Nvidia presenterar Geforce GTX 680 i video

Permalänk
Medlem

PC Perspective ska streama live från Nvidia.

http://pcper.com/live

Om jag har fattat klockslaget rätt så är det 17.00?

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Yaaay, äntligen fyra skärmar på ett kort!

Äntligen kan jag använda både 3d och tre skärmar på ett kort. Jag var på väg att hoppa över till amd trotts att jag älskar min 3d skärm.

Jag bara vänta på 2500 kronors klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

50% bättre prestanda än 580 i 3DMark...
Ser ut a dra jämt eller nästan jämt med 6990 (!?) i Tweaktowns tester, ~20% bättre än 7970 överlag (utom AvP, Metro och Justcause 2).

Ser ljust ut för gröna laget, men vad faen kommer kortet att kosta!?

Aha, missade Tweaktowns tester, blir att granska och överväga.

Permalänk
Permalänk

jag väntar med att bli imponerad tils swec publicera recension...och prislapp på härligheten..
men jag hopas innerligt att det inte är ett luft slott..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Blir att invänta SweC's recension så man kan pensionera sitt 6870 efter ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Äntligen kan jag använda både 3d och tre skärmar på ett kort. Jag var på väg att hoppa över till amd trotts att jag älskar min 3d skärm.

Jag bara vänta på 2500 kronors klassen.

Tvivlar på 3D på tre skärmar.
en dvi är singlelink och hdmi fixar inte 120hz.
två skärmar och 3D borde funkar om någon skulle vilja vara speciell ;P

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Blir att invänta SweC's recension så man kan pensionera sitt 6870 efter ett år.

Instämmer. Är GRYMT nyfiken på att se hur GTX680 står sig, framför allt mot mitt gamla 5970.. 3GB minne borde ju göra viss skillnad i ex. Bf3 i 1920x1200 och framför allt andra spel i 5760x1200.. Någon som vet vilken tid embargot lyfts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tvivlar på 3D på tre skärmar.
en dvi är singlelink och hdmi fixar inte 120hz.
två skärmar och 3D borde funkar om någon skulle vilja vara speciell ;P

Någon tillverkare kommer säkerligen släppa ett kort för just det ändamålet.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

tycker gpu boost är lite konstigt, och håller med IceDread att det verkar vara GPU underclock istället...varför inte få ut max FPS från början, utan man måste hoppas att kortets drivrutiner har stöd för spel X för att få ytterliggare en Boost? Verkar som kortet kanske bara kör på i 90 fps när det kan köra spelet i 100 fps i fabriksklock, men eftersom det inte finns någon inställning/stöd för just det spelet så får man nöja sig med 90.

Det är ström-begränsat.

Det vill säga, kortet har en max TDP. Om det drar mindre klockar det upp lite.

Det lär inte behövas några profiler till ett spel, det borde helt vara baserat på hur mycket ström som spelet drar.

Inte så konstigt egentligen, det är väldigt likt turbo-boost i CPU:er.

Permalänk
Medlem

Låter som ett helt klart bättre val än SLI/CF när det gäller multiskärmsfunktion, allt annat ser även lockande ut, hoppas bara att priset är lika lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm.. var är BF3 och överklockningstest hos Tweaktown?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Någon tillverkare kommer säkerligen släppa ett kort för just det ändamålet.

Säkert mycket möjligt men inget man borde räkna med anser jag.
Sen krävs nog en hel del för att pressa ut stabila 120fps till tre skärmar. Vågar nog påstå att även GTX 680 skulle ha stora problem med det utan att gå allt för långt ner i upplösning och div annat smått och gott som man kan tänkas vilja ha.

Var det inte lite därför som Nvidia inte stödde tre skärmar från början bara för att dom ansåg det vara för mycket för ett kort att dra runt (exklusive 3D)?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Var det inte lite därför som Nvidia inte stödde tre skärmar från början bara för att dom ansåg det vara för mycket för ett kort att dra runt (exklusive 3D)?

