Geforce GTX 680 "Kepler" samt SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Bara om man inte hängt med uppfattar man GK104 som "highend" när det varit känt att det ej är i närheten av det och på inget sätt en ersättare till GF110/GTX580 även om prestandan skulle tillfälligt räcka för det.
Priset är av naturliga skäl där det är pga att det presterar bäst trotts att det tillhör mellanklassen och ställer highend 7970 i skamvrån och är som alltid upp till köpare att hänga med och inte uppfatta GK104 som highend när det ej är det och ej heller framställts och när tom. sweclockers har förtydligat detta.
Inget fel att slå på trumman att en mellanklassare lyckas slå ett highendkort från konkurrent när så inträffar i syfte att sälja kort oavsett vem som tillverkar det.
Du får sluta blanda äpplen och päron när kommande kort senare under året tillhör samma familj och inte nästa generation, Maxwell.

Nåja om ryktena stämmer så är de knappast lika som bär om gk100 har nästan dubbel diesize.

Citat:

På samma sätt som GF104 tillhör samma familj som GF110 men är mellanklassen och GF110 highend
Med ditt resonemang skulle inte heller 7970 vara highend som det råkar vara bara för 8970 finns planerat att ersätta det.
Köparens undersökningsplikt går ej att ta/förhandla bort.
Vore det äkta highend skulle det inte tappa andan i upplösningar som är relevanta för sådanna kort, 2560x1600, 5760x1080, 7680x1600 mfl. där 7970 inte tappar på samma vis och 2GB på 256-bit buss är inte higend på ett grafikkkort idag.

Mitt resonemang betyder verkligen inte att 7970 skulle vara något annat än highend, precis som gtx680.
1.5GB på gtx580 räcker ju inte riktigt heller vid extremupplösningar.. Var inte det highend heller?

Vad nvidia tänkt (eller iaf vad vi tror) från början när de börjat fila på de nya korten bryr jag mig inte ett skvatt om.
Detta är det värsta nvidia har att erbjuda o de verkar inte släppa något värre innan det närmar sig slutet på året. (enligt ryckten som även cirkulerade långt innan gtx680 lancerades) = Highend tills de släpper något värre. (De flesta anser iaf att dyrt o skitsnabbt är det)

Om du tycker nvidias toppkort är budget så får du gärna göra det, gör mig inte något alls.
Möjligt att om man har någon fetish för nvidia att det då kanske känns ännu bättre att få kalla deras topkort för budget? vad vet jag?

Jag känner inga fanboy tendenser inom mig och jag behöver gpgpu prestanda lika lite nu som när fermi var flaggskeppet. Så om 680 o 7970 kostar lika mycket så tar jag ett 680. Fast jag köper inga grafikkort för ~4.5-5000:- utan går på "midend" för ~2-2500:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X2Power:

det du nyss skrev bryr sig inte 680 användare ett dugg om, det enda som räknas just nu är att 680 är SNABBARE än 7970, svalare och förbrukar mindre ström och skalar rejält bra i SLI, som alltid nvidia korten har gjort.

du behöver inte räkna ut några anvancerade tal för att bevisa att 7970 är bättre, för det är den inte, punkt.

Btw, dom där talen gör det inte lättare att köpa en 7970 istället, finns ej någon god anledning alls just nu.

Öh Crossfire skalar väl betydligt mycket bättre än SLI?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

Om Gtx680 och hd7970 kostar exakt samma så är gtx680 det bättre valet i 1080p
Om gtx680 och hd7970 kostar exakt samma så är hd 7970 det bättre valet vid högre upplösningar och flerskärms setuper.

gtx680 4gb kommer inte ändra detta speciellt mycket då minnesbandbredden fortsatt är begränsad.

varför Gk104 har tagit plats som deras highendkrets kan vi bara sia om, kanske gick inte gk100 att tillverka eller så har dom bytt namnschema på samma sätt som amd där deras Rx00 gpu är dualkorten och RVx00 är deras singel gpu(mot tidigare R = XT, RV=pro)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Med tanke på den dynamiska överklockningen som används i GTX680 så skulle det vara intressant att se hur stor del av korten som klarar av samma klockfrekvenser som korten som används av test siter som Sweclockers. Om inte annat för att utesluta att det rör sig om handplockade exemplar som är bättre än genomsnittet.

