Permalänk
Medlem

GLÖM INTE I/O PLÅT! Gjorde själv det och har inte orkat monterat om det så det har blivit att man har fått trycka fast det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Att sitta och skriva dåliga och otydliga meningar, när man vill ha hjälp av folk som gör det frivilligt på sin fritid, anser jag vara rentav respektlöst.

Jag kanske skriver dåliga och otydliga meningar för jag ej fattar riktigt och ej har koll på allt och alla ?

Skrivet av Wallman_91:

Som du sa, det är helt frivilligt om du vill hjälpa honom, har man inte några "super bra" datorkunskaper så är det säkert inte så lätt att förklara saker. Han kanske även är ny här på forumet och inte vet riktigt hur han ska gå tillväga. Du kunde exempelvis frågat om bilder på vad han ville har gjort på ett trevligt sett. Självklart tycker jag det är fint gjort av dig att du hjälper honom! Men reagerade bara på tonfallet.

Tack du förstår mig haha ...
Kan ej ta kort nu pga min kamera har inga batterier ... Ska försöka förklara så bra som möjligt nu ..
Jag har kommit till steget där jag ska koppla in följande : Kabel till USB-portarna i fronten på chassit. (Dessa är kvadratiska och saknar ett anslutningshål i kontakten.)
Resetknappen (RST SW)
Strömbrytaren (PWR SW)
Lysdioder för ström och hårddiskaktivitet. (HDD LED & PWR LED)
Kontakten för eSATA som ansluts till valfri SATA-port på moderkortet. (Försök att undvika port 1 och 2 då dessa bör användas för hårddisk och optisk läsare)
Kontakterna för ljud ska anslutas till de interna ljudkontakterna. I majoriteten av fallen vill du använda kontakten som är märkt med "HD AUDIO" om du har flera alternativ.
Fläktarna kan anslutas till valfri fläktkontakt på moderkortet eller till nätaggregatet om adapter medföljer till detta.

Dom heter olika i min manual och kan ej hitta tex var den interna ljudkontakten sitter osv ...
Jag vill bara få hjälp med att hitta var jag ska sätta in dessa ? I min manual står det olika saker och det står inget om ''HD AUDIO'' eller PWR SW osv så jag tänkte fråga folk här som kanske har byggt med detta moderkortet och kan hjälpa mig ... Detta var riktat till Subdubwise ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landizz:

GLÖM INTE I/O PLÅT! Gjorde själv det och har inte orkat monterat om det så det har blivit att man har fått trycka fast det.

I/o plåten är på plats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ISSIS89:

I/o plåten är på plats

Du hittar lätt var de sladdar som kommer ifrån chassit ska sitta på moderkortet utav moderkorts manualen. Där beskrivs också hur du ska sätta in minnerna. Glöm absolut inte distanserna som ska sättas mellan chassit och moderkortet.

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Ska försöka förklara så bra som möjligt nu ..

...säger du och klistrar sedan in någon text där ordvalen och meningsuppbyggnaden är helt annorlunda sett till resten av texten i dina inlägg. Haha, vad fan?

Skrivet av ISSIS89:

Kabel till USB-portarna i fronten på chassit

Skrivet av ISSIS89:

Resetknappen (RST SW)

Skrivet av ISSIS89:

Strömbrytaren (PWR SW)

Skrivet av ISSIS89:

Lysdioder för ström och hårddiskaktivitet. (HDD LED & PWR LED)

Skrivet av ISSIS89:

Kontakten för eSATA

Skrivet av ISSIS89:

Kontakten för eSATA

Skrivet av ISSIS89:

Kontakterna för ljud

Svar:

Det är hur det ser ut på mitt moderkort, det bör inte skilja mer hos ditt moderkort än att du kan finna liknelser och dra rimliga slutsatser utifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Jag kanske skriver dåliga och otydliga meningar för jag ej fattar riktigt och ej har koll på allt och alla ?