Jo. Men det känns ju som om upplösningen på skärmar bara blir lägre och lägre hela tiden.

2 x 1920x1080 är ju likvärdigt med 1x 2560x1600, och jag kan spela spel på min 2560x1600 rätt bra.

Så ett 50% snabbare grafikkort skulle klara av 3x 1920x1080 med samma spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jo. Men det känns ju som om upplösningen på skärmar bara blir lägre och lägre hela tiden.

2 x 1920x1080 är ju likvärdigt med 1x 2560x1600, och jag kan spela spel på min 2560x1600 rätt bra.

Så ett 50% snabbare grafikkort skulle klara av 3x 1920x1080 med samma spel.

Det är sant men tänk på bezeladjust också så har du ett par tusen pixlar till plus en skärm till på 1920*1080.
Sen skall det som sagt göras i 120hz.
Oavsett vad så tror jag att det blir kämpigt. Får väl inte dippa under 120fps för 3D eller har jag missförstått något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Hoppas verkligen att korten släpps innan postgången idag så man hinner få korten innan helgen, annars är det fan en faillansering...

Trådens mest intelligenta slutsats.

Permalänk
Medlem

Hmmm, har jag grönt eller rött blod i kroppen måntro

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Väntar på ASUS CUII kort innan jag köper ett.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Hmmm, har jag grönt eller rött blod i kroppen måntro

Rött!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon39067:

Med tanke på att FXAA funkar med AMD kort (se Skyrim) ser jag ingen anledning till att TXAA inte kommer funka med AMD kort. Själv brukade jag köra med en FXAAinjector i Heroes VI tills jag upptäckte att SMAA ser bättre ut.

AMD har MLAA som är samma sak som FXAA. Är det det du menar eller har någon hackat in så Nvidias algoritm fungerar även på AMD?

Skrivet av GambitSWE:

tycker gpu boost är lite konstigt, och håller med IceDread att det verkar vara GPU underclock istället...varför inte få ut max FPS från början, utan man måste hoppas att kortets drivrutiner har stöd för spel X för att få ytterliggare en Boost? Verkar som kortet kanske bara kör på i 90 fps när det kan köra spelet i 100 fps i fabriksklock, men eftersom det inte finns någon inställning/stöd för just det spelet så får man nöja sig med 90.

visserligen coolt när tillverkarna lägger till nya tekniker, men tycker att TXAA är bara ytterligare ännu ett AA, borde inte det första utkomna AA ha fixat samma sak? kommer inte ihåg om de flesta AA heter FXAA, men skall inte FXAA också förhindra "jagged edges"...?

Alla AA gör i princip samma sak men på helt olika sätt. MSAA bygger på att man översamplar och sedan skalar ner. Originalet översamplade hela bilden, det vill säga renderade den med dubbla upplösningen eller mer och sedan skalades den ner igen. Det säger sig självt att det drar enormt mycket extra kraft om varje ruta ska rendreras i 3840x2160 och sedan skalas ner till 1920x1080. MSAA är en optimering av det. Jag har inte lyckats begripa helt hur det fungerar men den skalar inte om hela bilden. Grejen är att MSAA blir bra för att den arbetar med bilden när den renderas vilket betyder att spelet i sig måste ha inbyggt stöd för det och att det tar massa resurser.

Sen finns det en uppsjö med olika tekniker som FXAA och MLAA som arberat på en färdigrendrerad bild. Det drar mycket mindre resurser men problemet är att mjukvaran inte har en aning om vilka kanter som är taggiga kanter mellan polygoner och strukturer och vad som är streck i texturerna. Det första vill man filtrera men man vill generellt inte bråka med strukturerna. För att lösa detta finns det mängder av olika algoritmer och det ser vi i form av massa akronym som alla slutar på AA.