Techpowerup har bra information i sin test av GTX680 som förklarar hur "Boost clocks" fungerar.
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_680/30....

Angånde high end/mid end så tycker jag det fortfarande är fjask att inte räkna GK104 som high end, det är trots allt den snabbaste kretsen från Nvidia under en överskådlig tid och vi ser också bevis på det i prissättningen. Men det gör dock inte kretsen mindre imponerade för det.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Uppenbarligen läste du inte ett skit eftersom det står att allt går ut på att få folk att köpa 680 och att 680 är bättre än 7970.
(Btw. jag försöker inte få någon att köpa 7970.)
(Pps. tog bort siffrorna för din skull eftersom det verkade "spelat smart" att ha siffror... inget argument jag förstår men håll till godo.)

Lycka till med dina motargument i framtiden. Prova t.ex. att faktiskt lägga innehåll i "mot"-biten. Alternativt sluta tro att andra har fel när de säger samma sak som du själv.

Rätt bra ironi i det där inlägget med tanke på att du själv gjorde exakt samma sak i det inlägg han svarade på.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Nån som vet om man kan få tag på Destruction testet, som dom visade samtidigt som gtx680?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nåja om ryktena stämmer så är de knappast lika som bär om gk100 har nästan dubbel diesize.

Mitt resonemang betyder verkligen inte att 7970 skulle vara något annat än highend, precis som gtx680.
1.5GB på gtx580 räcker ju inte riktigt heller vid extremupplösningar.. Var inte det highend heller?

Vad nvidia tänkt (eller iaf vad vi tror) från början när de börjat fila på de nya korten bryr jag mig inte ett skvatt om.
Detta är det värsta nvidia har att erbjuda o de verkar inte släppa något värre innan det närmar sig slutet på året. (enligt ryckten som även cirkulerade långt innan gtx680 lancerades) = Highend tills de släpper något värre. (De flesta anser iaf att dyrt o skitsnabbt är det)

Om du tycker nvidias toppkort är budget så får du gärna göra det, gör mig inte något alls.
Möjligt att om man har någon fetish för nvidia att det då kanske känns ännu bättre att få kalla deras topkort för budget? vad vet jag?

Jag känner inga fanboy tendenser inom mig och jag behöver gpgpu prestanda lika lite nu som när fermi var flaggskeppet. Så om 680 o 7970 kostar lika mycket så tar jag ett 680. Fast jag köper inga grafikkort för ~4.5-5000:- utan går på "midend" för ~2-2500:-.

Du resonerar precis så då 8970 finns i pipen och 7990 i krokarna men anpassar spå det inte passar på 680 där det är klockrent hur du fallit för tokigheterna vissa sprider om GK104 som highend när det mera är budget än highend oavsett prestanda för det är normalt att nyare serier presterar bättre än föregående men tack vare att AMD fallerat på 5-6xx0 så blir det mest tydligt nu när nvidia behöver skärpa sig för att hänga på.
Går ej att jämföra då 580 var end of the line 1,5GB eller 3GB där 3GB tog över där man slutade med 1,5GB, GTX680 är verkligen inte end of the line då det bygger på mellanklasskomponenter.
Du kan på inget sätt göra 680 highend när det är mycket relevant vad tanken med GK104 var oxh dess målgrupp är mellanklassen, inte toppklassen för där är Duakl GK104 paniklösning för att mota 7990 och GK110 den riktiga lösningen, resultatet i slutändan beror ju på att AMD inte var bättre än vad dom är.
Hela din tankebanar kör i diket då du inte hängt med: GF110 highend, GF104 mellanklassen i samma serie-Fermi. GK104 mellanklassen, GK110 highend i samma serie-Keplar. Diestorlek har ingen relevans i sammanhanget.
JAG och dom flesta anser INTE 680 vara highend då vi VET att det inte så är och vi därmed hoppar över det då det inte presterar tillräckligt bra i förhållande till 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Du resonerar precis så då 8970 finns i pipen och 7990 i krokarna men anpassar spå det inte passar på 680 där det är klockrent hur du fallit för tokigheterna vissa sprider om GK104 som highend när det mera är budget än highend oavsett prestanda för det är normalt att nyare serier presterar bättre än föregående men tack vare att AMD fallerat på 5-6xx0 så blir det mest tydligt nu när nvidia behöver skärpa sig för att hänga på.
Går ej att jämföra då 580 var end of the line 1,5GB eller 3GB där 3GB tog över där man slutade med 1,5GB, GTX680 är verkligen inte end of the line då det bygger på mellanklasskomponenter.
Du kan på inget sätt göra 680 highend när det är mycket relevant vad tanken med GK104 var oxh dess målgrupp är mellanklassen, inte toppklassen för där är Duakl GK104 paniklösning för att mota 7990 och GK110 den riktiga lösningen, resultatet i slutändan beror ju på att AMD inte var bättre än vad dom är.
Hela din tankebanar kör i diket då du inte hängt med: GF110 highend, GF104 mellanklassen i samma serie-Fermi. GK104 mellanklassen, GK110 highend i samma serie-Keplar. Diestorlek har ingen relevans i sammanhanget.
JAG och dom flesta anser INTE 680 vara highend då vi VET att det inte så är och vi därmed hoppar över det då det inte presterar tillräckligt bra i förhållande till 580.

