Google Chrome världens mest använda webbläsare – för en dag

Permalänk

Opera Gränssnittet är snyggt etc. och flytet på bra för mig!

Permalänk
Medlem

Jag använde windows versionen av Safari för många många år sedan men bytte till Chrome när det lanserades.

<3 Chrome

Permalänk
Medlem

Firefox.

Skulle kunna tänka mig att använda Chrome om det inte vore för att man måste trycka på en liten knapp för att öppna en flik...
Förstår inte varför man inte kan öppna flikar genom att klicka med scrollhjulet på fältet högs upp i chrome!

Skrivet av RepZi:

Va, använt Chrome sedan det kom. Försökt att byta till annat men återgår till Chrome igen. Tycker att det känns så flummigt och långsamt med Firefox då dessa addons gör narv av en. Dessutom så är Chrome mer cleant och avskalat vilket uppskattas såklart. Vad i helskotta ska man med dessa addons till ändå, finner dessa onödiga tycker jag iaf.

Tycker att firefox är mycket mer stilrent än chrome. Kan posta en screenshot på min om du vill se!

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt förklara varför men jag föredrar Firefox, så är det bara

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Kör chrome men har dom flesta installerade då jag håller på en del med att koda för hemsidor.

Kör chrome mest för att det är ett enkelt ui. Enda addonsen jag använder är LastPass

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Till er som pratar chrome, det känns som att ni bara startar webbläsaren när ni ska använda den och surfar in på lite sidor och sedan stänger ner. Så använder min morsa datorn, och till det duger Chrome bra. Men som jag använder datorn är Chrome värdelöst, starttid är fullkomligt irrelevant i jämförelse.

Har som sagt Chrome på TV-datorn, och har hänt mer än en natt att man får springa upp ur sängen för att 10 filmklipp går på högsta volym så alla i huset hör. Chrome startar om sig utan att man sitter vid datorn, det med att den startar filmklipp automatiskt när man laddar en sida är en mycket dålig kombination. Chrome är fördummat och gör saker åt en, startar om utan att man bett om det, startar film utan att man bett om det, laddar ner i en speciell mapp utan att man bett om det, markerar mer text än man ber om och till råga på allt så kraschar det dagligen när man man kör lite tyngre surfning med lite fler flikar och fönster.

För småsurf duger det, men för oss powersurfare duger det inte.

Jag har liknande surfanor som du och har aldrig haft de problemen som du upplever. Inga spontana omstarter, den startar videos på samma sidor som Firefox gör det, alla browsers jag testat har fungerat exakt likadant vad gäller målmapp för nedladdning osv. Jag känner heller ingen annan som haft problemen du skriver om. Så Chrome duger utmärkt för powersurfare och det låter som du klantat till något.

Jag byter mellan Firefox och Chrome då och då och ingen av dem sticker ut väldigt mycket. Den senaste gången någon stack ut rejält var när Firefox inte hade något svar på Omnibar, vilket för mig är den funktion som strömlinjeformar surfning mest. Nu har båda det så skillnaderna är relativt små och de som tar i för mycket i jämförelserna låter rätt omogna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Firefox.

Skulle kunna tänka mig att använda Chrome om det inte vore för att man måste trycka på en liten knapp för att öppna en flik...
Förstår inte varför man inte kan öppna flikar genom att klicka med scrollhjulet på fältet högs upp i chrome!

Ctrl+T funkar ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

Ctrl+T funkar ju

Skickades från m.sweclockers.com

Och är förmodligen det smartaste valet, oavsett browser, eftersom man ändå ska skriva något när man öppnar fliken. Ska man öppna en genväg öppnar man ju fliken när man klickar på den, snarare än öppnar fliken först.

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox för det är smidigare än IE, IE ser för deppigt ut

och ser inget av att det tar lång tid att starta firefox, kanske för jag har min egen sida med snabb val som t.ex youtube, serier, nyheter. och bla bla bla
startar på 3sec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Till er som pratar chrome, det känns som att ni bara startar webbläsaren när ni ska använda den och surfar in på lite sidor och sedan stänger ner. Så använder min morsa datorn, och till det duger Chrome bra. Men som jag använder datorn är Chrome värdelöst, starttid är fullkomligt irrelevant i jämförelse.

Har som sagt Chrome på TV-datorn, och har hänt mer än en natt att man får springa upp ur sängen för att 10 filmklipp går på högsta volym så alla i huset hör. Chrome startar om sig utan att man sitter vid datorn, det med att den startar filmklipp automatiskt när man laddar en sida är en mycket dålig kombination. Chrome är fördummat och gör saker åt en, startar om utan att man bett om det, startar film utan att man bett om det, laddar ner i en speciell mapp utan att man bett om det, markerar mer text än man ber om och till råga på allt så kraschar det dagligen när man man kör lite tyngre surfning med lite fler flikar och fönster.