Anledningen till att det kommer fler hela tiden är för att man hittar bättre algoritmer som antingen ger bättre resultat eller drar mindre resurser eller kanske en kombination av de båda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det är sant men tänk på bezeladjust också så har du ett par tusen pixlar till plus en skärm till på 1920*1080.
Sen skall det som sagt göras i 120hz.
Oavsett vad så tror jag att det blir kämpigt. Får väl inte dippa under 120fps för 3D eller har jag missförstått något?

Nope, krävs inte 120FPS. kan lika gärna köra i 1FPS, blir fortfarande 3D. Det som blir är att man i praktiken får halva FPS:en, då ögonen ska ha hälften av framesen var.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Kan Sweclockers vara så vänliga att säga vilken tid eran recension släpps?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Nope, krävs inte 120FPS. kan lika gärna köra i 1FPS, blir fortfarande 3D. Det som blir är att man i praktiken får halva FPS:en, då ögonen ska ha hälften av framesen var.

Där ser man. Tack för rättvisningen.
Inte bra om man sitter med fel kunskap

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Men det bör tilläggas att det är nödvändigt med 120FPS om man vill ha ett bra flyt.

Ja vi alla vet att ögat inte har en så snabb reaktionstid, MEN det är faktiskt fortfarande märkbart, samt ligger man på gränsen till 120 och den droppar under extra tunga sekvenser så tycker jag att man förstör hela upplevelsen.. Anledningen till att man använder 3D är väll ändå att man vill ha en så bra visuell upplevelse som möjligt.

Men det som ni säger är helt korrekt det fungerar.

Permalänk
Medlem

Man mår ju inte dåligt när man ser resultatet, man får även tänka på att drivisarna är unga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Men det bör tilläggas att det är nödvändigt med 120FPS om man vill ha ett bra flyt.

Ja vi alla vet att ögat inte har en så snabb reaktionstid, MEN det är faktiskt fortfarande märkbart, samt ligger man på gränsen till 120 och den droppar under extra tunga sekvenser så tycker jag att man förstör hela upplevelsen.. Anledningen till att man använder 3D är väll ändå att man vill ha en så bra visuell upplevelse som möjligt.

Men det som ni säger är helt korrekt det fungerar.

Det där med 120FPS skulle jag väl snarare säga är högst personligt. För mig räcker det oftast med 30+ (60 i 3D). Givetvis så länge det är jämna frametimes ofc.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det där med 120FPS skulle jag väl snarare säga är högst personligt. För mig räcker det oftast med 30+ (60 i 3D). Givetvis så länge det är jämna frametimes ofc.

Känner att jag klarar mig bra på 45-55fps i vissa spel men i andra vill jag kanske ha högre fps tex 80++ när saker händer lite snabbare som i tex onlinebasrade fps-spel.
Men precis som du säger. Så länge fps är jämn så klarar man sig även på lägre fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.tweaktown.com/reviews/4622/nvidia_geforce_gtx_680_...

Det är ett bra kort, men tweaktowns tester är lite tunna, jag ser gärna lite fler titlar. Dessutom vill jag se överklockning.

Nvidias kort tycks bra, men i högre upplösningar så vinner det och förlorar det mot 7970. Dessutom, vill man köra 3 skärmar så är inte 2 gb ram att rekomendera... kan hoppas att någon tillverkare senare släpper ett specialkort med mer ram. Dock lär det dröja och jag vill köpa nytt graffe denna månad...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Känner att jag klarar mig bra på 45-55fps i vissa spel men i andra vill jag kanske ha högre fps tex 80++ när saker händer lite snabbare som i tex onlinebasrade fps-spel.
Men precis som du säger. Så länge fps är jämn så klarar man sig även på lägre fps.

Om man inte har en 120Hz skärm så är framerates över 60 rätt meningslösa egentligen, det enda som det ger är mindre input-lag givet samma antal pre-rendrerade frames.

Och det kan man ju lösa genom att dra ner pre-rendreringen istället.

Permalänk
Medlem

Tror ni jag skapar en flaskhals med ett GTX 680? Måste byta ut mitt GTX460
i5 760 (4GHz)
8 Gig Ram