Jag orkar faktiskt inte bry mig.
För dig är 680 ett midend som kostar o presterar som ett highend.. check.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Nån som vet om man kan få tag på Destruction testet, som dom visade samtidigt som gtx680?

Det bör komma snart, vad jag fått höra iaf. Kolla om dom har nått uppe på sin hemsida.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk

Eftersom en del folk här inte verkar har förstått detta så låt mig förklara varför GK104 blev high-end och GK110 blev framskjutet till jul:

* Tillverkningskostnad styrs av chip-storlek, yield samt wafer-throughput. Alla dessa tre faktorer är bättre för en mindre krets, dvs man får fler chip och lägre kostand per chip för en mindre krets.

* TSMC (tillverkaren) har problem med wafer-throughput samt yield.

* Efterfrågan styrs av pris och prestanda. Om en mindre krets kan prestera lika bra som konkurrentens bästa och tillgången på wafers är dålig, och så även yielden, kan man ta samma höga pris men även samtidigt nyttja de tre nämnda fördelarna med en mindre krets och på så sätt tjäna betydligt mer cash.

-It's all about the Benjamins!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallemankan:

Eftersom en del folk här inte verkar har förstått detta så låt mig förklara varför GK104 blev high-end och GK110 blev framskjutet till jul:

* Tillverkningskostnad styrs av chip-storlek, yield samt wafer-throughput. Alla dessa tre faktorer är bättre för en mindre krets, dvs man får fler chip och lägre kostand per chip för en mindre krets.

* TSMC (tillverkaren) har problem med wafer-throughput samt yield.

* Efterfrågan styrs av pris och prestanda. Om en mindre krets kan prestera lika bra som konkurrentens bästa och tillgången på wafers är dålig, och så även yielden, kan man ta samma höga pris men även samtidigt nyttja de tre nämnda fördelarna med en mindre krets och på så sätt tjäna betydligt mer cash.

-It's all about the Benjamins!

Samt att det ger Nvidia oerhört bra pr (bevisligen) av att kunna säga att deras gpuer presterar såpas bra att dom kan släppa sin mellanklassare som ett svar på AMD:s toppskickt.
Tror att det främst ligger till på det viset.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Bara om man inte hängt med uppfattar man GK104 som "highend" när det varit känt att det ej är i närheten av det och på inget sätt en ersättare till GF110/GTX580 även om prestandan skulle tillfälligt räcka för det.
Priset är av naturliga skäl där det är pga att det presterar bäst trotts att det tillhör mellanklassen och ställer highend 7970 i skamvrån och är som alltid upp till köpare att hänga med och inte uppfatta GK104 som highend när det ej är det och ej heller framställts och när tom. sweclockers har förtydligat detta.
Inget fel att slå på trumman att en mellanklassare lyckas slå ett highendkort från konkurrent när så inträffar i syfte att sälja kort oavsett vem som tillverkar det.
Du får sluta blanda äpplen och päron när kommande kort senare under året tillhör samma familj och inte nästa generation, Maxwell.
På samma sätt som GF104 tillhör samma familj som GF110 men är mellanklassen och GF110 highend
Med ditt resonemang skulle inte heller 7970 vara highend som det råkar vara bara för 8970 finns planerat att ersätta det.
Köparens undersökningsplikt går ej att ta/förhandla bort.
Vore det äkta highend skulle det inte tappa andan i upplösningar som är relevanta för sådanna kort, 2560x1600, 5760x1080, 7680x1600 mfl. där 7970 inte tappar på samma vis och 2GB på 256-bit buss är inte higend på ett grafikkkort idag.