För småsurf duger det, men för oss powersurfare duger det inte.

Sitter oftast med 20-50 flikar på 2 olika datorer som står o går i månader i sträck. (en windows 7, en linux) Har absolut inga av de problemen du upplever, är snarare fel på din dator.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Va, använt Chrome sedan det kom. Försökt att byta till annat men återgår till Chrome igen. Tycker att det känns så flummigt och långsamt med Firefox då dessa addons gör narv av en. Dessutom så är Chrome mer cleant och avskalat vilket uppskattas såklart. Vad i helskotta ska man med dessa addons till ändå, finner dessa onödiga tycker jag iaf.

Posta en Prt Scr av Chome av vad du "tycker är cleant" så är du snäll!

Och Långsamt, jag uppfattar (som jag skrev innan) alla läsare exakt lika snabba!!

Och sen så tycker jag att du ska ta reda på vad tillägg kan göra, vare sig det är till Chrome eller Firefox! Jag kan ge dig ett tips på ett som man inte kan/ska vara utan!!

"All in one Gestures" hur kan man bara ha en dator utan det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

jasså cromma ha gått om FF med god marginal nu... antar att man själv får hoppa över till crome o testa ett par veckor...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Firefox.

Skulle kunna tänka mig att använda Chrome om det inte vore för att man måste trycka på en liten knapp för att öppna en flik...
Förstår inte varför man inte kan öppna flikar genom att klicka med scrollhjulet på fältet högs upp i chrome!

Vill du öppna upp en ny flik/sida/ (eller vad du vill) gå framåt/bakåt med musen, så testa "All in one Gestures" Väldigt smidigt, och man kan inte vara utan det sen när man kommit in i det!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Här är mitt cleana firefox för övrigt.

Brukar ha bokmärkesfältet framme också, så några pixlar till blir det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av buddaz:

Vad jag mins är Waterfox en kopia utifrån firefox nightly med 64-bit.
Det finns en diskussion angående om 64 bit stödet på Mozillazine forums.

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=23&t=2445623
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=23&t=2435807

Du som verkar vara insatt i utvecklingen av Firefox. När ska de fixa 64-bitar i skarp version? Orkar inte riktigt bråka med betagrejer för tillfället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Firefox för allt går, Chrome har ju så man inte ska kunna blockera all reklam tack vare Google som lever på att kunna analysera våra vanor så vi ska få så specificerad reklam det går.

Permalänk

Om Opera kan få ordning på sina ständigt återkommande minnesläckor så tycker jag den webläsaren är helt överlägsen både Chrome och Firefox. Sjukt funktionsrik, smidig och allmänt behaglig att använda. Men för typ 2 månader sedan så fick jag tokryck över att Opera fick för sig att sluka resurser och få hela systemet att hacka efter ett tag, så jag gick tillfälligt över till Chrome istället.

Mina intryck av Chrome är att det är väldigt resurssnålt sålänge man bara använder max 3 flikar, vilket är nice på laptopen. Dock så är det uselt på att hantera mycket bilder/media och större mängder flikar. Tycker även det lackar funktioner som Opera har skämt bort mig med, och känns allmänt stelt att scrolla i.

Nja, jag röstade på Opera trots allt. Deras uppdateringar funkar lite som AMD's drivrutiner, ibland funkar det hur bra och stabilt som helst, men emellanåt så släpper dom riktiga skräpversioner som antingen segar ner hela systemet eller får flash att prestera ojämnt. Hoppas på bättring i framtiden!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

I Sverige är Internet Explorer den mest använda webbläsaren med en marknadsandel på cirka 33 procent.

Man får ont i magen när man läser den meningen. Att Sverige, som är så långt fram på många andra områden, inte har kommit längre! Jag tror att det delvis beror på att man inte får någon undervisning i datorkunskap förrän i gymnasiet. Jag tycker att de första sakerna man ska lära sig inom datorer, redan tidig ålder, är:
1. Det heter dator när man pratar om maskinen. Data är information.
2. En bit förkortas b. En byte är 8 bit och förkortas B. 100 Mbit/s är inte samma sak som 100 MB/s.
3. Internet Explorer är ingen webbläsare och ska inte användas för att surfa på webben.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Man får ont i magen när man läser den meningen. Att Sverige, som är så långt fram på många andra områden, inte har kommit längre! Jag tror att det delvis beror på att man inte får någon undervisning i datorkunskap förrän i gymnasiet. Jag tycker att de första sakerna man ska lära sig inom datorer, redan tidig ålder, är:
1. Det heter dator när man pratar om maskinen. Data är information.
2. En bit förkortas b. En byte är 8 bit och förkortas B. 100 Mbit/s är inte samma sak som 100 MB/s.
3. Internet Explorer är ingen webbläsare och ska inte användas för att surfa på webben.

