligen inte byta tillbaka

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men flikhanteringen är ju så mycket bättre i Firefox, bättre tillägg, lika snabb, drar mindre minne, man kan tweaka Firefox så att man får det exakt som man vill! Många som bara använt Chrome menar att "den är så stilren" men har inte sett Firefox nerskalad och riktigt clean!

Jag övergav FF för ett tag sedan men ska testa Waterfox nu. Går det att flytta Firefox/Waterfox-knappen uppe i vänstra hörnet? Att ha den bland flikarna är ju jättedumt när samma knapp kunde ligga på samma nivå som adressfältet (FF's sökfält är ju förlegat så det friar upp massor med plats).

Permalänk
Medlem

Har i flera år använt Chrome men har nu gått över till Safari på grund av deras läslista som automatiskt synkar till min iPhone.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Firefox har bäst RSS hantering därför använder jag främst Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag är rädd för google så jag kommer aldrig att använda Chrome. Dessutom hatar jag att man får upp google-resultat då man skriver i adressfältet. Jag vill ha upp mina bokmärken och inte google-resultat! Hade jag velat googla, så hade jag gjort det!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Vad jag mins är Waterfox en kopia utifrån firefox nightly med 64-bit.
Det finns en diskussion angående om 64 bit stödet på Mozillazine forums.

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=23&t=2445623
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=23&t=2435807

Permalänk
Medlem

Använde tidigare bara FF och hade tweakat det ordentligt. Utan tweaks var det verkligen inte snabbt men när man justerat lite i programmet och blockat överflödigt med NoScript så gick det iaf fort. Men långsammare än Chrome trots det.

På datorn nu har jag FF och Chrome men använder bara Chrome. Provade precis att starta upp FF och det tog ca 7sekunder innan startsidan (google) var laddad. Sedan startade jag Chrome med mina standardflikar som är 12st till antalet. Samtliga 12 sidor var laddade och klara på under 2sek. Att starta förstasidan går för fort för att ens mäta.

Även om jag gillar att skräddarsy min dator så kommer jag inte ifrån det faktum att Chrome är snabbare så hur roligt det än är att pimpa sitt FF och förbättra hastigheten så känns det inte så motiverat när Chrome är betydligt snabbare från scratch.

Permalänk
Skrivet av J3H:

Jag rekommenderar Waterfox, Firefox för 64-bit.
Snabbare och snyggare än Chrome!

Kan bara instämma, speciellt när man vill använda sjukt mycket flikar och aldrig startar om programmet. Minneshanteringen är inget problem, till skillnad mot 32bits versionen.