Bara om man inte hängt med uppfattar man 7970 som designat att vara highend. Sedan AMD adopterade sin golden spot strategi så har de valt att lägga sitt bästa kort ungefär där nVidia lägger sitt näst bästa. 4870 vs. GTX 260, 5870 vs. GTX 460, 6970 vs. GTX 560 och nu 7970 vs. GTX 680. Anledningen är att det är för riskfyllt med så stora chip som nVidia gör, och för liten marknad. Vilket har synts med nVidias problem med varje ny egentlig generation, Tesla, Fermi och Kepler har alla fått se sina toppkort ha ordentliga problem, de blir större för varje generation och vi vet ju inte när Kepler får se sitt egentliga toppkort, hur länge det dröjer innan halvledartekniken ens kan tillverka en sådan krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tyvärr kan jag inte köra med ett vanligt PSU eftersom det är ett Mini-ITX chassi. Behöver köra med ett Flex PSU.
Detta chassi har jag ögonen på som det förhoppningsvis ska passa

http://viako.com/viako/product_view.asp?idx=117

Men som sagt, 225mm i djup så det är maxlängden på grafikkortet

Haha, älskade bilderna där dom photoshopat in burken i hemmabio-bilder, så jävla fult gjort

Permalänk
Medlem

Köpte ett gtx 680, å cpun flaskar. Får 45 fps max i 1920x1200 på ultra i BF3. men flyter rätt gött.

afterburner som funkar med 680 hade varit nice.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Haha, älskade bilderna där dom photoshopat in burken i hemmabio-bilder, så jävla fult gjort

Så värdelöst!
Gillade storlektsjämförelsen där de försöker visa hur liten den är, då är ett "middle tower chassi" på 370mm ungefär dubbelt så högt som detta på 126mm.
Ska de framställa den i god dager så är det väl fel att framställa den som mycket större än den är eller?

Permalänk

Nja, snarare tvärtom!

Skrivet av Zibbit:

Samt att det ger Nvidia oerhört bra pr (bevisligen) av att kunna säga att deras gpuer presterar såpas bra att dom kan släppa sin mellanklassare som ett svar på AMD:s toppskickt.
Tror att det främst ligger till på det viset.

Du har rätt, fast tvärtom; Nvidia får nu äta upp sina tidigare statements om att deras mellankort käkar upp AMDs bästa när Nvidia valde att förvandla mellankortet till high-end bara för att tjäna mer pengar. Ingen tror väl att girighet är bra pr, inte ens du!

Hade de valt att vara coola mer än giriga (de är ett börsnoterat företag vars högsta mål är att maximera profit) så hade de sålt kortet för 3000 spänn och kallat det 660 Ti.

- It's all about them Benjamins, nuff said!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Visst är det så, men av dem tre är min fps det som säger mest om hur bra flyt du har i spelet.

Japp, så är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallemankan:

Du har rätt, fast tvärtom; Nvidia får nu äta upp sina tidigare statements om att deras mellankort käkar upp AMDs bästa när Nvidia valde att förvandla mellankortet till high-end bara för att tjäna mer pengar. Ingen tror väl att girighet är bra pr, inte ens du!

Hade de valt att vara coola mer än giriga (de är ett börsnoterat företag vars högsta mål är att maximera profit) så hade de sålt kortet för 3000 spänn och kallat det 660 Ti.

- It's all about them Benjamins, nuff said!

Precis som du säger fast tvärtom

Som man så fint säger alla pr är bra pr.

Även om Nvidia får "äta upp" det dom tidigare sa så gör dom det med nöje, folk kommer nu tro att Nvidia har ett försprång mot Amd.
Vilket i sin tur får folk att tro att Nvidia är ett säkrare företag vad gäller framtiden och sådeles kommer försäljningen öka.

Ska bli intressant och så om grafikkortsfördelningen fortfarande är det samma (Nvidia ~56% Amd ~40% *Steam) i slutet på denna generation.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallemankan:

Eftersom en del folk här inte verkar har förstått detta så låt mig förklara varför GK104 blev high-end och GK110 blev framskjutet till jul:

* Tillverkningskostnad styrs av chip-storlek, yield samt wafer-throughput. Alla dessa tre faktorer är bättre för en mindre krets, dvs man får fler chip och lägre kostand per chip för en mindre krets.

