Köpråd HTPC som även klarar lite spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Köpråd HTPC som även klarar lite spel

God kväll!

Har fått i uppgift av en vän att beställa en ny HTPC till honom då den förra börjar bli till åren.
Tänkte rådfråga er om vad ni har för tips.
Det han kommer använda den till är att spela upp filmer (1080) och slösurfa i soffan, även klara spel som starcraft 2 och om möjligt diablo 3 på
lägsta inställningar. Kan även nämna att han är väldigt casual vad gäller spelande på PC då han har ett ps3
Den kommer stå i en tv bänk som är 20cm hög och 55cm bred.
Kommer vilja ha allt monterat och klart tillsammans med Windows 7.
Budget ligger runt 7k.

Har tittat lite på dessa som jag länkar

Komplett Home Theater PC - Intel <-- Uppgradera till ett GT430?

ASRock Vision 3d 252B <-- 2k över budget och utan OS

Kom gärna med förslag och tack för er hjälp!

Chuck Norris has a Gmail account, gmail@chucknorris.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Tankarna faller direkt på Llano(AMDs APUer).
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1616696/2012-03-21
Här har du bästa llano CPUn och ett chassi som passar dina krav.
Googla upp lite prestanda tester på hur mycket APUn klarar men jag tror inte att lägsta inställningarna skulle vara ett problem(Lita inte på mig i detta avseende, se min signatur). Dock är det ganska mycket snabbare än SB på grafiksidan.

Det som vore smartast kanske vore att köpa ett mindre chassi och sedan bara köra en SSD där(Alina säljer OCZ agiligy för 1000kr) och sedan lägga resten på en NAS för lagring. Detta skulle göra HTPC vädligt mycket tystare, särskilt om du lägger pengarna på någon bra CPU kylare(noctuas liggande borde få plats i det chassiet jag länkade(återigen se signatur).

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jul 2010

Hade jag köpts en HTPC för spel hade jag köpt detta eller väntat på trinity.

Tyvärr lite över din kompis budget, men den är snygg och ljudlös, bör dock underklocka processorn en smula för den ligger lite på gränsen vad den pasiva kylningen klarar av.

Men amds APUer är ju helt klart att föredra om man vill ha en htpc med prestanda.