Byte av grafik kort, Vilket sätt är bäst att installera det nya?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Byte av grafik kort, Vilket sätt är bäst att installera det nya?

Tjena,

I morgon så kommer jag att hämta ut mitt nya Zotac 560ti 448 och kommer därmed att byta ut mitt gammla Radeon 5670.

Min fråga är ganska simpel, Hur går jag bäst tillväga nu när jag ska installera det nya?

Ska jag formatera om skiten och starta om från skratch så att det inte ligger några gamla AMD drivers och spökar eller finns det andra sätt?

Vore lite små jobbigt att ominstallera allt igen från början, men måste jag så måste jag.

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 STRIX Advanced Gaming CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av LoMack:

Tjena,

I morgon så kommer jag att hämta ut mitt nya Zotac 560ti 448 och kommer därmed att byta ut mitt gammla Radeon 5670.

Min fråga är ganska simpel, Hur går jag bäst tillväga nu när jag ska installera det nya?

Ska jag formatera om skiten och starta om från skratch så att det inte ligger några gamla AMD drivers och spökar eller finns det andra sätt?

Vore lite små jobbigt att ominstallera allt igen från början, men måste jag så måste jag.

Det bästa är alltid såklart att omformatera orkar du inte det så kan du antingen köra drivesweeper eller liknande eller bara ta bort drivrutinerna från ATI och starta om datorn sedan installera NVIDIA.. får du sedan problem med bråk mellan drivisarna så då kan du ju omformatera osv, oftast brukar det inte vara någon fara att bara ta bort dom gamla och installera de nya, men som sagt att omformatera är alltid 100% bäst!

/Mvh

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

När jag bytte grafikkort från HD 6770 till 560 Ti så omformaterade jag inte alls, är det viktigt att göra?:O

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Uzanar:

När jag bytte grafikkort från HD 6770 till 560 Ti så omformaterade jag inte alls, är det viktigt att göra?:O

Läs mitt ovanstående svar, att inte omformatera leder SÄLLAN till drivrutins bråk.. så knappast viktigt, bara en bra sak att göra om du orkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av add9400:

Läs mitt ovanstående svar, att inte omformatera leder SÄLLAN till drivrutins bråk.. så knappast viktigt, bara en bra sak att göra om du orkar.

Om jag nu väljer att INTE omformatera min rigg, vilka steg ska jag göra?

te.x

1. Ladda hem senaste Nvidia driver

2. Avinstallera AMD drivers

3. Rensa ut allt med Driver sweeper

4. Stäng av datorn / Plock ut det gamla / In med det nya

5. Sätt på datorn och installera nya drivers?

Är det en korrekt ordning eller missar jag nått?

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 STRIX Advanced Gaming CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av LoMack:

te.x

Nej,det är väl en ganska så bra ordning om jag måste påpeka något så skulle det vara att starta om datorn helt efter att du rensat med Driver sweeper...så att det verkligen försvinner innan du sätter i nya kortet, alltså:

rensa med drive sweeper , starta om datorn till windows och sen stänga av den och göra resten av stegen du sa.

(notera att du ska göra alla dom andra stegen också, och inte bara det som jag skrev nu)

Mvh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av LoMack:

te.x

100%

Asus GeForce GTX1080 ROG Strix OC - Sound BlasterX AE-5 - Deepcool Captain 120 EX RGB - Intel i7 4790K Delid@4.8GHz - MSI Z87 G45 Gaming - 16GB Corsair Vengeance 2400MHz - WD Blue 3D Nand 500GB SSD - 9TB WD RED HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.