* TSMC (tillverkaren) har problem med wafer-throughput samt yield.

* Efterfrågan styrs av pris och prestanda. Om en mindre krets kan prestera lika bra som konkurrentens bästa och tillgången på wafers är dålig, och så även yielden, kan man ta samma höga pris men även samtidigt nyttja de tre nämnda fördelarna med en mindre krets och på så sätt tjäna betydligt mer cash.

-It's all about the Benjamins!

Ungefär samma slutsats jag kommit fram till också och hade inte 79xx serien från Amd underpresterat som den gör hade GK104 fått namnet gtx660/670 och kostat 1500-2000:- mindre och krigat i en annan klass.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallemankan:

Du har rätt, fast tvärtom; Nvidia får nu äta upp sina tidigare statements om att deras mellankort käkar upp AMDs bästa när Nvidia valde att förvandla mellankortet till high-end bara för att tjäna mer pengar. Ingen tror väl att girighet är bra pr, inte ens du!

Hade de valt att vara coola mer än giriga (de är ett börsnoterat företag vars högsta mål är att maximera profit) så hade de sålt kortet för 3000 spänn och kallat det 660 Ti.

- It's all about them Benjamins, nuff said!

Är nog inte så enkelt heller.

Om det tog ca ett kvartal längre att få acceptabla yealds på gk104 så kan man ju lätt gissa att en gpu som nästan har dubbel area kanske inte är helt enket att få fram med en ny tillverkningsteknik.

Man kan ju dra lite paralleller till fermi som tog vansinnig tid att få fram på en mogen tillverkningsteknik..
Nvidia visade ju upp ett fejkkort som var ihopskruvat med träskruv i ren desperation.
This is fermi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Köpte ett gtx 680, å cpun flaskar. Får 45 fps max i 1920x1200 på ultra i BF3. men flyter rätt gött.

afterburner som funkar med 680 hade varit nice.

Om det är den cpun du kör med som du har i din sig, tillsammans med kortet så lär du vilja byta ut den

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Rätt bra ironi i det där inlägget med tanke på att du själv gjorde exakt samma sak i det inlägg han svarade på.

Ännu bättre ironi i ditt svar eftersom du forfarande inte kan läsa. Eller nej förresten, ironin ligger i att du valde att hoppa över det stycket som är relevent men citerade resten, dvs. du låtsades att du inte läste bara för att "spela smart" som du själv uttryckte det. Där har du ironi så det står härliga till, stolpskott. Du lyckedes ju trotts allt citera det i ditt förra svar så rätt lustigt 'sammanträffande' att du 'råkade' missade den biten denna gången. Men eftersom jag är en snäll själ ska jag hjälpa dig att fräsha upp ditt minne.

Skrivet av dpom86:

Ps. Nästa gång du inte orkar läsa vad folk skriver kan du säga det istället ...

Den raden står precis på nästa rad efter den sista raden av det du selectivt och medvetet valde att citera. Du hoppade över den raden med flit. Den börjar till och med "Ps.".
...och det första jag skrev i posten du syftar på var "tldr" följt av en förklaraing av att jag misstolkade det han skrivit i sin förra post.
Alltså,
jag har följt mina egna råd, tyck vad du vill om rådens kvalitét, men ditt försök att påstå annorlunda genom att förvanska mina citat lämnar verkligen en bitter smak i munnen. Om ditt enda korta svar är ett försök till lögn kanske du ska vara tyst istället. Värt att begrunda.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag orkar faktiskt inte bry mig.
För dig är 680 ett midend som kostar o presterar som ett highend.. check.

Skiter kapitalt i priset då det aldrig säger nåt om fakta då det är mellanklass och aldrig varit avsett för annat. Tack vare AMD:s misslyckade med att förutse framtiden blev GK104 bättre än AMD:s bästa kort och därmed kan Nvidia mjölka mindre medvetna kunder med högre pris än vad som var avsett när man med enkel OC tar tronen, inget fel med det då man får skylla sig själv när man inte undersöker marknaden och vad som varit känt en längre tid utan köper nytt bara för det råkar under kortare tid vara bäst.