Nu överdriver du lite tycker jag. Microsoft har ryckt upp sig och de senaste versionerna av IE är helt ok. Fast tyvärr sitter många stora företag fortfarande kvar på XP och IE6...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du som verkar vara insatt i utvecklingen av Firefox. När ska de fixa 64-bitar i skarp version? Orkar inte riktigt bråka med betagrejer för tillfället.

Här hittade jag lite information
https://wiki.mozilla.org/Features/Desktop/64bit_Firefox_Windo....

Annars är det rätt tyst. Min gissning är att 32bit version räcker än så länge. Även fast Mozilla har BFT test med 64bit.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av buddaz:

Ser mörkt ut med andra ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Firefox 11 i Ubuntu 11.10 64bit tar det knappt 1 sekund att starta. I windows 7 så tror jag dock att det tog runt 5 sekunder, kallstart då.
99% utav Firefox krasherna som jag har varit med om i windows har varit relaterade till Adobe flash pluginen.
Gladeligen så kör jag utan flash och kör HTML5 versionen av youtube (enda anledningen till flash förut?), vilket för övrigt eleminerar alla reklamfilmer innan klippen då dessa bara funkar i flash ^^.

//Glad Ubuntu 11.10 med MAC OS X shell (tweakat unity då) användare

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man får ont i magen när man läser den meningen. Att Sverige, som är så långt fram på många andra områden, inte har kommit längre! Jag tror att det delvis beror på att man inte får någon undervisning i datorkunskap förrän i gymnasiet. Jag tycker att de första sakerna man ska lära sig inom datorer, redan tidig ålder, är:
1. Det heter dator när man pratar om maskinen. Data är information.
2. En bit förkortas b. En byte är 8 bit och förkortas B. 100 Mbit/s är inte samma sak som 100 MB/s.
3. Internet Explorer är ingen webbläsare och ska inte användas för att surfa på webben.

Att överdriva så mycket blir bara väldigt löjligt och kommer bara göra folk mindre intresserade av att lyssna på din åsikt, vilket därmed inte hjälper det du anser är ett problem. De som inte kan uttrycka sig nyanserat blir ofta avfärdade som okunniga, så därför är det viktigt att lära sig det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Firefox 11 i Ubuntu 11.10 64bit tar det knappt 1 sekund att starta. I windows 7 så tror jag dock att det tog runt 5 sekunder, kallstart då.
99% utav Firefox krasherna som jag har varit med om i windows har varit relaterade till Adobe flash pluginen.
Gladeligen så kör jag utan flash och kör HTML5 versionen av youtube (enda anledningen till flash förut?), vilket för övrigt eleminerar alla reklamfilmer innan klippen då dessa bara funkar i flash ^^.

//Glad Ubuntu 11.10 med MAC OS X shell (tweakat unity då) användare

Finns det reklamfilmer innan Youtube-filmer? Det har jag aldrig varit med om. Anledningen till att använda Flash är för övrigt mest när företag har egna mediaspelare på sina hemsidor. Där är det tyvärr fortfarande nästan obefintligt med HTML5-alternativ.

Permalänk
Inaktiv

använde firefox stolt i flera år , tills det började att almännt bugga å bli slött.. testade chrome som också hade lite problem i början, men i slutändan blev det chrome endån

Kanske går tillbaka när mozilla har fixxat sin skit, webbläsaren är defo inte var den brukade vara.

Permalänk
Skrivet av Pepperflame:

Enda skälet till att jag inte använder Chrome är för att man inte kan flytta på temp och cachen till en annan hårddisk. Vill inte slita ut min fina SSD i onödan

Jag bryr mig inte om vilken webbläsare du kör men kom igen va inte så dumsnål. Varför har du köpt SSD egentligen?

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

Kan ni inte skriva denna nyheten lite oftare swec..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

använt chrome sedan 2år ungefär, mkt nöjd

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Firefox primärt sedan starten. Kör i dagsläget Nighly (Firefox 14) som jag trivs mycket bra med. Snabbheten, stabiliteten, minneshanteringen, tab-hanteringen (grupperna speciellt) och alla addons är sådant som fortfarande håller mig kvar. Jag har bytt ut Google som standardsökmotor och använder i dagsläget DuckDuckGo för mina sökningar. Jag använder dessutom blandannat Ghostery för att minska ner antalet sidor som spionerar.

Jag brukade köra Opera som sekundär läsare men då jag börjat inse att IE9 faktiskt är helt okej så har den ersatt Opera helt, främst för Battlelog (fungerar inte i 64-bitars Firefox).

Permalänk

chrome + min android mob + plattan o många bra prog som tex evernote (som från början var till mac) o till min tv om ja vill.

Lämnade mac världen o fick mer! firefox ett tag men för mycket strul så chrome + gmail funkar suveränt allt synkat i alla mina "toys"