Tack du förstår mig haha ...
Kan ej ta kort nu pga min kamera har inga batterier ... Ska försöka förklara så bra som möjligt nu ..
Jag har kommit till steget där jag ska koppla in följande : Kabel till USB-portarna i fronten på chassit. (Dessa är kvadratiska och saknar ett anslutningshål i kontakten.)
Resetknappen (RST SW)
Strömbrytaren (PWR SW)
Lysdioder för ström och hårddiskaktivitet. (HDD LED & PWR LED)
Kontakten för eSATA som ansluts till valfri SATA-port på moderkortet. (Försök att undvika port 1 och 2 då dessa bör användas för hårddisk och optisk läsare)
Kontakterna för ljud ska anslutas till de interna ljudkontakterna. I majoriteten av fallen vill du använda kontakten som är märkt med "HD AUDIO" om du har flera alternativ.
Fläktarna kan anslutas till valfri fläktkontakt på moderkortet eller till nätaggregatet om adapter medföljer till detta.

Dom heter olika i min manual och kan ej hitta tex var den interna ljudkontakten sitter osv ...
Jag vill bara få hjälp med att hitta var jag ska sätta in dessa ? I min manual står det olika saker och det står inget om ''HD AUDIO'' eller PWR SW osv så jag tänkte fråga folk här som kanske har byggt med detta moderkortet och kan hjälpa mig ... Detta var riktat till Subdubwise ...

2.30 i manualen visar var du kopplar in ljud.
2.32 visar var du kopplar in pwrsw, reset och så vidare, och det står visst om HD AUDIO och PWRSW i manualen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

...säger du och klistrar sedan in någon text där ordvalen och meningsuppbyggnaden är helt annorlunda sett till resten av texten i dina inlägg. Haha, vad fan?

Svar:

http://i41.tinypic.com/bga92f.jpg

Jag suger på datorer ... Detta är mitt moderkort : http://www.google.se/imgres?q=asus+m4a79xtd+evo+where+is+the+...

Jag håller på med sladdarna som jag tror ska sitta längst till vänster .... Längst ner till vänster är SATA connecters enligt manualen och där är inget på än ... Ovanför är två USB connectors som jag har satt två sladdar där det står USB på , som leder till frontpanelen . Sen till vänster är en IE 1394_2 som jag antar är någon slags internet connector . Ovan där är ''panel'' och där står det att SYSTEM POWER LED , HARD DISK ACTIVITY LED , SYSTEM WARNING SPEAKER , ATX POWERBUTTON och RESET BUTTON ska sitta men på mina kablar som man fick med chassit så står det så här på dom olika , USB x2 som jag tror jag vet var sitta , POWER LED - och POWER LED + som jag antar ska sitta i panelen , POWER SW RESET SW HDD LED , det är dom här jag inte vet var dom ska sitta och vilka som är vilka ... Säg till om du behöver mer information ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

2.30 i manualen visar var du kopplar in ljud.
2.32 visar var du kopplar in pwrsw, reset och så vidare, och det står visst om HD AUDIO och PWRSW i manualen.

Jag vet att det står så osv men tex på 2.32 står det Speaker och det kanske man tror är HD AUDIO och det står annat i manualen är vad det står på kablarna ...

EDit : Ska man koppla in både HD AUDIO och AC 97 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Jag vet att det står så osv men tex på 2.32 står det Speaker och det kanske man tror är HD AUDIO och det står annat i manualen är vad det står på kablarna ...

EDit : Ska man koppla in både HD AUDIO och AC 97 ?

Nej, antingen eller. AC97 är en gammal standard, har du en HD Audio kontakt så koppla in den.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Nej, antingen eller. AC97 är en gammal standard, har du en HD Audio kontakt så koppla in den.

Tack för hjälpen ...

Permalänk
Medlem

Vet ej vad alla sagt men en sak som är bra och göra är att testa det utanför chassit först (för att se så man inte fått DOA delar)
Så man tar en skärm, och kopplar in allt utanför ett chassi, nu behövs inte HDDs etc utan bara CPU, Mobo, GPU, Minne och ett nätagg.

Detta går snabbare än om man upptäcker att något är fel när man väl monterat dit allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Vet ej vad alla sagt men en sak som är bra och göra är att testa det utanför chassit först (för att se så man inte fått DOA delar)
Så man tar en skärm, och kopplar in allt utanför ett chassi, nu behövs inte HDDs etc utan bara CPU, Mobo, GPU, Minne och ett nätagg.

Detta går snabbare än om man upptäcker att något är fel när man väl monterat dit allting.

Vad menar du med DOA delar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Vad menar du med DOA delar ?