Skrivet av Aleshi:

Bara om man inte hängt med uppfattar man 7970 som designat att vara highend. Sedan AMD adopterade sin golden spot strategi så har de valt att lägga sitt bästa kort ungefär där nVidia lägger sitt näst bästa. 4870 vs. GTX 260, 5870 vs. GTX 460, 6970 vs. GTX 560 och nu 7970 vs. GTX 680. Anledningen är att det är för riskfyllt med så stora chip som nVidia gör, och för liten marknad. Vilket har synts med nVidias problem med varje ny egentlig generation, Tesla, Fermi och Kepler har alla fått se sina toppkort ha ordentliga problem, de blir större för varje generation och vi vet ju inte när Kepler får se sitt egentliga toppkort, hur länge det dröjer innan halvledartekniken ens kan tillverka en sådan krets.

Fel, det var designat som AMD-highend och säljs som sådant även om highend AMD style inte är samma sak som highend Nvidia pga olika strategier men ändå är det highend för det finns inget värre kort i serien förutom 7990.
Detta synsätt är bara en usel ursäkt för att man gång på gång efter 1950XT inte lyckats ha det bästa enkelGPU-kortet men ha tillräckligt för att göra det bästa av dom misslyckade dubbelGPU-kort i generationen.
Vore Tahiti designat som mellanklass skulle det ha 2GB Vram, inte 3 eller 6GB som det nu har beroende på version av 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X2Power:

Om det är den cpun du kör med som du har i din sig, tillsammans med kortet så lär du vilja byta ut den

Trodde inte det skulle flaska så mycket, men man få la inte ut mer än 20fps mer i 1920x1200 i ultra även om man har en monstercpu ingen magiskt kort det hära... men men en ivy när de släpps ska köpas in men då lär 780 eller nått va aktuellt då. har för för mig att ivy släpps i q3

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Skiter kapitalt i priset då det aldrig säger nåt om fakta då det är mellanklass och aldrig varit avsett för annat. Tack vare AMD:s misslyckade med att förutse framtiden blev GK104 bättre än AMD:s bästa kort och därmed kan Nvidia mjölka mindre medvetna kunder med högre pris än vad som var avsett när man med enkel OC tar tronen, inget fel med det då man får skylla sig själv när man inte undersöker marknaden och vad som varit känt en längre tid utan köper nytt bara för det råkar under kortare tid vara bäst.

Fel, det var designat som AMD-highend och säljs som sådant även om highend AMD style inte är samma sak som highend Nvidia pga olika strategier men ändå är det highend för det finns inget värre kort i serien förutom 7990.
Detta synsätt är bara en usel ursäkt för att man gång på gång efter 1950XT inte lyckats ha det bästa enkelGPU-kortet men ha tillräckligt för att göra det bästa av dom misslyckade dubbelGPU-kort i generationen.
Vore Tahiti designat som mellanklass skulle det ha 2GB Vram, inte 3 eller 6GB som det nu har beroende på version av 7970.

Kom igen nu, AMD har flera ggr haft det snabbaste singel-kärne kortet på marknaden, alldeles senast innan GTX680 släpptes och innan dess tom en längre tid tills fermi släpptes. Varför man lyckats med detta är inte bara för att man varit snabbare samt säkrare än Nvidia vid teknologiskiften utan också för att man varit mer effektiv vad gäller effekt samt kretsyta. Du kan inte bara välja ut dom delar av historien som passar ditt synsätt utan skall du svänga dig med generella påståenden så bör du se till att ha torrt på fötterna.

Visst just nu har Nvidia inte bara det kvickaste kretsen i GK104 utan det är också mer effektivt sett till kretsyta samt till effekt (vilket är nått nytt, kul!) än AMD's Tahiti, men skulle man tex jämföra med Pitcairn så blir faktiskt både GK104 och Tahiti slagna i samma jämförelse.

Förövrigt kommer kommande GK104 baserade SKU's från Nvidia's partners med 4GB VRAM då helt plötslig räknas som high-end med ditt sätt att se på saken?
Jag vidhåller kort baserade på GK104 är high-end, det inte bara ersätter Nvidias tidigare high-end kort GTX580 utan det det har också ett pris som ett high-end kort. Sen att Nvidia valt att kalla det nått annat är upp till dom och väljer ni att svälja det så är det upp till er.

Över till nått helt annat, antar det är ett gäng som sitter med ny-inköpta retail kort. Hur funkar den automatiska överklockningen för er? Kommer ni upp i samma frekvenser som exempelvis Sweclockers gjorde i sin test?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

En överklocknings guide från Guru3d på gtx680 http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-680-overclock-guide...