DOA = Dead On Arrival.

Dvs, komponenter som var trasiga redan när du fick dem. Har man otur råkar man ut för det och det är mer irriterande att märka det efter att man monterat ihop datorn i chassit än innan.

Brukar själv inte testa delar utanför chassit då det ändå är rätt ovanligt med DOA delar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

DOA = Dead On Arrival.

Dvs, komponenter som var trasiga redan när du fick dem. Har man otur råkar man ut för det och det är mer irriterande att märka det efter att man monterat ihop datorn i chassit än innan.

Brukar själv inte testa delar utanför chassit då det ändå är rätt ovanligt med DOA delar.

Jag brukade inte göra det, men när jag fick ett trasigt mkort (Minnes-slottarna som va trasiga) så blev det standard för mig och fixa allt utanför efter den händelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Jag brukade inte göra det, men när jag fick ett trasigt mkort (Minnes-slottarna som va trasiga) så blev det standard för mig och fixa allt utanför efter den händelsen.

Skrivet av era909:

DOA = Dead On Arrival.

Dvs, komponenter som var trasiga redan när du fick dem. Har man otur råkar man ut för det och det är mer irriterande att märka det efter att man monterat ihop datorn i chassit än innan.

Brukar själv inte testa delar utanför chassit då det ändå är rätt ovanligt med DOA delar.

Skrivet av Subdubwise:

...säger du och klistrar sedan in någon text där ordvalen och meningsuppbyggnaden är helt annorlunda sett till resten av texten i dina inlägg. Haha, vad fan?

Svar:

http://i41.tinypic.com/bga92f.jpg

Det är hur det ser ut på mitt moderkort, det bör inte skilja mer hos ditt moderkort än att du kan finna liknelser och dra rimliga slutsatser utifrån det.

Skrivet av Alle22:

Du hittar lätt var de sladdar som kommer ifrån chassit ska sitta på moderkortet utav moderkorts manualen. Där beskrivs också hur du ska sätta in minnerna. Glöm absolut inte distanserna som ska sättas mellan chassit och moderkortet.

Vad menas med detta :

Det är enligt kompletts pc guide något man ska koppla in ...
Kontakten för eSATA som ansluts till valfri SATA-port på moderkortet. (Försök att undvika port 1 och 2 då dessa bör användas för hårddisk och optisk läsare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Vad menas med detta :

Det är enligt kompletts pc guide något man ska koppla in ...
Kontakten för eSATA som ansluts till valfri SATA-port på moderkortet. (Försök att undvika port 1 och 2 då dessa bör användas för hårddisk och optisk läsare)

Har du användning för eSATA? Om inte så skippar du bara det. Jag brukar inte koppla in saker jag inte kommer använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Har du användning för eSATA? Om inte så skippar du bara det. Jag brukar inte koppla in saker jag inte kommer använda.

Jaha okej tack för svar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Har du användning för eSATA? Om inte så skippar du bara det. Jag brukar inte koppla in saker jag inte kommer använda.

På vilket håll ska man montera sin PSU ? Har ett Bitfenix Shinobi och ett XFX 550w ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

På vilket håll ska man montera sin PSU ? Har ett Bitfenix Shinobi och ett XFX 550w ?

Har du ett hål i botten så är meningen att du ska montera fläkten nedåt.
Nu ver jag inte hur shinobin ser ut man jag antar att den har det då det är mer av en standard, i annat fall monteras den med fläkten uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Har du ett hål i botten så är meningen att du ska montera fläkten nedåt.
Nu ver jag inte hur shinobin ser ut man jag antar att den har det då det är mer av en standard, i annat fall monteras den med fläkten uppåt.

Det är hål i botten och jag montera den upp o ner vänd ...
Behöver man dra nätaggets sladdar till hdd:n och CD läsaren även om man har dragit SATA kablar mellan dom och moderkortet ?

Permalänk
Medlem

DATORN FUNKAR !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

DATORN FUNKAR !

Bra jobbat!

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Bra jobbat!

Tack , Och tack för all hjälp ! Vet du hur lång tid det tar att installera bios och windows ?

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Tack , Och tack för all hjälp ! Vet du hur lång tid det tar att installera bios och windows ?

BIOS är ingenting man installerar. När du säger "windows" beror det helt på vilken version du syftar på.