"Initially when we went for an overclock in our reference review article we hit roughly 1200~1250 MHz. That was being a little careful. With voltage tweaking you can get in the 1300~1400 MHz range quite well.

We do have to say though that anything over 1350 MHz on our card really wasn't stable enough, making roughly 1300 MHz (with the dynamic clock) our maximum on this card at default RPM cooling settings. That's still a ~20% clock increase and that is huge all by itself. "

Överklockar riktigt bra! Skillnaderna är tydliga! Med tanke på referenskylare och att dom inte körde fläkten fullt ut.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Tack vare AMD:s misslyckade med att förutse framtiden blev GK104 bättre än AMD:s bästa kort och därmed kan Nvidia mjölka mindre medvetna kunder med högre pris än vad som var avsett när man med enkel OC tar tronen, inget fel med det då man får skylla sig själv när man inte undersöker marknaden och vad som varit känt en längre tid utan köper nytt bara för det råkar under kortare tid vara bäst.

- "AMD:s misslyckade med att förutse framtiden"
Jadu, det är tråkigt att företag inte kan förutse framtiden.

- "mjölka mindre medvetna kunder med högre pris än vad som var avsett"
Man betalar för prestanda i det här fallet. GK104 presterar över förväntan, och priset blir därefter. Om priserna kvarstår som de är mellan GTX680/HD7970 och Nvidia släpper ett kort baserat på GK100 som är ännu snabbare, då kommer det kosta ännu mer.

- "man får skylla sig själv när man inte undersöker marknaden och vad som varit känt en längre tid utan köper nytt bara för det råkar under kortare tid vara bäst."
Så är det med i princip alla datorinköp. Köper man något som presterar bäst, så kommer det något bättre/snabbare längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Trodde inte det skulle flaska så mycket, men man få la inte ut mer än 20fps mer i 1920x1200 i ultra även om man har en monstercpu ingen magiskt kort det hära... men men en ivy när de släpps ska köpas in men då lär 780 eller nått va aktuellt då. har för för mig att ivy släpps i q3

Om du kör det kortet med athlon X2 (CPUn i din signatur), det spelar inte ens roll hur högt klockad den är så flaskar du kortet rejält, rejält är inte ens rätt ord

Samtidigt så kollade jag din profil, där står det att du har en i7 920, men jag antar att du kör kortet med den prollen ist? För då behöver du egentligen ingen CPU uppgradering. Din i7 920 kan lätt klockas till 4.0ghz och över, kommer att prestera som en extreme 975/980x.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ännu bättre ironi i ditt svar eftersom du forfarande inte kan läsa. Eller nej förresten, ironin ligger i att du valde att hoppa över det stycket som är relevent men citerade resten, dvs. du låtsades att du inte läste bara för att "spela smart" som du själv uttryckte det. Där har du ironi så det står härliga till, stolpskott. Du lyckedes ju trotts allt citera det i ditt förra svar så rätt lustigt 'sammanträffande' att du 'råkade' missade den biten denna gången. Men eftersom jag är en snäll själ ska jag hjälpa dig att fräsha upp ditt minne.

Jag ser att du alltså inte klarar av att läsa användarnamn och se vem som skrev vad.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av X2Power:

Om du kör det kortet med athlon X2 (CPUn i din signatur), det spelar inte ens roll hur högt klockad den är så flaskar du kortet rejält, rejält är inte ens rätt ord

Samtidigt så kollade jag din profil, där står det att du har en i7 920, men jag antar att du kör kortet med den prollen ist? För då behöver du egentligen ingen CPU uppgradering. Din i7 920 kan lätt klockas till 4.0ghz och över, kommer att prestera som en extreme 975/980x.

du måste ha kollat in fel person då, ingen 920 här inte
Det e faktiskt andra gången jag märker att jag e begränsad av cpun. Första gången var när jag satt på en intel e6600 å uppgraderade från 8800gtx till gtx 470 å då märkte jag av i princip samma sak i bc2. Kass fps oavsett inställningar. I Bf3 e det inte riktigt så, märker att när jag sänker från ultra till ex high så får jag bättre fps men inte mycket bättre. Måste nog börja mina uppgraderingar med cpu/mobo istället för att alltid köpa graffet, sparar pengar på det sättet då jue

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx